بررسی کاربرمحور 3 پرچمدار گوگل، اپل و ال‌جی

هوشـمندان پاییــزی

با آمدن نیمه دوم سال، آخرین پرچمداران مدعی سال 2016 هم به بازار عرضه شدند و خیال همه کاربران را با نوآوری‌های شگرفی که باز هم در این محصولات دیده ‌نشد، راحت کردند! واقعیت این است که پرچمداران مطرح سال از نظر فنی و روی کاغذ مشخصات نزدیکی داشتند و به همین دلیل در بررسی‌ها بسیار به این مساله برخورد می‌کنیم که اختلاف‌ها در عملکرد و قابلیت‌ها گاه آن‌قدر نزدیک و سلیقه‌ای می‌شود که امکان انتخاب یک برنده‌ نهایی در میان رقبا وجود ندارد.
کد خبر: ۹۶۱۸۸۸

به همین دلیل تصمیم گرفتیم در بررسی آخرین نسل از پرچمداران گوشی‌های هوشمند روند متداول بررسی این محصولات را تا حدی تغییر داده و بیشتر به کسی که قرار است از آن استفاده کند، توجه کنیم. به همین منظور سه دسته کاربر را در مقایسه این گوشی‌ها در نظر گرفته‌ایم: کاربر جامع، کاربر حرفه‌ای و کاربر معمولی. کاربر جامع کسی است که در نظر دارد از گستره کامل توانایی‌های گوشی‌ خود، از جمله دسترسی به اطلاعات در یک اکوسیستم و استفاده از سخت‌افزارهای هم‌خانواده استفاده کند و عملکرد کلی گوشی در همگی عوامل برایش اولویت دارد. کاربر حرفه‌ای کسی است که بیشتر با گوشی خود مثل یک لپ‌تاپ برخورد می‌کند و انتظار دارد در کنار کاربری چندرسانه‌ای سنگین و وبگردی، سنگین‌ترین بازی‌ها را هم اجرا کرده و بتواند کنترل کاملی روی دستگاه هوشمند خود داشته ‌باشد. شاید برای چنین کاربری عملکرد فوق‌العاده دوربین یا قابلیت اتصال به یک اکوسیستم به اندازه توانایی پردازش، عمر باتری و حافظه زیاد مهم نباشد. در نهایت هم به کاربران معمولی می‌رسیم که در حد معمولی پیگیر فناوری هستند و انتظار عملکرد مناسب و همه‌جانبه از گوشی خود دارند، اما چندان هم در قید و بند مسائل فنی و مقایسه‌ای نیستند و دوربین خوب، حس‌ کلی محصول و خاص بودن آن بیشتر برایشان مهم ‌است تا جزئیات فنی. در ادامه سه گوشی پرچمدار معرفی شده در انتهای سال 2016 یعنی گوگل پیکسل XL، اپل آیفون 7 پلاس و ال‌جی V20 را از نظر تناسب با نیازهای هریک از این کاربران بررسی کرده و بهترین انتخاب‌ها برای هر دسته را با در نظر گرفتن ویژگی‌های فنی و البته تجربه کاربری معرفی می‌کنیم.

نقشی تازه

فرم مکعب مستطیلی در طراحی تمام گوشی‌های هوشمند جای خلاقیت چندانی برای سازندگان باقی نگذاشته‌ است. با‌ این حال هنوز هم برخی ویژگی‌های خلاقانه می‌تواند باعث ایجاد تمایز از دیگر محصولات مشابه و البته ایجاد تمایل در میان کاربران شود.

گوشی جدید اپل از نظر طراحی تغییرات حداقلی نسبت به نسل قبل داشته و غیر از تغییر فرم خط آنتن، حذف دکمه فیزیکی Home و جک 3.5 میلی‌متری تغییر دیگری را در آن نمی‌بینیم. هرچند جذابیت برند اپل و محبوبیت کلی این گوشی باعث می‌شود کماکان یکی از گوشی‌های محبوب بازار باشد، ولی طراحی اغواکننده‌ای را که بتواند به تنهایی عامل جذب خریدار باشد، در آن مشاهده نمی‌کنیم.

از این نظر گوشی پیکسل XL می‌تواند جذابیت‌های بیشتری داشته ‌باشد، البته به شرط آن‌که بتوانید تشابه کاملا واضح آن به آیفون را ندیده گرفته و البته با زبان طراحی آن ارتباط برقرار کنید. ساختار ترکیبی فلز و شیشه به‌کار رفته در پشت این گوشی که دوربین و حسگر اثر انگشت را احاطه ‌کرده و جنس باکیفیت قسمت فلزی بدنه باعث می‌شود حس خوبی از کار کردن با این گوشی داشته ‌باشید. همچنین زوایای بدنه و بافت آن باعث می‌شود بتوانید با خیال راحت با یک دست با آن کار کنید و نگران لغزیدن آن نباشید.

پرچمدار ال‌جی هم در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و با فاصله گرفتن از زبان طراحی نسل قبلی خود به سمت ارائه تصویری لوکس‌تر حرکت کرده ‌است، اما شاید مهم‌ترین نکته طراحی V20، کاربرمحور بودن طراحی آن باشد. نمایشگر دوم کوچک بالای صفحه، بدنه یکپارچه فلزی با استاندارد استحکام نظامی و قابلیت باز شدن قاب پشتی، این گوشی را برای کسانی که جدای از زیبایی به دنبال کاربردی بودن و استفاده مداوم از گوشی هوشمند هستند، جذاب می‌کند. همچنین وجود نمایشگر دوم و قابلیت دیدن هشدارها بدون نیاز به خارج‌ شدن از اپلیکیشن‌ها و بخصوص بازی‌های آنلاین برای این دسته از کاربران بسیار دوست‌داشتنی خواهد ‌بود.

چشم‌هایش

از اپل شروع می‌کنیم که بالاخره وارد بازی استفاده از دو دوربین پشت شده و در آخرین محصول خود از دو دوربین 12 مگاپیکسلی کنار هم برای تصویربرداری استفاده کرده ‌است. دوربین اصلی برای تصویربرداری عادی و دوربین دوم که به لنز تله‌فوتو مجهز است و البته خبری از لرزش‌گیر لنز در آن نیست، برای گرفتن تصویر پرتره در شرایط نوری خوب در نظر گرفته ‌شده است. البته این حالت پرتره هنوز در مرحله آزمایش بتاست و حتی امکان دسترسی به زوم دو برابری در لنز تله‌فوتو با توجه به شرایط نوری به‌صورت خودکار انجام می‌شود، اما در عمل رابط کاربری خوب، افکت‌ها و تنظیمات مناسب، سرعت پردازش و تصاویر ثبت ‌شده توسط دوربین‌های این گوشی به‌سختی جای ایراد و اشکال باقی می‌گذارد و در کل باید دوربین‌‌های اصلی آیفون 7 پلاس جدید را یکی از بهترین‌های بازار تاکنون دانست.

پرچمدار ال‌جی هم از دو دوربین اصلی 16 و 8 مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر استفاده می‌کند که به‌ترتیب برای گرفتن تصاویر کلی و تصویر‌برداری واید با میدان دید 135 درجه‌ای استفاده می‌شود. همچنین قابلیت‌هایی مانند گشادگی دریچه f/1.9 و f/2.0 برای حسگرها، فوکوس لیزری خودکار، پایدارکننده تصویر و تنظیمات تخصصی در کنار قابلیت زوم اپتیک دو برابری کار شما را هنگام عکسبرداری حتی در شرایط نور کم و سوژه متحرک راحت می‌کند.

در نهایت سراغ پیکسل XL می‌رویم که تنها از یک دوربین با حسگر اصلی 12.3 مگاپیکسلی استفاده می‌کند، اما به گفته سازنده به دلیل فناوری خاص نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به‌کار رفته در آن توانسته بهترین عملکرد را بین تمام گوشی‌های هوشمند در آزمون DXO داشته‌ باشد. البته استناد به نتایج یک آزمون چندان قابل قبول نیست و باید دید در عمل این گوشی در حد ادعاهای سازنده آن ظاهر می‌شود یا نه، اما نمونه تصاویر منتشر شده از این گوشی نشان می‌دهد گوشی گوگل با وجود داشتن حسگر کوچک‌تر حرف‌هایی برای گفتن دارد. در کنار این موضوع، امکان بارگذاری نامحدود تصاویر و ویدئو در حافظه ابری گوگل برای خریداران پیکسل هم نکته جالبی است که می‌تواند برای بسیاری از کاربران جذاب باشد. دوربین جلوی گوشی V20 با دریافت نور بالا و زاویه دید واید می‌تواند سلفی‌های خوبی از شما ثبت‌ کند، هرچند حسگر 5 مگاپیکسلی آن در برابر حسگر 7 مگاپیکسلی گوشی اپل و دوربین جلوی 8 مگاپیکسلی پیکسل XL حرف چندانی برای گفتن ندارد.

در کل می‌توان گفت در این زمینه، گوشی گوگل بیشتر مناسب کاربران عادی است که عکاسی و تصویربرداری با گوشی را یک معیار اصلی به‌حساب نمی‌آورند و گوشی V20 با قابلیت‌های فراوان دوربین خود بیشتر به درد کاربران حرفه‌ای می‌خورد که به دنبال تنظیمات حرفه‌ای، صدای عالی و کنترل کامل بر گوشی هستند. گوشی اپل نیز با قابلیت ارتباط سیستم ابری اپل، انتقال مستقیم فایل‌ها به سیستم‌های مک و رابط ‌کاربری بهینه‌سازی ‌شده و سریع خود مناسب‌ترین گزینه برای کسانی است که تمایل دارند از قابلیت‌های گوشی ‌خود نهایت استفاده را ببرند.

قلب سنگی، مغز شیشه‌ای

همگی این پرچمداران از توان پردازشی سطح بالا و آخرین نسخه سیستم‌عامل مربوط به خود برخوردار هستند که عملکردی روان و قابلیت اجرای نسل بعدی برنامه‌های موبایل را به آنها می‌بخشد. در جبهه اندروید، هر دو گوشی از نسخه 7 به‌عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض استفاده می‌کنند که سرعت بالا و مصرف بهتر انرژی در آنها را تضمین می‌کند. هرچند شرکت ال‌جی سعی کرده حس و حال اندروید خالص را در محصول خود زنده‌نگه‌‌دارد، اما بدون شک بهترین و سریع‌ترین نسخه از اندروید را همیشه باید در گوشی‌های گوگل جست‌وجو کرد. همچنین خریداری گوشی پیکسل XL به معنی دسترسی به آخرین نسخه اندروید پیش از دیگر گوشی‌هاست که می‌تواند برای برخی کاربران معیار قابل توجهی باشد. البته شرکت ال‌جی نیز در این زمینه عملکرد مناسبی داشته و نسبت به دیگر سازندگان اندروید سریع‌تر از نسخه‌های جدید اندروید برای گوشی‌های خود پشتیبانی می‌کند و V20 به‌عنوان یک پرچمدار مسلما تا مدت‌ها از این امتیاز برخوردار خواهد بود.

از نظر سخت‌افزاری هم تفاوت چشمگیری بین دو مدعی اندرویدی وجود ندارد و چهار گیگابایت رم و پردازنده گرافیکی Adreno 530 در هر دو گوشی به‌چشم می‌خورد. تنها اختلاف استفاده از تراشه جدید اسنپ‌دراگون 821 در گوشی گوگل است که طبق ادعای کوالکوم، حدود 10 درصد سرعت بیشتری نسبت به سری 820 که در V20 و بسیاری از پرچمداران امسال اندرویدی به‌کار رفته فراهم می‌کند.

از طرف دیگر گوشی اپل با سه گیگابایت رم، پردازنده گرافیکی شش‌ هسته‌ای، پردازنده چهار هسته‌ای و البته تراشه فوق‌العاده A10 عملکردی خیره‌کننده در تمام تست‌ها نشان داده و جایگاه نخست را در بسیاری از آزمون‌ها کسب کرده‌ است. همچنین سیستم‌عامل iOS 10.2 این گوشی، با توجه به بهینه‌سازی یکپارچه آن با سخت‌افزار، سرعت و قدرت بیشتری را در اختیار کاربر گذاشته و در عین حال مدیریت مصرف انرژی را بسیار بهتر انجام می‌دهد. در نهایت باید گفت سیستم‌عامل هماهنگ و قدرتمند اپل بهترین تجربه کاربری را برای کسانی که قصد دارند از گوشی خود به‌عنوان بخشی از یک اکوسیستم استفاده کنند فراهم می‌آورد. سازگاری کامل این گوشی با دستیار صوتی Siri، ساعت هوشمند اپل و نیز سیستم‌های مجهز به macOS به این معنی است که تجربه واقعی پیوستگی در استفاده از دستگاه‌های دیجیتال و اشتراک‌گذاری داده‌ها با حداقل سعی، بهتر از هر سیستم‌ دیگری در اکوسیستم اپل قابل دستیابی است. به همین دلیل آیفون 7 پلاس از این نظر بهترین انتخاب برای کاربران جامع محسوب می‌شود.

دو رقیب دیگر در این زمینه عملکردی مشابه دارند، هرچند به دلیل سادگی، سرعت و سهولت کاربرد و نیز وجود دستیار هوشمند Assistant گوشی پیکسل XL را برای کاربران عادی مناسب‌ترین گزینه می‌دانیم. گوشی V20 به دلیل رابط کاربری مخصوص ال‌جی با قابلیت‌های کاربردی خاص از جمله تعویض سریع اپلیکیشن در حال اجرا، دسترسی راحت به حالت Split-screen و شخصی‌سازی گسترده مناسب‌ترین گزینه‌ برای کاربران حرفه‌ای است.

جدال رنگ‌ها و صداها

در این قسمت رقابت چندانی وجود ندارد و گوشی ال‌جی با قابلیت‌های خنده‌دار خود در زمینه ضبط و پخش صدا جایی برای رقابت باقی‌ نمی‌گذارد. در کنار هدفون‌های استاندارد Bang&Olufsen، وجود چهار میکروفون حرفه‌ای DAC با طراحی خاص در بدنه و امکان حذف نویز محیط، انتقال صدا از جک 3.5 میلی‌متری و کابل USB-C، نرم‌افزار حرفه‌ای مدیریت ضبط و پخش صدا و پشتیبانی از فرمت‌های حرفه‌ای صوتی با عمق ‌صدای تا 32 کیلو‌بیت نشان‌ می‌دهد V20 برای تصاحب لقب غول صدای گوشی‌های هوشمند رقابت چندانی در پیش ندارد.

دو پرچمدار دیگر در این زمینه در این حد ظاهر نشده‌اند و حتی حذف جک 3.5 میلی‌متری در آیفون 7 باعث ایجاد نارضایتی‌هایی بین کاربران شده ‌است. صفحه‌نمایش V20 و پیکسل XL با صفحات QHD خود وضوح ‌تصویری بالاتری از اپل دارند، هرچند صفحه‌نمایش FullHD نسل آخر آیفون بدون شک یکی از بهترین نمایشگرهای موجود است.

تنها گوگل از فناوری AMOLED در صفحه‌نمایش خود استفاده کرده و دو گوشی دیگر نمایشگرهایی با فناوری LCD دارند که می‌تواند به‌معنی مصرف انرژی کمتر پیکسل در این زمینه باشد. اندازه 5.7 اینچی گوشی V20 آن را برای استفاده در پخش چندرسانه‌ای و بازی ایده‌آل می‌کند که برای کاربران حرفه‌ای گزینه مهمی ‌است. بعلاوه نمایشگر دوم این گوشی کاربر را از استفاده از حالت همیشه‌ روشن صفحه بی‌نیاز می‌کند که می‌تواند جبران‌کننده مصرف بیشتر پنل‌ LCD باشد. در این بخش هم گزینه مناسب برای کاربران حرفه‌ای را می‌توان V20 دانست، در حالی که کاربران عادی و جامع در این زمینه معیاری برای انتخاب جز سلیقه شخصی ندارند.

تا آخرین توان

گوشی اپل با باتری 2900 میلی‌آمپر ساعت خود کمترین ظرفیت را در بین رقبا دارد. هرچند تجربه نشان داده اپل و سیستم‌عامل بهینه‌سازی‌شده آن، توانایی عجیبی برای کار بیشتر با باتری کمتر دارد و می‌توان شاهد عملکرد مناسب باتری در طول دوره استفاده از گوشی بود. البته پشتیبانی نکردن این گوشی از سیستم شارژ سریع یکی از نکات سوال‌ برانگیز در این محصول به شمار می‌رود.

گوشی‌های گوگل و ال‌جی با پشتیبانی از سیستم شارژ سریع، باتری‌های بزرگ‌تر و البته استفاده از اندروید‌7 حداقل روی کاغذ توان رقابت با گوشی اپل را دارند، هرچند عملکرد واقعی این گوشی‌ها تنها با استفاده در شرایط واقعی قابل بررسی است. گوگل مدعی است پیکسل می‌تواند تنها با 15 دقیقه‌ شارژ حدود هفت ساعت کار کند، اما باید دید در عمل این ادعا چقدر صحت دارد. البته گوشی V20 با باتری 3200 میلی‌آمپر ساعتی قابل تعویض خود یک برگ برنده بزرگ در مقابل رقبا دارد که بخصوص برای کاربران حرفه‌ای بسیار جذاب است.

مساله دیگر فضای ذخیره‌سازی داده است که باز هم V20 با پشتیبانی از حافظه خارجی یک سروگردن بالاتر از رقبا قرار می‌گیرد. هرچند کاربران با وجود اکوسیستم اپل و قابلیت جابه‌جایی ساده فایل‌ها به دیگر دستگاه‌های اپل در کنار گزینه‌های 128 و 256 گیگابایتی از این نظر چندان در مضیقه نیستند. گوگل هم در کنار ارائه گزینه 128 گیگابایتی، فضای ابری نامحدود را برای کاربران خود در نظر گرفته که باعث می‌شود پشتیبانی نکردن از حافظه خارجی، حداقل برای کاربران عادی چندان ملموس نباشد.

اینجا پایان کار است

براساس شواهد، بهترین گزینه برای کسانی که خواهان استفاده از طیف کامل توانایی‌های دستگاه خود هستند، گوشی آیفون 7 پلاس است. شرکت اپل به‌عنوان تنها توسعه‌دهنده سخت‌افزار و نرم‌افزار اکوسیستم دیجیتال، توانایی قابل ‌توجهی در این زمینه به کاربران خود می‌دهد. همچنین سخت‌افزار و سیستم‌عامل قدرتمند این گوشی تجربه‌ای رضایت‌بخش برای کاربران فراهم می‌کند.

اما اگر جزو کسانی هستید که خواهان کنترل بیشتر بر دستگاه خود بوده و در کنار داشتن سخت‌افزار قدرتمند ویژگی‌هایی مانند بدنه مستحکم با باتری قابل تعویض، نرم‌افزار سریع و دوربین خوب برایتان مهم است، گزینه مناسب شما V20 شرکت ال‌جی است.

در نهایت به آن دسته از کاربرانی که بیشتر دنبال یک محصول خاص با عملکرد و کیفیت ساخت بالا هستند گوشی پیکسل XL را پیشنهاد می‌کنیم که می‌تواند تجربه کاربری شما را از اندروید متحول کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها