​ انگیزه ها برای مصرف مواد مخدر و محرک متفاوت است،بررسی ها نشان داده که جوانان بیشتر به دلیل لذت جویی و کنجکاوی به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند، به همین دلیل​ نهادهای مسئول مانند وزارت آموزش و پرورش،ارشاد و بهداشت و درمان و سازمان هایی مثل بهزیستی باید شرایطی ایجاد کنند تا جوانان به دلیل این‌که برنامه مناسبی برای اوقات فراغتشان وجود ندارد به سمت مصرف مواد مخدر و روانگردان کشیده نشوند​.
کد خبر: ۹۶۵۰۲۴

افزون براین نمی‌توان از تاثیر وراثت و مساله ژنتیک نیز به عنوان یکی از علل گرایش به مصرف مواد مخدر و روانگردان نام نبرد،زیرا بررسی‌ها ثابت کرده ، افرادی که پدرشان اعتیاد دارد به مصرف مواد مخدر گرایش دارند و چنانچه مادرشان اعتیاد داشته باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که شخص دچار اعتیاد شود​.

بنابراین باید برای توانمند کردن خانواده ها نیز تلاش کرد،زیرا چنانچه خانواده در برابر آسیب‌های اجتماعی مقاوم شود، می توان امیدوار بود که شرایط جامعه نیز بهبود پیدا کند​.

مساله دیگری که باید به آن توجه کرد، توانمند کردن زنان است، زیرا براساس آمار سال86 سهم زنان در مصرف مواد مخدر و روانگردان حدود 5درصد بود، اما این آمار درسال90 به حدود10درصد رسید،نمی توان گفت تعداد آنها دوبرابر شده، زیرا در این بین، افزایش تعداد مراکز درمان نیز تاثیرگذار بوده است.

باید تاکید کرد درمان زنان معتاد عموما مشکل‌تر است،چون معمولا حامی اجتماعی ندارند و در بیشتر مواقع خودشان تنها برای درمان مراجعه می‌کنند به همین دلیل رونددرمانشان دشوار تر می‌شود.

به نظر، علت اصلی افزایش مصرف مواد مخدر از سوی زنان، تبلیغات نادرستی است که شایع شده، به‌ عنوان مثال، اشتباهی تصور می کنند مصرف شیشه سبب لاغری می شود​. به همین دلیل باید برای توانمند شدن زنان نیز برنامه ای ویژه داشت.

مساله دیگر، افزایش تعداد معتادان متجاهر است که یکی از دلایل اصلی آن تحریم ها و فشارهای اقتصادی و بیکاری است،این درحالی است که برگشت به اعتیاد در معتادان خیابانی بالاست و به بیش از 95 درصد می رسد.

بنابراین ​برای این گروه علاوه بردرمان به فکر سیستم های مددکاری و مشاوره نیز باید بود​​،البته باید بیمه معتادان نیز قوی تر از گذشته دنبال شود،چون این روند بدرستی در کشور انجام نشده و این ضعف یکی از دلایل افزایش آمار معتادان متجاهر است.

دکتر سعید صفاتیان

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها