اگر شما روی یک پیوند (لینک) آلوده کلیک کنید، در این حال گوشی آیفون شما در حین باز کردن انبوهی از برنامک‌ها (برنامه‌های کاربردی) ، پنجره‌های گوناگون را نیز پشت سرهم روی صفحه نمایش باز می‌کند و به صورت پشت سر هم و خودکار عدد 911 را شماره گیری می‌کند.
کد خبر: ۹۶۷۹۲۶
چالش امنیتی قدیمی آیفون مجددا گریبانگیر این گوشی شد

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از آپ روکس، اگر به سال 2010 بازگردیم‌، آن زمان تلفن‌های همراه هوشمند آیفون (iPhone) دچار چالش امنیتی (باگ) خیلی ناجوری شده بودند که باعث می‌شد به صورت پشت سر هم و خودکار عدد 911 را شماره گیری کنند. البته مشکل این چالش امنیتی خیلی زود حل شد تا این‌که ماه گذشته این باگ امنیتی دوباره سر بر آورده و علاقمندانی که کلا اخبار اپل و فناوری را دنبال می‌کنند را کاملا سردرگم کرد. حال باید دید این باگ آیفون چگونه بازگشته است؟ علت اصلی این است که برنامه‌های کاربردی (app) که شما روی آیفون استفاده می‌کنید، در برابر کلیک شدن‌ آسیب‌پذیر هستند.

در واقع این باگ امنیتی اساسا یک نوع حمله خدماتی انکاری است. اگر شما روی یک پیوند (لینک) آلوده به بد‌افزار کلیک کنید، در این حال گوشی شما در حین باز کردن انبوهی از برنامک‌ها (برنامه‌های کاربردی) ، پنجره‌های گوناگون را نیز پشت سرهم روی صفحه نمایش باز می‌کند. کاری که این باگ می‌کند این است که رابط کاربری را قفل کرده اما شماره گیر گوشی را باز می‌گذارد. شاید گرفتن خودکار شماره 911 در بسیاری از کشورها و ازجمله آنها ایران مشکلی پیش نیاورد اما فقط ماه گذشته در ایالت آریزونای آمریکا، مرکز پلیس آریزونا هر دقیقه صدها مزاحمت تلفنی دریافت کرده است. باید دید که پس از سالها که شرکت اپل این سوراخ امنیتی را وصله (پچ) کرده است، چگونه این مشکل مجددا تکرار شده است؟

از قرار معلوم شرکت اپل برای حل مشکل امنیتی فقط مرورگر اینترنتی سافاری (Safari) را اصلاح کرده است. شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که در صورت استفاده از برنامک توییتر، شما به‌جای وارد شدن به مرورگر سافاری، وارد وب ویو (WebView) می‌شوید. یک پیش مرورگر (براوزر) فرعی که در سیستم شما موجود است و شما بدون این‌که از برنامک توییتر خارج شوید، این مرورگر فرعی را نیز به کار می‌برید. از یک جهت این کار برای تجربه بهتر کاربری است ، برای این‌که شما بتوانید پیام هایتان را خوانده و همچنین با یک کلیک به آسانی مجددا به محیط برنامک مورد استفاده خود برگردید. اما به برنامک این امکان را می‌دهد که شما را بیش از آنچه که باید داخل آن برنامک مشغول نگهدارند. تا پیش از کشف شدن علت این چالش امنیتی آیفون، هیچ کس به خودش زحمت نداده بود که بفهمد این باگ امنیتی از طریق وب ویو کار می‌کند.

اما تا موقعی که متخصصین اپل مجددا موفق شوند تا این سوراخ امنیتی را وصله کنند، کاربران آیفون برای حفظ امنیت گوشی خود باید تا می‌توانند از استفاده از وب ویو خودداری کرده، و فقط داخل برنامک‌ها روی لینک‌هایی کلیک کنند که حتی در صورت استفاده آن اپلیکیشن ها از وب ویو هم اطمینان کامل از امنیت آنها داشته باشند. برای مثال Twitter و LinkdIn . در این رابطه شما هم می‌توانید این برنامک‌ها را چک کنید تا ببینید، آیا می‌شود جهت باز کردن پیوندها، به‌جای به‌کار بردن وب ویو از مرورگر سافاری استفاده کرد یا نه؟

مترجم: جواد ودودزاده جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها