این صحنه را تصور کنید: دست در جیب کرده و در خیابان ایستاده‌اید. دو تا ماشین مشکی می‌ایستند و تعدادی مرد با کت و شلوار مشکی و پیراهن سفید، صورت تراشیده و عینک دودی شیشه گرد از ماشین‌ها پیاده می‌شوند.
کد خبر: ۹۶۶۳۱۸

یک نفر به سمت در عقب می‌رود و آن را باز می‌کند. یک نفر پیاده می‌شوند و همراه یک یا دو نفر از مردان به ساختمانی وارد می‌شود. صحنه تغییر می‌کند جمعیتی در حال شادی و سر و صدا هستند باز ماشین‌ها می‌ایستند و یکی که شما حاضرید برای سلفی گرفتن با او هر کاری انجام دهید از ماشین پیاده می‌شود و دو نفر او را همراهی می‌کنند. بعد شما برایش جیغ می‌زنید و اسمش را صدا می‌کنید او هم با لبخند برایتان دست تکان می‌دهد. حالا اگر در جمع شما کسی بود که یک مشکل شخصی با این سوژه سلفی گرفتن ما داشت، چه؟ اگر مشکل تا آنجا جدی بود که طرف بخواهد با نیت دست به اقدام بزند، کسی باید آنجا باشد یا نه؟

حالا ما اینجا کاری به مردان سیاست و چهره‌های حساس نداریم که ضرورت‌ها و داستان خود را دارد، ولی ممکن نیست برای یک آدم با شرایط خاص از این نوع خطرها وجود داشته باشد؟ برای رفع این نگرانی‌ها دوستان درشت‌قامتی در بین ما هستند که آماده‌اند مسئولیت جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی را به عهده بگیرند. در مدل‌های غیر وطنی که ما از نزدیک ندیده‌ایم، مجهز به آخرین فناوری‌هایی هستند که موضوع بحث ما نیست. اما چند سالی است مدل‌های وطنی بادیگاردهای خصوصی هم وارد کارزار شده‌اند که وظیفه حفاظت از برخی هنرمندان و چهره‌های متمول را قبول کرده‌اند.

پس از ورود این پدیده به ایران باز هم مدتی با آن مخالفت‌هایی شد تا این‌که نیروی انتظامی سال گذشته اعلام کرد که فعالیت این گروه‌ها آزاد است و بیایند مجوز بگیرند. گروهی از فعالان رفتند و دلیلی شد برای ایجاد یک کسب و کار خاص و پر درآمد. امروز می‌خواهیم ببینیم بادیگارد یا محافظان شخصی ایرانی از کجا می‌آیند و چه می‌کنند.

دوره‌های آموزشی چهارگانه

مسئول روابط عمومی یکی از گروه‌های آموزشی بادیگاردی به ما می‌گوید: چهار دوره کلی برای آموزش داریم که به دوره‌های اسکورت خودرویی، نگهبانی، محافظ شخصی و تیر‌اندازی تقسیم می‌شوند. افرادی که قد بلند و هیکل ورزیده‌ای دارند واجد شرایط‌تر برای ورود به این حرفه هستند. البته افرادی هم که با این مختصات در حال فعالیت هستند که بیشتر جنبه خودنمایی و تشریفاتی دارند.

وی که نخواست نامش را بنویسیم، اضافه کرد: اگر برای کار در ارگان‌های دولتی و امنیتی بخواهید وارد این کار شوید کاری از دست امثال ما آموزشگاه‌ها بر نمی‌آید و این حوزه روش‌های خاص خود را برای جذب افراد دارد. اما در این آموزشگاه‌ها افرادی هستند که مساله را برای به دست آوردن پول بیشتر پیچیده می‌کنند و گاهی دوره‌ها را تا سه یا چهار سال کش می‌دهند. اما مجموع آموزشی که بخواهید ببینید به بیشتر از یک سال نیاز ندارد.

در ادامه، صحبت‌ها به آنجا رسید که باعث شد چشم‌هایمان را کمی نازک کنیم و با دقت بیشتری گوش دهیم. مسئول روابط عمومی گفت: می‌خواهم به شما بگویم هیچ‌کدام از موسساتی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، مجوز ندارند و بیشتر آنها دفتر مشخصی هم در سطح شهر تهران ندارند. او ادعا می‌کند: سازمان ما تنها گروهی است که نماینده رسمی یک شرکت بین‌المللی معتبر در کشور انگلستان است که آموزش‌ها را به صورت استاندارد ارائه می‌دهد.

اینجا بیشتر تشریفات است

حالا موضوع به اینجا می‌رسد که تابه‌حال در کل اشتباه گرفته بودیم و شاید داستان یک چیز دیگر است. مسئول محترم توضیح می‌دهد که 5 درصد سیستم کار در حوزه بادیگارد در ایران، واقعا مهارت‌های حفاظت از شخصیت است و فارغ‌التحصیلان این آموزشگاه‌ها بیشتر مسئول تشریفات هستند.

بعد در حالی که ما انگشت تعجب در دهان حیرت فرو کرده بودیم، پرسیدیم خب اگر دعوا شد، حمله شد، خطر بود و باران گرفت، برف شد چه خاکی به سرمان بریزیم؟ پاسخ آمد که: شما به عنوان بادیگارد آموزش دیده ما قرار نیست درگیر شوید. نهایت کاری که به عنوان مسئول تأمین حفاظت انجام می‌دهید فراری دادن شخصیت از معرکه است.

آمدیم و نمی‌شد فراری دهید، مقابله می‌کنید و سعی می‌کنید حمله‌کننده را متوقف کنید. بدون ضربه‌زدن هم این کار را انجام می‌دهید مثال دور طرف را می‌گیرید و او را در یک منطقه محصور می‌کنید. تا آن موقع شخصیت هم خودش فرار می‌کند و تمام! حالا اگر طرف مسلح بود به سلاح گرم به عنوان یک بادیگارد تشریفاتی باید به خدا توکل کنیم که خودش بلاگردان است.

زیر یک میلیون تومان نیست

هر دوره‌ آموزش بادیگاردی خصوصی 4 تا 6 هفته به طول می‌انجامد و در مکانی که با هم قرار می‌گذاریم، برگزار می‌شود. شهریه اکثر دوره‌ها هم بین یک تا پنج میلیون تومان بیشتر نیست.

نکته بعدی این‌که آموزشگاه‌های خصوصی امکان برگزاری دوره تیراندازی ندارند و آن کار تکلیف نامعلوم و نامشخصی دارد که دیگر ما به آن کار نداشتیم؛ شما هم کار نداشته باشید. حالا به تفکیک، دوره اولیه حفاظت 1.5 میلیون تومان هزینه دارد که بیشتر زمانش را در باشگاه هستید و یک جلسه هم حفاظت پاساژی دارید که تست مناطق شلوغ است. نکته‌ای که قابل تأمل است این‌که بنا به شرایط و احکامی که در پایان دوره ارائه می‌شود قیمت تغییر می‌کند دوره آموزش‌های پایه‌ای بادیگارد پنج روز طول می‌کشد و دوره حرفه‌ای که تا به حال متقاضی برای گذراندن آن در آن آموزشگاه وجود نداشته سه میلیون تومان. این وسط IBM خیلی جالب بود. یک شرکت معروف سازنده ماشین‌آلات کسب و کار قدیمی آمریکایی به همین اسم وجود دارد که شاید ماشین حساب‌هایشان را دیده باشید.

صابر افشارزاده - روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها