پرسپولیس همچنان بدهکارترین باشگاه ایران است

عبور از مرز 100 میلیارد

عدد‌ها کوچک شده‌اند. آنقدر کوچک که حالا 100 میلیارد تومان بدهی خیلی راحت در دهان می‌چرخد و به زبان می‌آید. بله. به گفته عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس رقم بدهی‌های این باشگاه به 100 میلیارد تومان رسیده است!
کد خبر: ۹۵۷۵۴۰

اردیبهشت ماه سال گذشته بود که چهارمین مزایده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با یک متقاضی برای استقلال و سه متقاضی برای پرسپولیس برگزار شد. آن پاکت‌ها آخرین پاکت‌هایی بود که در پروسه دو ساله واگذاری این دو باشگاه باز شد، چون اصلا قرار نبود اهلیتی تائید شود. بعد از گذشت 17 ماه از آن تاریخ دیوان عدالت اداری همین هفته پیش با تایید مصوبه دولت، واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی را منتفی اعلام کرد تا آخرین کورسوهای امید هم برای خروج این دو باشگاه از وضعیت اقتصادی موجود تبدیل به یاس شود. حالا استقلال و پرسپولیس می‌مانند و بدهی‌های چند ده میلیاردی که طی سال‌ها روی هم انباشته شده است و هر فصل هم بر میزان آن افزوده می‌شود.

آمارهای تکان دهنده

آخرین‌بار که آمار دقیق بدهی‌های این دو باشگاه روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت اردیبهشت 93 بود. آن زمان شورای قیمت‌گذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال باید قیمت‌های پایه‌ای را برای ورود این دو باشگاه به بازار بورس مشخص می‌کرد و به همین دلیل لازم بود میزان دقیق بدهی‌ها نیز مشخص شود. آمارها در آن زمان خیلی‌ها را شوکه کرد.

پرسپولیس و استقلال که زمانی نگران بدهی‌های چند صد میلیونی خود بودند که سرجمع به 10 میلیارد تومان هم نمی‌رسید، سال 93، چیزی در حدود 110 میلیارد تومان بدهی داشتند. آن زمان امیر خادم، معاون پارلمانی وزیر ورزش این آمارها را رسانه‌ای کرد و گفت که پرسپولیس 70 و استقلال 40 میلیارد تومان بدهی دارند که مجموع آن فقط 40 میلیارد تومان از بودجه کل وزارت ورزش و جوانان کمتر است!

حالا و درحالی که کمتر دو سال از آن حسابرسی می‌گذرد، کل بودجه وزارت ورزش هم با بدهی این دو باشگاه برابری نمی‌کند، چراکه رقم‌ها دارد به مرز 200 میلیارد تومان نزدیک می‌شود. دیروز وقتی از عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس درباره بدهی‌های باشگاه سوال شد، او پرده از این واقعیت تلخ برداشت.

حمیدرضا گرشاسبی گفت: باشگاه پرسپولیس در گذشته بدهی کلانی داشت و این بدهی‌ها در پرسپولیس به حدی تلمبار شده بود که واقعا باشگاه را دچار مشکلات زیادی کرده بود. ما سعی کردیم طوری این بدهی‌ها را مدیریت کنیم که برخی از آنها به صورت توافقی حل شد و برخی را هم پرداخت کردیم. عمده بدهی‌های باشگاه پرسپولیس مربوط به بدهی‌های مالیاتی و سایر موارد بود. باشگاه پرسپولیس بالای 100 میلیارد تومان بدهی داشت که با مدیریت خوبی که انجام دادیم در حال‌ حاضر این بدهی به حدود 100 میلیارد تومان رسیده است که امیدواریم بتوانیم این بدهی را نیز به خوبی مدیریت کنیم!

براساس آمارهایی که دو سال پیش از سوی کارشناسان سازمان بازرسی اعلام و رسانه‌ای شد 20 میلیارد از بدهی‌های باشگاه پرسپولیس مربوط به زمان قبل از حضور محمد رویانیان در باشگاه بود و 50 میلیارد هم به دوره 28 ماهه مدیریت او برمی گشت. حالا در حالی که پرسپولیس کم‌کم وارد چهارمین سال دوران پس از رویانیان می‌شود، رقمی در حدود 30 میلیارد تومان دیگر به بدهکاری‌هایش اضافه شده است این آمار هر سال بیشتر هم خواهد شد.

استقلال به دنبال پرسپولیس

درباره باشگاه استقلال هم آخرین آمار مربوط به بدهی‌ها به زمان مدیریت بهرام افشارزاده برمی گردد. سرپرست قبلی باشگاه استقلال تابستان سال گذشته میزان دقیق بدهی‌های این باشگاه را 75 میلیارد تومان اعلام کرد که از این میزان 30 میلیارد آن بدهی‌های مالیاتی بوده است. حالا یک سال از آن تاریخ می‌گذرد و باتوجه به هزینه کرد سنگین آبی‌ها در فصل نقل و انتقالات، هیچ بعید نیست اگر این بدهی حالا به رقمی در حدود 80، 85 یا حتی 90 میلیارد تومان رسیده باشد.

رضا پورعالی

گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها