پرسش و پاسخ قضایی

مرکز مشاوره قوه‌قضاییه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص اشتباه در احضاریه ، افت قیمت خودرو پس از تصادف، نفقه همسر ، مزاحمت همسایه وشکایت از شوهر به اتهام سرقت به پرسش‌های مطرح‌شده در ‌این‌باره پاسخ داده است.
کد خبر: ۹۶۸۵۲۸

مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

اگر در نامه دادگاه، نام فرد مقصر در تصادف اشتباه نوشته شده باشد، آیا او می‌تواند در فرآیند دادگاه شرکت نکند؟

خیر، چنین امکانی وجود نخواهد داشت.

میزان افت خودرو بعد از تصادف چگونه محاسبه می‌شود؟ گلگیر جلوی خودرو‌ام ضربه خورده و بی‌رنگ صافکاری شده است، آیا می‌توانم علاوه بر هزینه صافکاری هزینه افت قیمت هم دریافت کنم؟ چقدر از قیمت خودرو افت کرده است؟

خسارت ناشی از افت قیمت خودرو قابل مطالبه خواهد بود؛ به همین دلیل میزان آن توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین خواهد شد.

همسرم هم‌اکنون با من زندگی می‌کند ولی برای من غذا درست نمی‌کند و روابط زناشویی هم نداریم. حدود یک سال است تصمیم گرفتیم توافقی جدا شویم. آیا او می‌تواند الان تقاضای نفقه گذشته را کند؟ من در طول زندگی برای او هزینه کرد‌ه‌ام اما فاکتور و... ندارم. سوالم این است، آیا زمانی که زن با شوهرش در یک خانه زندگی مشترک دارند باید وقتی به زوجه پول می‌دهیم، مدرک داشته باشیم یا خودمان هزینه می‌کنیم قبول است؟

نفقه گذشته زن قابل مطالبه است و مرد مکلف به تادیه نفقه همسر خود بوده و در صورت نپرداختن مسئول است. نفقه عنوانی حقوقی و عام مربوط به هزینه‌های درمانی، خوراک، پوشاک، مسکن و... است. این در حالی است که شما به هر طریق ممکن از جمله ارائه فاکتور مربوط به هزینه‌های درمانی یا سایر نیازهای متعارف همسر خود، شهادت شهود و رسیدهای واریز وجه به حساب ایشان و سایر طرق، می‌توانید ادعای خود را اثبات کنید.

در مجتمع آپارتمانی زندگی می‌کنم که یکی از مالکان آن، واحد خود را به خوابگاه تبدیل کرده و 20 نفر در آن زندگی می‌کنند، قانونی وجود دارد که از مالک شکایت کنیم؟

مطابق قانون هر مالکی این حق را خواهد داشت تا در ملک خودش هر تصرفی را که می‌خواهد انجام دهد؛ این در حالی است که وی نمی‌تواند تصرف در ملک خویش را وسیله ضرر رساندن به دیگران قرار دهد؛ از این رو با توجه به فرض مورد پرسش و ایجاد مزاحمت، همواره امکان مراجعه به مراجع قضایی برای شما وجود خواهد داشت.

در خانه با همسرم درگیر شدم و پس از کتک خوردن از او در حالی که مشغول جمع آوری وسایلم بودم (طلا، کارت بانکی، گوشی و...) همسرم آنها را با خود برد و بعد از آن شکایت کرد که دزد به منزلش وارد شده و اموال زنش را برده است در حالی که من دیدم او آنها را برداشت. راهنمایی‌ام کنید چگونه می‌توانم به جرم سرقت اموالم، از او شکایت کنم؟

نیاز به دلیل است و صرفا طرح یک ادعا بدون وجود دلیل اثری ندارد.

به عبارت دیگر حداقل یک شاهد می‌خواهد یا اگر کارت عابربانک را برده است، تراکنشی انجام داده باشد یا شارژی گرفته باشد برای خط خود که مشخص کند کار شوهر بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها