رسانه‌ها دیروز از استعفای 2 عضو هیات دولت خبر دادند

ترمیم کابینه در دقیقه 90

ماه‌ها پس از گمانه‌زنی‌های مختلف درباره جابه‌جایی احتمالی دولت در سال‌ پایانی و در حالی که تقریبا رفتن وزیر ارشاد از کابینه مسجل شده بود، دیروز منابع آگاه از استعفای یک عضو دیگر کابینه علاوه بر علی جنتی خبر دادند.
کد خبر: ۹۵۷۹۶۶

براساس این خبر که در رسانه‌های مختلف به نقل از منابع آگاه اعلام شد،‌ وزرای فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان در راستای ترمیم کابینه استعفا کرده‌اند.

این در حالی است که حتی وقتی صبح دیروز در جلسه سخنگوی دولت از محمدباقر نوبخت درباره استعفای علی جنتی از وزارت ارشاد پرسیده شد،‌ خبرنگاران با این جواب روبه‌رو شدند که طبق اظهارات آقای جنتی بهتر است چند روز صبر کنید.

در روزهای گذشته پس از انتشار اخباری درباره استعفای وزیر ارشاد، جنتی در پاسخ به خبرنگاران گفته بود: این اخبار را نه تائید می‌کنم و نه تکذیب؛ چند روز صبر کنید تا همه چیز مشخص شود.

حسام‌الدین آشنا هم که از او به‌عنوان جانشین احتمالی وزیر ارشاد یاد شده بود در پاسخ به خبرنگاران، پاسخی مشابه وزیر ارشاد داده و گفته بود این اخبار را نه تائید می‌کنم و نه تکذیب. دیروز همچنین از پیشنهاد وزارت ارشاد به احمد مسجدجامعی و رد این پیشنهاد از سوی وی خبر داده شده بود.

درباره وزارت ورزش و جوانان هم از صالحی امیری، سجادی و سلطانی‌فر به‌عنوان جایگزین احتمالی گودرزی یاد شده است. خبرگزاری فارس هم درباره استعفای محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان نوشت: رئیس‌جمهور کشورمان عصر سه‌شنبه(دیروز) جلسه‌ای با محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان برگزار کرده بود. بعد از این جلسه خبرهایی از تغییر و تحولات در وزارت ورزش مطرح شد.

فارس همچنین از احتمال ادامه ترمیم در حوزه صنعت و اقتصاد خبر داد و نوشت:‌ یک یا دو جایگاه ارشد دولتی نیز شامل این تغییرات خواهد بود؛ با وجود این ایسنا در گفت‌وگو با یک منبع آگاه، استعفای وزرای اقتصاد و صنعت و معدن را تکذیب کرد.

اعلام وصول استیضاح فانی در مجلس

همزمان با انتشار این اخبار، دیروز در مجلس شورای اسلامی، استیضاح وزیر آموزش و پرورش که مدتی معلق مانده بود با 45 امضا اعلام وصول شد. این در حالی است که نام فانی هم از سوی برخی خبرگزاری‌ها جزو وزیران مستعفی دولت قید شده بود اما او در گفت‌گو با تسنیم استعفای خود را تکذیب کرد و بر این اساس باید ظرف 10 روز برای دفاع از خود در جلسه علنی مجلس حاضر شود.

محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ‌هم دیروز در گفت‌وگو با ایرنا درباره برخی اخبار درخصوص احتمال استیضاح وزیر علوم گفت: سه‌شنبه هفته آینده جلسه‌ای در کمیسیون آموزش مجلس درباره استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل می‌شود و در این جلسه، درخواست‌کنندگان استیضاح و محمد فرهادی حرف‌های یکدیگر را خواهند شنید. زاهدی یادآور شد: سعی داریم در این جلسه پادرمیانی کرده و استیضاح‌کنندگان را قانع کنیم. با توجه به این اخبار باید منتظر ماند و دید چه جابه‌جایی‌هایی در میان وزرای کابینه یازدهم که از ابتدای دولت تاکنون (بجز مورد فرجی‌دانا، وزیر علوم که استیضاح شد)، بدون تغییر مانده بودند، ایجاد خواهد شد.

افزایش کارآمدی تا لحظه آخر

غلامرضا کاتب، عضو هیات رئیسه مجلس اظهار کرد: تذکر به عملکرد وزرا یا استیضاح اعضای کابینه، می‌تواند روند کاری موجود را اصلاح کند و این اقدامات به هیچ وجه سیاسی نیست. نماینده گرمسار در مورد این‌که آیا تغییرات در سال آخر دولت می‌تواند کمکی به روند مدیریتی کند، افزود: کیفیت روند اجرایی کشور، یک بحث است و بحث دیگر، جلوگیری از برخی تخلفات است و بر این مبنا نمایندگان، حتی رئیس‌جمهور موظف هستند از تخلفات جلوگیری کنند تا کارآمدی حتی در سال آخر کاری دولت یازدهم بالا برود.

بهتر است تغییر از سوی دولت باشد

شهباز حسن‌پور، نماینده سیرجان با اشاره به این‌که در شرایط فعلی تغییر در کابینه به صلاح نیست، گفت: اگر قرار است تغییری انجام شود، بهتر است از طرف دولت صورت گیرد نه مجلس. وی افزود: جای تاسف دارد که حتی دولت هم به دنبال استیضاح برخی وزراست تا در مجلس رای بیاورد و برخی از اعضای فراکسیون‌ها هم این اقدام دولت را تائید می‌کنند لذا به‌نظر می‌رسد اگر بحثی هست از طرف دولت باشد نه این‌که توپ در زمین مجلس انداخته شود.

تغییرات ناموثر دقیقه نودی

قاسم احمدی‌لاشکی، نماینده نوشهر با اشاره به این‌که طرح دو استیضاح در مجلس مطرح شده و استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام وصول شده است، افزود: بهتر است اگر قرار است ترمیمی انجام شود، دولت راسا اقدام کند نه این‌که مجلس وارد عمل شود. وی با اعتقاد به این‌که با توجه به فرصت کم باقیمانده تا پایان دولت یازدهم، افراد کارآمد حاضر به پذیرش مسئولیت یک وزارتخانه نیستند، گفت: به همین دلیل به‌نظر می‌رسد تغییرات در کابینه در سال آخر فعالیت دولت یازدهم، آورده‌ای برای دستگاه‌ها نخواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها