مطابق آخرین نظرسنجی‌ها دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه از هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات عقب است. گرچه شانس وی کاملا از دست‌رفته تلقی نمی‌شود ولی با توجه به روند فعلی پیش‌بینی می‌شود که هیلاری کلینتون پیروز انتخابات ریاست جهوری آمریکا باشد.
کد خبر: ۹۶۵۴۰۹

با وجود این نباید از یاد برد که پشتوانه اجتماعی ترامپ جمعی از مردم ناراضی در آمریکاست. ترامپ از تغییر سخن می‌گوید و گروهی از مردم را جذب خود کرده است. حامیان وی از میان مردمی هستند که به لحاظ اقتصادی در شرایط خوبی به سر نمی‌برند و از شغل مناسبی برخوردار نیستند. در واقع این گروه از مردم آمریکا سیاست‌های اوباما و روسای جمهور قبلی این کشور را به باد انتقاد می‌گیرند و ترامپ صدای این گروه ناراضی است و وعده تغییر در این سیاست‌ها را داده است. البته خود این تغییرات چندان واضح و روشن نیست و وعده‌های وی رنگ و بوی واقعی ندارد. این‌که این سیاست‌ها واقعا می‌تواند جوابگوی مطالبات این گروه ناراضی باشد موضوعی است که نامشخص است. ولی فعلا ترامپ بر این موج نارضایتی سوار است و با سخنان عوام‌فریبانه این گروه از مردم را جذب کرده است. ترامپ با شناسایی خواسته این ناراضیان حرف‌هایی می‌زند که مورد خوشایند آنهاست و از این طریق توانسته حامیانی را به دست آورد. این‌که وی خواهد توانست در صورت پیروزی در انتخابات این سیاست‌ها را عملی کند بحث دیگری است.

در راستای عوام فریبی، ترامپ رسانه‌ها را متهم می‌کند که علیه وی به صورت سازماندهی‌شده اقدام می‌کنند. این ادعا در حالی است که رسانه‌ها آنچه را وی مطرح کرده و در گذشته انجام داده بازتاب می‌دهند. میان گفتارها و شخصیت واقعی وی تفاوت وجود دارد و آنچه مطرح می‌شود بخشی از شخصیت وی است.

اگر بخواهیم چشم‌انداز روابط تهران و واشنگتن را نیز مورد بررسی قرار دهیم، باید به این واقعیت اشاره کنیم که هیلاری کلینتون رسما پایبندی خود را به برجام اعلام کرده و همان راهی را خواهد رفت که اوباما رفته است. ترامپ اعلام کرده در خصوص برجام و توافق هسته‌ای با ایران تجدیدنظر خواهد کرد. چندان نمی‌توان پیش‌بینی کرد در صورتی که او رئیس‌جمهور شود چگونه به برجام نگاه خواهد کرد. نقض یکجانبه برجام توسط آمریکا البته تبعاتی برای این کشور خواهد داشت.

متحدان آمریکا در این رویکرد آن را همراهی نخواهند کرد و برقراری مکانیسم تحریم‌ها برای آمریکایی که نقض یکجانبه برجام انجام داده باشد سخت، دشوار و نشدنی است. درصورت نقض یکجانبه برجام توسط آمریکا اعتماد متحدان واشنگتن به این کشور از بین خواهد رفت چرا که آمریکا خود مذاکرات را آغاز کرده بود و برقراری تحریم‌ها علیه ایران نیز توسط واشنگتن تشویق و برخی تحریم‌ها نیز با فشار آمریکا تحمیل می‌شد.

پروفسور «پل پیلار» / عضو شورای امنیت ملی آمریکا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها