سه‌شنبه مردم آمریکا و بسیاری از نقاط جهان شب پراسترسی را پشت سر گذاشتند. یک سال پس از مبارزات سخت انتخاباتی، مردم به پای صندوق‌های رای رفتند تا چهل و پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده انتخاب شود.
کد خبر: ۹۶۶۸۳۱

از همان ساعات ابتدایی حضور مردم و به دنبال آن اعلام نتایج تک‌تک ایالت‌ها، مشخص بود که لحظاتی غیرقابل پیش‌بینی در انتظار آمریکایی‌هاست. این مساله زمانی خود را نشان داد که صبح دیروز و برخلاف اکثر نظرسنجی‌های عمومی طی چند ماه اخیر، دونالد ترامپ 70 ساله جمهوریخواه که هیچ سابقه سیاسی یا نظامی در کارنامه خود ندارد به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا و جانشین اوباما معرفی شد. به این ترتیب رویاهای هیلاری کلینتون برای تبدیل شدن به نخستین رئیس‌جمهور زن در تاریخ آمریکا به حقیقت نپیوست و شاید بتوان این شکست را پایان کار کلینتون‌ها در عرصه سیاسی آمریکا دانست.

به گزارش منابع خبری، ترامپ روز گذشته و پس از کسب حد نصاب 270 رای الکترال در جمع طرفدارانش حاضر شد و گفت: هیلاری کلینتون با من تماس گرفت و به همه ما تبریک گفت. من نیز به او به‌خاطر کمپین موفق و فعالش تبریک گفتم. هیلاری برای آمریکا تلاش کرده و ما از او به خاطر اقداماتش متشکریم. وی افزود: وقت آن رسیده که همه ما متحد باشیم و همانند یک ملت واحد برای ارتقای‌ کشور بکوشیم. من به همه شهروندان آمریکایی متعهد می‌شوم که همه برای من مساوی هستند. خطاب به آنهایی که مرا انتخاب نکردند، می‌گویم که به کمک همه شما نیاز دارم تا همانند ملتی واحد در خدمت کشور باشیم. او در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به رهبران جامعه جهانی گفت: از جامعه جهانی می‌خواهیم آمریکا را همچنان در صدر قرار دهند. ما تلاش می‌کنیم صلح را گسترش دهیم و به دنبال افزایش تنش نخواهیم بود.

از زمان اعلام نتایج، هیلاری کلینتون حرفی نزده است اما جان پودستا، رئیس کمپین انتخاباتی او در مقر انتخاباتی‌شان حاضر شد و با تشکر از تمام طرفداران خواست به خانه‌های خود بروند. در حالی که در ستادهای انتخاباتی ترامپ مردم به شادی می‌پرداختند، طرفداران کلینتون با چشمانی اشکبار به سمت خانه‌های خود بازگشتند. البته در برخی شهرهای آمریکا، تظاهرات ضد ترامپ برگزار شد.

البته نتایج ریاست جمهوری تنها شکست دموکرات‌ها در این زمینه نبود. جمهوریخواهان آمریکایی در انتخابات جدید کنگره توانستند اکثریت آرای هر دو مجلس شامل سنا و مجلس نمایندگان آمریکا را به خود اختصاص دهند. به گزارش منابع خبری، جمهوریخواهان اکنون توانسته‌اند اکثریت 51 رای را در سنا و اکثریت 218 رای مجلس نمایندگان آمریکا را به دست آوردند. این دومین پیروزی پیاپی برای جمهوریخواهان در کنگره محسوب می‌شود.

واکنش‌های جهانی

اعلام خبر پیروزی ترامپ با واکنش‌های مختلفی در سطح جهان نیز روبه‌رو شد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه جزو اولین مقاماتی بود که با تبریک پیروزی به ترامپ، ابراز امیدواری کرد که کشورش با رئیس‌جمهور جدید آمریکا همکاری خوبی در مسائل جهان داشته باشد. روسای جمهور کشورهای ترکیه، فرانسه، اوکراین، صدر اعظم آلمان و نخست‌وزیر انگلیس و عراق از دیگر مقاماتی بودند که این پیروزی را به ترامپ تبریک گفتند.

در میان کشورهای عرب، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر اولین مقامی بود که به این پیروزی واکنش نشان داد. در این میان واکنش مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا به نتایج این انتخابات بهنوعی نگاه اروپایی‌ها را به این مساله نشان می‌دهد. شولتز ضمن تبریک این پیروزی به ترامپ ابراز امیدواری کرد که روابط آمریکا و اروپا در مسیر معقولانه‌ای به حرکت خود ادامه دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها