گزارش جام‌جم درباره شهید «محسن خزایی»

روایتگری که آسمانی شد

خبرنگاری شغل آسانی نیست. نمی‌شود ثابت نشست و پشت میز بود و در آرامش و سکون کار خود را انجام داد. خبرنگاری یعنی جنب‌وجوش، تکاپو، رفت‌وآمد و حضور در میدان‌ها و عرصه‌های مختلف برای کسب خبر. رسالتی که در صورت انجام صحیح و رساندن درست و بی‌کم و کاست، از شأنی والا برخوردار است و مصداق عینی‌اش همان قلمی است که در کلام الله بدان سوگند یاد شده است. در این سال‌ها و در طول تاریخ خبرنگاران مختلفی را می‌شناسیم که به واسطه همین شجاعت و دلیری در به انجام رساندن وظیفه خطیرشان گاه از جان خود که عزیزتر از هر چیزی در دنیاست هم گذشته‌اند و فداییان خبر شده‌اند. با شروع جنگ و درگیری‌های به وجود آمده در سوریه، شماری از خبرنگاران رسانه ملی هم برای پوشش نزدیک و عینی واقعه به منطقه شتافتند و متاسفانه برخی از آنها در این راه به شهادت رسیدند یا هم‌پای مدافعان حرم مجروح شده‌اند.
کد خبر: ۹۶۸۱۷۲

شنبه شب بود که باز خبری تازه دل اهالی مطبوعات و اصحاب قلم و یاران خبر را به درد آورد. خبر پر کشیدن شهیدی دیگر و عروج وی به آسمان. شهید محسن خزایی، خبرنگار اعزامی خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که در منطقه عملیاتی حلب سوریه به شهادت رسید و دل‌های زیادی را داغدار کرد. تعدادی از همکاران و دوستان او در گفت‌وگو با جام‌جم از این شهید و سلوک وی می‌گویند.

تشییع از مقابل مسجد بلال

سید مهرداد سیدمهدی، رئیس خبرگزاری صداوسیما که در چند ماه اخیر با شهید خزایی همکاری داشته است، در توضیح چگونگی شهادت شهید خزایی به جام‌جم گفت: ایشان حدودا ده روزی بود که در منطقه حلب حضور داشت. ظاهرا عصر دیروز (شنبه) برای تهیه گزارشی به منطقه «منیان» واقع در غرب حلب رفته و متاسفانه بر اثر اصابت خمپاره‌ای با سرشان مجروح شده و به شهادت می‌رسد. تصویربرداری که همراه ایشان بود هم آسیب دیده و اکنون بستری است.

سیدمهدی ادامه داد: مرحوم خزایی از سال 74 وارد صداوسیما شد و در آن زمان همکاری‌اش را با واحد مرکز زاهدان آغاز کرد. پس از مدتی مدیر باشگاه خبرنگاران زاهدان شد و چند سالی در این سمت مشغول بود. بعد از مدتی به عنوان مدیر خبر مرکز گیلان به این استان منتقل و در نهایت از اوایل سال 91 به سوریه اعزام شد.

وی افزود: این شهید حدود چهار سال در سوریه حضور داشت، از حدود سه سال و نیم گذشته با شبکه خبر همکاری می‌کرد و به این شبکه گزارش می‌داد. از چند ماه پیش هم همکاری وی با ما آغاز و قرار شد گزارش‌هایی میدانی را برای خبرگزاری صدا و سیما تهیه کند.

علاقه به حضور در منطقه

محمدرضا چپریان، مدیرکل اخبار خارجی صدا و سیما از دیگر افرادی بوده که در این مدت همکاری نزدیکی با شهید خزایی داشته است. وی در این خصوص گفت: شهید خزایی در این مدت خبرنگار اعزامی ما به حلب بوده است. ایشان اخیرا به منطقه «منیان» که توسط نیروهای مردمی سوریه در حال آزادسازی است، رفته بود و گزارشی هم تهیه کرد که از بخش خبری ساعت 14 صدا و سیما روی آنتن رفت و یکی دو ساعت بعد هم خبر شهادتشان به دست ما رسید. این مقام مسئول ادامه داد: آشنایی من با شهید خزایی به دو سال قبل برمی‌گردد. ایشان از همکارانمان در سوریه بود و درخواست داشت که به مناطق جنگی برود و گزارش‌هایی از آنجا تهیه کند. ما هم با توجه به علاقه‌ای که نشان می‌داد با درخواستش موافقت کردیم و از یکی دو ماه قبل، سرانجام ایشان به منطقه اعزام شد. در این مدت بدون ترس و بسیار شجاعانه گزارش‌های خوبی برای ما ارسال کرد و از نزدیک در جریان وقایع بود. چپریان درباره آرزوی همیشگی مرحوم خزایی توضیح داد: وی درجه خلوص بالایی داشت و همیشه از ما می‌خواست که برای شهادتش دعا کنیم. حتی هنگامی که برای مرخصی، درخواست برگشتش را به ایران می‌دادیم، باز همچنان دلش می‌خواست که در منطقه بماند و خبر و گزارش تهیه کند.

عاشق کار و پرانرژی

سید جلال‌الدین رضاپور، معاون اطلاعات و اخبار صدا و سیمای مرکز گیلان است که آشنایی دیرینه‌ای با شهید خزایی داشته و سال‌ها با وی آشنا و همکار بوده است. وی درباره این آشنایی گفت: شهید خزایی در فاصله سال‌های 87 تا 89 به مدت دو سال مدیر خبر مرکز گیلان بود و آشنایی ما با هم از همین زمان شروع شد. البته این آشنایی بعدها هم ادامه پیدا کرد و ایشان زمانی که به اصفهان رفته بود نیز همچنان با مرکز ما همکاری داشت. در مدت حضور در سوریه هر بار که به ایران برمی‌گشت به گیلان سری می‌زد و در واقع ارتباط ما هیچ‌وقت قطع نشده بود.

رضاپور ادامه داد: خزایی تکیه‌کلام خوبی داشت و همیشه به همکارانش می‌گفت، «پای کار باشید!» آدمی بود که هیچ‌وقت انرژی‌اش تمام نمی‌شد. نه این‌که فکر کنید الان چون شهید شده‌،این حرف‌ها را می‌گویم. کارش را بسیار دوست داشت، وقتی اینجا مدیر خبر بود، همیشه تا ساعت 22 سر کار می‌ماند و با انرژی خوبی که داشت در میادین حضور می‌یافت. در کنار همه اینها، او هم مداح اهل بیت و هم بسیجی بود.

وی تاکید کرد: خاطرات زیادی از او دارم. از آنجا که من از خانواده سادات هستم، ایشان همیشه در صحبت‌هایش مرا به جدم قسم می‌داد و دیشب هنگامی که این خبر را شنیدم، به یاد همین قسم‌ها افتادم. در این سال‌های همکاری بسختی به یاد می‌آورم که وی قبل از من به اتاق وارد شده باشد. بارها شرمنده می‌شدم و به او می‌گفتم که این کار را نکن، اما جواب می‌داد که شما سیدی و احترامت واجب است. احترام در رفتار و شخصیت وی جاری بود و او چنین ادبیات و منشی داشت.

می‌گفت دعا کنید شهید شوم

سیدمهدی به واسطه همکاری با شهید خزایی شناخت خوبی از روحیه و شخصیت او پیدا کرده بود. وی در این‌باره گفت: چند ماه قبل و پیش از این‌که برای ماموریت مجدد به سوریه اعزام شود، با هم گپ زدیم. از خصوصیات وی و صحبت‌های که می‌کرد، مشخص بود ارادتی ویژه به آستان خانم حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیها داشت و در آخرین لحظه و هنگام خداحافظی به من این جمله همیشگی‌ خود را گفت که: «دعا کنید شهید شوم...!» در پیام‌هایی که در این مدت با دوستانشان رد و بدل کرد هم این جمله مکرر آمده است.

سید مهدی افزود: شهید خزایی خبرنگاری به واقع «میدانی» بود و همواره از خط اول جبهه گزارش می‌کرد. روحیه بارزش همان شجاعت بود که او را تا دل دشمن می‌کشاند؛ این دلیری وی ستودنی است.

راوی صادق مظلومیت مردم حلب به ملکوت اعلا پیوست

رئیس سازمان صداوسیما در پیامی شهادت خبرنگار رسانه ملی در سوریه را تبریک و تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر علی‌عسکری در پیامی به‌مناسبت شهادت محسن خزایی، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در حلب، وی را سنگربان حریم اسلام توصیف کرد.

متن پیام رئیس رسانه ملی به این شرح است: «بسم الله الرحمن الرحیم. «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ، فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ، وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ، وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»

محسن خزایی فرزند دلیر دیگری از رسانه ملی به فیض شهادت رسید و به ملکوت اعلا پیوست. او راوی صادق مظلومیت مردمان سوریه و حلب در برابر استکبار، تروریسم، تکفیری و جهل و انحراف بود. او سنگربان حریم اسلام، ملت ایران و حق و عدالت در آن دیار بود.

شهادت این رادمرد مجاهد را به ساحت بقیهاللهالاعظم(عج) و مقام عظمای ولایت و خانواده معزز و مکرم ایشان، خانواده بزرگ سازمان صداوسیما و ملت شریف ایران تبریک و تسلیت عرض نموده و از خداوند تعالی برای آن شهید والامقام رسانه ملی، شهیدمدافع حرم، علو درجات و رحمت واسعه الهی را مسالت می‌نمایم.همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، امیراحمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش، مسعود سلطانیفر وزیر ورزش و جوانان، سیدحسن قاضیزاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیسجمهوری، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه و عدنان حسین محمود سفیر سوریه در تهران در پیام‌هایی جداگانه شهادت مظلومانه محسن خزایی خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را به خانواده آن شهید، اصحاب رسانه، بویژه همه همکاران و دوستان وی در سازمان صداوسیما تسلیت گفتند.

در همین حال، پیکر مطهر شهید محسن خزایی روز یکشنبه با حضور مسئولان ایرانی، سوری و زائران و مجاوران حرم حضرت زینب (س) تشییع شد. آیت الله سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری نماینده ولی فقیه در سوریه، پس از مراسم تشییع، نماز میت را بر پیکر پاکش اقامه کرد.

به مناسبت شهادت خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما مجلس یادبودی به مدت سه شب در مصلای حرم حضرت زینب(س) برگزار خواهد شد .

وداع با شهید رسانه ملی

مراسم تشییع و وداع با شهید محسن خزایی امروز ساعت 9 و 30دقیقه دقیقه در مسجد بلال صدا وسیما برگزار می‌شود. در این مراسم که خانواده شهید، خبرنگاران و همکاران رسانه ملی و مردم همیشه در صحنه حضور دارند، پیکر این خبرنگار شهید و مدافع حرم با قرائت زیارت عاشورا، مداحی و برگزاری مراسم وداع، روی دوش همکارانش تشییع خواهد شد.پیکر شهید خزایی پس از تشییع، به زاهدان، زادگاه این مجاهد فی‌سبیل الله منتقل خواهد شد تا رُخ در نقاب خاک کشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها