برای رهایی از درد یا زیباتر شدن نزد دکتر می‌روند و پیکر به تیغ جراح می‌سپارند، اما یک خطا یا اشتباه، جانشان را می‌گیرد.
کد خبر: ۹۷۰۸۴۶

وقتی خبر مرگ آنها را می‌شنویم «او که چیزیش نبود؟» اولین سوالی است که پس از شنیدن خبر مرگ قربانیان خطای پزشکی در ذهنمان نقش می‌بندد. خطای پزشکی سالانه 250 هزار قربانی در جهان می‌گیرد که در ایران هم بعضی از آنها رسانه‌ای می‌شود. حالا اگر قربانی خطای پزشکی چهره‌ای معروف مانند عباس کیارستمی باشد که جنجال هم می‌شود. از یک سو بازیگران اعتراض می‌کنند و از سوی دیگر عکس‌هایی از پزشکان در واکنش منتشر می‌شود که انسان به واقعی بودن آن شک می‌کند. بعضی وقت‌ها قربانی یک کودک است که خبر مرگ او با واکنش عمومی روبه‌رو می‌شود. با این حال همیشه خبر از مرگ بوده و خطای پرشکی، نه برخورد و مجازات با خطاکاران. این هفته سراغ پنج پرونده از ده‌ها پرونده‌ای رفتیم که با عنوان خطای پزشکی جنجالی شدند.

پسربچه، قربانی نبود امکانات

مهدی یکی از هزاران قربانی قصورات پزشکی است که به دلیل عدم ارجاع بموقع به مرکز بهداشتی مجهزتر جان خود را از دست داد و نقاب خاک چهره معصوم آن را در هم پیچید. مهدی بیماری بود که به امید درمان اولیه، در راهروهای مرکز بهداشت شهر حسن‌آباد قدم گذاشت، اما ندانست چند صباحی بیشتر مهمان پدرش نیست و به علت اشتباهات پزشکی جان شیرین خود را از دست می‌دهد. حوالی روز چهارشنبه 25 آذر سال 94 مهدی اهل روستای چالاب به درمانگاه شهر حسن‌آباد یاسوکند مراجعه می‌کند و در همان ساعت اولیه توسط پزشک اقدامات اولیه معالجه انجام می‌شود و وی به روستا برمی‌گردد. ساعت 4 همان روز مهدی به علت گرفتگی تنفس به درمانگاه انتقال داده می‌شود، باوجود اصرار پدر مهدی، دکتر از بستری کردن وی امتناع می‌کند و همان روز مرگ نوجوان 12 ساله روستای چالاب رقم می‌خورد. یحیی پدر مهدی همان روز بارها و بارها گفت مهدی من قربانی کم‌تجربگی پزشکی شده است، اما کسی باور نمی‌کرد تا این‌که سایت بیجاربام اعلام کرد در تاریخ 17 مهر ماه 95 با نظر هیات بدوی انتظامی نظام پزشکی شهرستان بیجار، دکتر معالج مرحوم مهدی به دلیل ناتوانی در ارزیابی صحیح بیمار و عدم ارجاع به مرکز مجهزتر به میزان 54 درصد مرتکب قصور شده است.

پایی که اشتباه عمل شد

در ماجرایی دیگر پیرمردی 74 ساله که برای شکستگی پای خود به یک بیمارستان دولتی مراجعه کرده بود، پای راستش به جای پای چپ عمل شد و پیرمرد بعد از همین عمل اشتباهی، جان خود را از دست داد. پزشک بدون توجه به‌عکس رادیولوژی و مدارک پزشکی این بیمار، دست به جراحی زده بود. پیرمرد فقط پایش شکسته بود، مثل همه آدم‌های حادثه‌دیده به پزشک مراجعه کرد، اما پزشک به‌اشتباه پای راستش را به‌جای پای چپش شکافت و جراحی کرد؛ پیرمرد از جراحی پا جان سالم به در نبرُد و به دلیل شکستگی پا فوت کرد. رئیس مرکز آموزشی درمانی... با اشاره به حادثه رخ داده در این بیمارستان دولتی گفت: در پی قصور پزشکی در این مرکز درمانی، با تفویض اختیار از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، پزشک خاطی تا اطلاع ثانوی از هرگونه فعالیت پزشکی منع و از فهرست پزشکان این مرکز حذف شد.

جراحی مرگبار بینی

20 تیرماه سال 94، خانواده دختر جوان برای جراحی زیبایی دخترشان عازم یکی از مراکز جراحی در مرکز تهران شدند. خانواده او به پزشک معالج سفارش کردند مراقب فرزندشان باشد زیرا او جثه کوچکی داشت. پزشک به خانواده اطمینان داد و وارد اتاق عمل شد. پیش از آن گفته بود که این عمل حدود پنج یا شش ساعت به طول می‌انجامد. اما پنج ساعت بعد، خبر خوشی از اتاق عمل بیرون نیامد.

عمل زیبایی نه در یک بیمارستان، بلکه در یک مرکز جراحی انجام شد. پس از پنج ساعت، خانواده این دختر جوان منتظر خبر سلامت فرزندشان پشت در اتاق عمل بودند، اما خبری نشد. به گفته خانواده او، در همان حین تکنسین برق را به اتاق عمل فراخواندند. او با کمی تاخیر رسید. پرستاران گفتند مشکلی نیست. پس از مدتی، مامور کلانتری هم به اتاق عمل آمد. دقایقی بعد، پزشک معالج بیرون آمد. دختر جوان به علت ایست قلبی جان خود را از دست داد.

زیبایی مرگبار

ابتدا قرار بود پلیپ بینی را جراحی کند تا راحت‌تر نفس بکشد و شب‌ها بخوابد، اما دکتر به او گفت حالا که می‌خواهی پلیپ عمل کنی، بهتر است جراحی زیبایی هم انجام دهی. جوان 30 ساله اهل جنوب کشور هم قبول کرد، ولی بعد از عمل به هوش نیامد. خانواده‌اش چند روز منتظر بودند اما او به هوش نیامد. چند روز گذشت. پزشکان او را برای سی‌تی‌اسکن به بیمارستان رساندند. بعد از سی‌تی‌اسکن مشخص شد لخته‌های خون در مغز او پراکنده شده و امیدی به بازگشت پسر جوان به زندگی نیست. به همین خاطر به خانواده‌اش گفتند برای او دعا کنید. آنها پشت در دعا کردند اما چند ساعت بعد او دچار تشنج شد و جان باخت.

عمل لوزه و مرگ

الینای شش ساله زمانی‌که برای انجام جراحی ساده لوزه‌اش به اتاق عمل منتقل شد، هرگز تصورش را هم نمی‌کرد که این آخرین دیدار با خانواده‌اش است و این عمل جراحی ساده با جانش بازی خواهد کرد. دختربچه شش ساله برای انجام جراحی لوزه‌هایش، خودش را به دست پزشک متخصص سپرد، ولی دیگر بازنگشت. او پس از این جراحی به دلیل اشتباه پزشکی، به کما رفت. پس از کمای دختربچه، موضوع به رسانه‌ها کشیده شد و چند روز بعد قلبش از کار ایستاد.

دخترک برای رهایی از سوزش گلو به اتاق عمل رفت، اما جانش را از دست داد. با شکایت خانواده، پرونده‌ای در این باره تشکیل و بررسی‌ها درخصوص قصور احتمالی آغاز شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها