مرور 10 فیلم سینمایی برجسته در دهه‌های اخیر

سینمایی از جنس زنان

نمایش فیلم‌هایی حول محور زنان و مسائل و مشکلات آنها یکی از موضوعاتی است که در سال‌های مختلف و در روایت‌های گوناگون به آن پرداخته و باعث شکل‌گیری فیلم‌های زن‌محور در جامعه ما شده است. به بهانه اکران «این زن حقش را می‌خواهد» - که نشان‌دهنده زنان قربانی اسیدپاشی است - به معرفی ده فیلمی از تاریخ سینما پرداخته‌ایم که بازنمایی متفاوتی است از نقش زنان در جامعه.
کد خبر: ۹۶۴۲۳۰

1363
گل های داوودی
رسول صدرعاملی

پروانه معصومی در «گل‌های داوودی» نقش مادری (با نام عصمت) را ایفا می‌کند که پسر نابینا و همسری در زندان دارد. پسر نابینایش در آستانه ازدواج با دختر مورد علاقه اش و همزمان منتظر آزادی پدرش است که خبر مرگ ناگهانی پدر در زندان به گوش عصمت می‌رسد. عصمت که سال‌ها رنج کشیده، در میان داغ مرگ همسر و چطور گفتن این حقیقت به پسرش مستاصل و سردرگم می‌ماند تا بالاخره راهی پیدا می‌کند؛ راهی که چندان منطقی نیست اما عصمت یک مادر است.

1369
عروس
بهروز افخمی

نیکی کریمی در «عروس» یک دختر پولدار (با نام مهین) است که پدرش به دلیل اختلاف طبقاتی مانع ازدواج او با پسر فقیر مورد علاقه‌اش می‌شود و پسر به خاطر جلب رضایت پدر وارد کار خلاف می‌شود. بالاخره آنها ازدواج می‌کنند و طی اتفاق‌هایی مهین متوجه کارهای غیرقانونی همسرش می‌شود. مهین از یک طرف قصد جدایی دارد و از طرفی می‌داند کارهای خلاف همسرش به خاطر او و پدرش بوده. او از هر دری وارد می‌شود تا زندگی‌اش را نجات دهد.

1370
نرگس
رخشان بنی اعتماد

فریماه فرجامی در «نرگس» زن بی‌کسی است به نام آفاق که اسیر سرنوشت دردآورش است. او از کودکی عادل را بزرگ کرده، با او دست به سرقت زده، بناچار به عقدش درآمده و حالا دلبسته اوست. عادل اما با دختری آشنا می‌شود و آفاق با معرفی خود به عنوان مادر عادل اسباب ازدواجشان را فراهم می‌کند؛ ولی او یک زن است، عواطف زنانه بر افکار منطقی‌اش می‌چربد و او را به مرگ می‌رساند.

1373
کیمیا
احمدرضا درویش

بیتا فرهی در «کیمیا» نقش پزشکی به نام شکوه را بازی می‌کند که در دل روزهای جنگ دست به جراحی زنی می‌زند که بعد از جراحی می‌میرد و از او دختری می‌ماند که شکوه برایش مادری می‌کند. بعد از گذشت 9 سال پدر نوزاد که اسیر بوده برمی‌گردد، اما شکوه که برای کودک مادری کرده نمی‌تواند از حقش چشم‌پوشی کند. او نماد زنی است که در مهلکه جنگ از خودگذشته تا به دیگران زندگی ببخشد.

1375
لیلا
داریوش مهرجویی

لیلا حاتمی در «لیلا» نقش یک زن نازا را ایفا می‌کند. او با ذهنی بحران‌زده در لاک تنهایی خود غرق‌شده و پیش از آن که بستیزد تحت فشارهای شدید اجازه می‌دهد همسرش زن دوم برگزیند، اما درست در شب عروسی طاقت نمی‌آورد و به خانه مادرش پناه می‌برد. لیلا نمونه زنی است که از طعنه، تحقیر به دلیل نازایی و... که در تار و پود فرهنگ ایرانی‌ها ریشه دوانده، به ستوه می‌آید و دست به یک خودویرانگری عارفانه می‌زند.

1377
قرمز
فریدون جیرانی

هدیه تهرانی در «قرمز» نقش زنی با نام هستی مشرقی را بازی می‌کند که همسرش فوت کرده و از او دختری دارد. او با جوان پولداری ازدواج می‌کند که دچار بیماری سوءظن است و مدام او را کتک می‌زند. هستی برای ایجاد آرامش در زندگی‌اش حتی از شغل مورد علاقه‌اش هم دست می‌کشد؛ اما باز شوهرش دست‌بردار نیست. تهرانی در این فیلم نقش زنی مدرن و امروزی را بازی می‌کند که اسیر شوهر متحجر و روانی‌اش است.

1385
خون بازی
رخشان بنی اعتماد

باران کوثری در «خون‌بازی» دختر جوانی به نام ساراست که اعتیاد شدید به مواد مخدر دارد. مادر سارا می‌کوشد تا پیش از بازگشت نامزد دخترش از خارج، او را برای مداوا به درمانگاهی در شمال ببرد؛ اما سارا مقاومت می‌کند تا بالاخره بعد از کشمکش‌های فراوان راهی این سفر می‌شوند. سارا دختری است تنها؛ یک تنهایی عجیب که افسردگی آن را صد چندان کرده به گونه‌ای که تحقیر کامل می‌شود و ابزار سرگرمی قرار می‌گیرد تا بتواند مواد بگیرد.

1392
هیس! دخترها فریاد نمی زنند
پوران درخشنده

طناز طباطبایی در «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» در هشت‌سالگی مورد آزار جنسی مردی قرار می‌گیرد. او به هیچ‌کس در این باره حرفی نمی‌زند و با این درد بزرگ می‌شود. او بعد از دو نامزدی ناموفق عاشق می‌شود و وقتی می‌خواهد با مرد مورد علاقه‌اش ازدواج کند مردی را می‌بیند که می‌خواهد به دختربچه‌ای تجاوز کند. طباطبایی در این فیلم نماد زنانی است که در کودکی مورد سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند.

1393
شیار 143
نرگس آبیار

مریلا زارعی در «شیار143» نقش مادری به نام الفت را بازی می‌کند که در نبود پسرش روزهای سختی را می‌گذراند و سال‌هاست به انتظار بازگشت او از جبهه نشسته است. زارعی در این فیلم توانسته به شایستگی درد و رنج مادران شیردلی که سال‌ها غم دوری از فرزندانشان را به دوش می‌کشند به تصویر بکشد. در شیار143 برای اولین بار یک فیلمساز زن، یک قهرمان زن را در سینمای دفاع مقدس به تصویر می‌کشد.


1393
دوران عاشقی
علیرضا رئیسیان

مینا وحید در «دوران عاشقی» دختر جوانی به نام میتراست که ناخواسته وارد زندگی مرد متاهلی شده و صیغه او می‌شود. زن صیغه‌ای پدیده‌ای است که اکنون بخشی از زنان و خانواده‌ها درگیر آن هستند. زنانی که بی‌پناهی و بی‌پولی را بهانه‌ای می‌کنند برای ورود به زندگی دیگران یا از سویی دیگر زنانی که ناخواسته طعمه مردان بوالهوس و فاسد می‌شوند.

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها