یک دیوار پوشیده شده از گیاهان سبز، راه کم هزینه‌ای برای آوردن طبیعت به فضای کلاس است. قرارگرفتن در طبیعت می‌تواند برای افراد از هر گروه سنی مفید باشد. اما تحقیقات نشان داده قرارگرفتن دانش آموزان در کلاسی که یک دیوار آن با گیاهان سبز پوشیده شده به بالا رفتن توجه آنها کمک می‌کند. دیوار پوشیده شده از گیاهان سبز در کلاس درس می‌تواند کارکردهای شناختی و در نتیجه عملکرد ذهن کودکان را بهبود بخشد و فضای کلاس را برای آنها جذاب‌تر کند.
کد خبر: ۹۵۹۲۲۰
اثر مثبت آموزش در کلاس‌های سبز

اما کارکردهای شناختی چیست؟

کارکردهای شناختی به فعالیت‌های ذهنی که به دانش و شناخت منجر می‌شود و شامل تمام فرآیندهای جمع آوری و کسب اطلاعات است. این فعالیت‌ها شامل استدلال، حافظه، توجه و زبان است که به‌طور مستقیم منجر به کسب اطلاعات و بالا رفتن دانش فرد می‌‎شود. عوامل زیادی مثل خلق و سلامت جسمی نیز می‌توانند بر این عملکردها تاثیر بگذارد. با توجه به این که کودکان بخش اعظمی از دوران کودکی‌شان را در مدرسه می‌گذرانند، توجه به فضای کلاس و تامین نیازهایی که منجر به بهبود عملکرد آنها می‌شود ضروری به نظر می‌رسد.

در این مطالعه 170 دانش آموز در مقطع ابتدایی در دو کلاس، یکی با فضای سبز و دیگری بدون فضای سبز شرکت کردند. قبل از ورود به کلاس با فضای سبز، کودکان به تست‌های هیجانی، شناختی و اجتماعی و ارزیابی فضای کلاس پاسخ دادند. دو ماه بعد از این که کودکان در این دو کلاس به تحصیل پرداختند مجدد این آزمون از هر دو گروه گرفته شد. نتایج آزمون‌ها نشان داد دانش‌آموزانی که در کلاس با فضای سبز (کلاسی که یکی از دیوارهایش با گیاهان سبز پوشیده شده بود) درس خوانده بودند در آزمون‌های توجه انتخابی نمرات بالاتری نسبت به گروه دیگری که در کلاس‌های معمول قرارداشتند کسب کردند. علاوه بر این کودکانی که در کلاسی با دیوار پوشیده از گیاهان سبز درس خوانده بودند، کلاسشان را جذاب‌تر و مثبت‌تر از کودکانی ارزیابی کردند که در کلاس‌های معمولی بودند. این تحقیق در کنار تحقیقات قبلی که روی بزرگسالان انجام شده بود نشان می‌دهد قرار گرفتن در فضای سبز اثر مثبتی بر عملکرد ذهن کودکان و بزرگسالان دارد.

منبع: psypost.org

فاطمه موسوی بصیرت

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها