مهندس عزت‌الله ضرغامی درباره حادثه تصادف دو قطار در اینستاگرامش نوشت‌: مدیرعامل مستعفی راه‌آهن در مصاحبه تلویزیونی گفت؛ سیستم ترمز خودکار قطار که از پیشرفته‌ترین سیستم‌‌های هوشمند ایمنی است بخوبی عمل و قطار را متوقف کرده است. تا اینجا همه چیز درست است و حتی سخن وزیر محترم هنگام افتتاح این سیستم، که اگر راننده قطار سکته هم بکند، مشکلی پیش نمی‌آید با واقعیت منطبق است.
کد خبر: ۹۷۳۳۰۱

اما چه کسی به یک کارمند ساده‌ اتاق‌کنترل اجازه داده که با یک نگاه به تابلو و صحنه‌ ترافیک خطوط؛ اجتهاد کرده و دستور قطع سیستم هوشمند و ادامه حرکت را به راننده قطار بدهد. همین!

یک پروژه 400 میلیارد تومانی، با سلام و صلوات افتتاح شده، ولی دریغ از یک دستورالعمل دقیق و رویه‌های اجرایی که مبتنی بر تجربیات جهانی؛ اجازه چنین فاجعه‌ای را ندهد. به خانواده‌های داغدار تسلیت می‌گویم و با آنها همدردی می‌کنم. خداوند به آنها صبر بدهد.

پی‌نوشت

از اشکالات بزرگ مدیریتی کشور آن است که معمولا سیاستگذاری‌ها و خط‌مشی‌های کلان با دقت و وسواس فراوان نوشته و تصویب می‌شود، ولی مراحل بعدی که در مدیریت از آن به‌عنوان رویه و روش نام برده می‌شود، کاملا مورد غفلت قرار می‌گیرد.

امروزه در دنیا موسسات معتبری وجود دارد که وظیفه‌شان فقط نوشتن رویه است؛ حتی در جزئی‌ترین امور اجرایی؛ چون در غیر این صورت بهترین قانون‌ها وقتی به سطوح پایین اجرایی می‌رسد یا چیزی از آن نمی‌فهمند یا با بدترین روش‌ها، کاملا مغایر با سیاست‌های اولیه اقدام می‌کنند! در موضوعات مهم و حیاتی که با جان انسان‌ها سر‌ و کار دارد؛ دفاع چند‌لایه ایمنی از اهم راهبردها و اقدامات اجرایی است. همین الان به دلیل نبود بسیاری از رویه‌‌های کارآمد، هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کنیم، ولی چون تبعات آن در کوتاه مدت شوک‌آور نیست متوجه نمی‌شویم.

مهندس ضرغامی در ادامه با انتشار عکسی از دهقان فداکار نوشته است: این بزرگوار، ریزعلی خواجوی است. همان «دهقان فداکار» خودمان در کودکی که در کنار «تصمیم کبری» و «کوکب خانم» و «چوپان دروغگو» ما را ساختند.

یک کشاورز زنجانی که با وظیفه‌شناسی و «آی‌کیو»‌ی بالا در شرایط بحران توانست جان عده‌ زیادی را از مرگ نجات دهد.آن هم با ساده‌ترین ابزار؛ یک پیراهن و یک فانوس، همیشه راهی برای جلوگیری از بحران هست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها