عملیات دیروز و امروز وارد مرحله حساس می‌شود

داعش در موصل زانو زد

عملیات بزرگ موصل برای آزادی مرکز استان نینوا و مناطق اطراف آن هرچند دیر شروع شد، اما گزارش‌های میدانی بیانگر سرعت پیشروی نیروها و به‌دست آمدن پیروزی‌های بزرگ است. درحالی که نیروهای ارتش با ورود به شهر موصل از دو بخش جنوب و شرق تلاش می‌کنند گام به گام مناطق را پاکسازی و پیشروی کنند، نیروهای حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) نیز در یک حمله سراسری ماموریت پیدا کردند تا مناطق غربی این شهر را پاکسازی و خطوط ارتباطی تروریست‌ها را با سوریه و ترکیه قطع کنند. این نیروها نیز می‌گویند موفق شده‌اند با کشتن تعداد زیادی از تروریست‌ها، ده‌ها روستا را پاکسازی کنند.
کد خبر: ۹۶۴۴۴۷

گزارش‌های میدانی از عراق نشان می‌دهد نیروهای عراقی تا روز گذشته موفق شدند شش منطقه مهم در شرق موصل ازجمله «الملایین»، «السماح»، «الخضراء»، «کرکوکلی»، «القدس» و «الکرامه» را آزاد کنند. آنها پیشتر نیز منطقه الانتصار و کوکجلی و السماح را از چنگال تروریست‌ها پس گرفته بودند. سرلشکر عبدالامیر رشید یارالله، فرمانده عملیات آزادسازی استان نینوا در بیانیه‌ای از آزادی این مناطق خبر داد و گفت: پس از وارد کردن خسارات و تلفات سنگین به داعش، پرچم عراق در این مناطق برافراشته شده است. از محور جنوبی موصل نیز خبر می‌رسد که از آغاز عملیات نیروهای عراقی تاکنون بیش از هزار تروریست کشته، 74 روستا آزاد، 130 بمب منهدم و 4500 خانواده نیز از این شهر خارج شده‌اند. در خبری دیگر روز گذشته اعلام شد نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم که نقش پاکسازی مناطق را برعهده دارند وارد موصل شدند.

آزادسازی 45 روستا

در همین حال فرماندهان بسیج مردمی عراق می‌گویند تاکنون 45 روستا را در غرب موصل پاکسازی کرده‌اند. محمد البصری، یکی از رهبران بسیج مردمی عراق با اعلام این خبر گفت: نیروهای بسیج مردمی تاکنون توانسته‌اند بیش از 45 روستا را آزاد و تا مسافت 350 کیلومتری به سمت شهر تلعفر در غرب موصل پیشروی کنند. این فرمانده بسیج مردمی تاکید کرد: تروریست‌های داعش به پلیدترین شیوه از حضور غیرنظامیان در داخل شهرها سوء‌استفاده و آنها را سپر انسانی خود می‌کنند. نیروهای حشد الشعبی قصد دارند ارتباط تروریست‌ها را با سوریه و ترکیه قطع کنند. آنها معتقدند از سمت ترکیه به نیروهای داعش کمک‌های تسلیحاتی می‌رسد. از طرف دیگر آنها برخلاف نظر آمریکایی‌ها معتقدند اگر نیروهای داعش از عراق به سوریه کوچ کنند، در آنجا تجدید قوا کرده و دوباره ممکن است در آینده دست به عملیات جدیدی در خاک عراق بزنند .

در همین زمینه ابومهدی المهندس، فرمانده حشد الشعبی با ذکر این‌که داعش از سوی عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس حمایت مالی می‌شود، تاکید کرد: حشدالشعبی ظرف دو روز آینده پایان مرحله دوم عملیات محور غربی موصل را اعلام خواهد کرد. المهندس با اشاره به این‌که ترکیه تلاش می‌کند داعش را در منطقه ابقا کند، به آنکارا پیشنهاد کرد در امور داخلی عراق دخالت نکرده و نیروهایش را از خاک عراق بیرون ببرد.

حمله ناکام داعش به الشرقاط

روز گذشته تروریست‌های داعش حمله گسترده‌ای را به منطقه تازه آزادشده «الشرقاط» در استان صلاح‌الدین انجام دادند که پس از ساعاتی درگیری، این حمله ناکام ماند. آنها در این حمله توانستند منطقه «القصبه» و برخی نقاط دیگر را به اشغال خود در‌آورند. این حمله با حضور نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی دفع و مناطق اشغال شده دوباره پس گرفته شد. گفته می‌شود در این درگیری‌ها 13 تروریست داعشی کشته شدند. سال گذشته دولت عراق موفق شد با انجام چند عملیات، استان صلاح‌الدین را از چنگال تروریست‌های تکفیری آزاد کند. تکریت و بیجی دو منطقه مهم این استان بود که با تلاش نیروهای مردمی و ارتش عراق از شر تکفیری‌ها پاکسازی شد .

مظلوم‌نمایی خلیفه داعش

با نزدیک شدن به آزادسازی کامل موصل، ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده داعش که بشدت خود را در تنگنا می‌بیند و هر لحظه پایان خود و خلافتش را انتظار می‌کشد، پنجشنبه در یک نوار صوتی 30 دقیقه‌ای از طرفدارانش خواست «فرار نکنند» و به جای شکست «مقاومت کنند». البغدادی در این نوار صوتی از حامیانش خواست که تا آخر در شهر موصل به مقاومت ادامه دهند. وی همچنین از آنها خواست به ترکیه و عربستان سعودی حمله کنند. البغدادی همچنین از اخوان المسلمین نیز با الفاظی نیش‌دار انتقاد کرد و آن را جنبشی که «هیچ دینی» ندارد و با «صلیبی‌ها» هم‌پیمان شده و با «مشیت الهی» می‌جنگد، خواند. آخرین پیام البغدادی بیانگر آشفتگی تروریست‌ها و نومیدی‌شان نسبت به آینده بود و بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که شکست نهایی تروریست‌ها نزدیک است .

تاکنون بارها خبر هلاکت خلیفه داعش منتشر شده، اما کارشناسان می‌گویند به احتمال زیاد او هنوز زنده بوده و ممکن است در شهر موصل باشد. با وجود این، بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس براساس نظر سازمان اطلاعات این کشور می‌گوید، ابوبکر البغدادی، موصل را ترک کرده است. وی تاکید دارد که داعش در حال فروپاشی است. جان دوریان، سخنگوی ائتلاف آمریکا نیز با توجه به نوار پخش شده از البغدادی گفت: کاملا واضح است که رهبران داعش برای ارتباط با نیروهایشان دچار مشکل شده‌اند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این پیام آن بود که ابوبکر البغدادی به نیروهایش گفت با یکدیگر نجنگند. این سخنان نشان می‌دهد که البغدادی دیگر نمی‌تواند نیروهایش را کنترل کند و آنها را گردهم آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها