سلامت در خانه و آشپزخانه

چند پرسش و پاسخ صابونی!

‌یکی از موثرترین روش‌ها برای جلوگیری از شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا بخصوص در فصول سرد سال شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون است که در این خصوص سوالات بسیاری مطرح می‌شود. به مهم‌ترین آنها پاسخ می‌دهیم .
کد خبر: ۹۶۶۶۸۴

کسانی که طی روز مجبورند بارها دست‌هایشان را بشویند، بهتر است از چه مواد شوینده‌ای استفاده کنند؟

صابون‌های مایع در مقایسه با انواع صابون‌های قالبی بهداشتی‌تر هستند، اما مصرف مستمر آنها می‌تواند به پوست آسیب برساند. بر این اساس هنگام خرید صابون مایع، انواعی را که در ترکیباتشان گلیسیرین به کار رفته انتخاب کنید. گلیسیرین نرم‌کننده و محافظ پوست دست و صورت است و از خشکی جلوگیری می‌کند.

ژل‌های ضدعفونی‌کننده تا چه میزان به از بین بردن میکروب‌های دست کمک می‌کنند؟

این ژل‌ها یا حاوی الکل هستند یا الکل ندارند. ژل الکل دار با آن که احتمال خشکی پوست را بالا می‌برد، می‌تواند در نابودی میکروب‌ها، حتی از آب و صابون موثرتر و مفیدتر باشد و در مواردی که فرد با وسایل یا افراد آلوده در تماس بوده مصرف آن منعی ندارد‌. حتی در صورت دسترسی نداشتن به آب و صابون، استفاده از پدهای الکل‌دار موجود در داروخانه‌ها نیز می‌تواند سودمند باشد؛ اما استفاده طولانی‌مدت از پدها و ژل‌های ضدعفونی‌کننده برای پوست دست آزاردهنده و مخاطره‌آمیز است.

البته این را هم بدانید در صورتی که دست‌ها بسیار آلوده باشند، این ژل‌ها قادر به فتیله کردن چرک هستند اما همچون آب روان قابلیت زدایش آنها از پوست را ندارند و حتما باید از آب روان استفاده کرد.

هنگام خرید ژل‌های ضدعفونی کننده، به پروانه بهداشت، تاریخ مصرف و نشان استاندارد محصول توجه کنید. محصولات تاریخ مصرف گذشته و بدون مجوز نه تنها ضدعفونی کننده نیستند بلکه می‌توانند صدمه زننده هم باشند .

دستمال‌های مرطوب چطور؟

امروزه این دستمال‌ها در طرح‌ها و انواع مختلف با اسانس‌ها و مواد نرم‌کننده مختلف وارد بازار شده‌اند. این دستمال‌ها با این که به خشکی پوست منجر نمی‌شوند، اما نمی‌توانند بخوبی آلودگی‌ها و میکروب‌ها را از بین ببرند و نباید آنها را جایگزین آب و صابون کرد .

لازم است بدانید صابون با لیز کردن سطح پوست و جدا کردن میکروب‌ها و سپس شست‌وشو با آب روان تا حد بسیار زیادی به خروج میکروب‌ها از سطح پوست کمک می‌کند، اما دستمال‌های مرطوب این توانایی را ندارند و تنها برای پاکیزه کردن آلودگی‌های در حجم کم کاربرد دارند. از سوی دیگر مواد معطری که در برخی از این دستمال‌ها استفاده می‌شود، می‌تواند در کودکان آلرژی ایجاد کند .

بهترین دمای آب برای شست‌وشوی دست‌ها؟

آب گرم توانایی بیشتری در زدودن آلودگی و چربی‌ها دارد و بهتر است ابتدا دست‌ها با صابون و آب گرم یا نیم گرم شسته شود و سپس برای ایجاد نشاط در پوست از آب سرد استفاد شود.

این را هم بدانید اگر جایی بودید که دسترسی به مواد شوینده یا پاک‌کننده نداشتید حتما با آب خالی دست هایتان را بشویید، زیرا آب روان می‌تواند بسیاری از میکروب‌ها را از سطح پوست بزداید .

فاخره بهبهانی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها