نقش پررنگ شبکه‌های استانی در پوشش تاسوعا و عاشورای حسینی

دوربینی به وسعت ایران

شبکه‌های استانی رسانه ملی در راستای ارج نهادن به مقام شامخ اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و به منظور تکریم حضور حماسی مردم در آیین‌های عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع)، هر ساله با استفاده از تمام توان و ظرفیت خود به انعکاس بایسته این رویداد مهم می‌پردازند.
کد خبر: ۹۵۵۹۳۳

به گزارش روابط‌عمومی معاونت امور استان‌ها، پوشش رسانه‌ای گسترده مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) در شبکه‌های استانی، حاصل فرآیند حساب شده‌ای است که برنامه‌ریزی‌ برای آن از مدت‌ها قبل از فرا رسیدن ماه محرم آغاز می‌شود زیرا بدون هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی، مسئولان هیات‌ها، حسینیه‌ها، تکایا، بقاع متبرکه، مساجد، مسئولان انتظامی و گروه‌های خودجوش مردمی امکان انعکاس بایسته این مراسم باشکوه وجود ندارد. بر همین اساس و در نخستین گام، برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌ها و هم‌افزایی فعالیت‌های پراکنده تمامی افراد دخیل در برگزاری مراسم، امری ضروری است.

700 جلسه کارشناسی برای پوشش عزاداری‌ها

پیش از فرارسیدن ماه محرم امسال، با برنامه‌ریزی معاونت امور استان‌ها شبکه‌های استانی بیش از 700 جلسه توجیهی و مشورتی با دستگاه‌ها، ارگان‌ها، مسئولان اجرایی و انتظامی و مسئولان هیات‌ها، حسینیه‌ها، مساجد و تکایا تشکیل دادند، همچنین بیش از 7 هزار نفر از کارکنان شبکه‌های استانی در قالب گروه تولیدی، پشتیبانی فنی و خدماتی وظیفه تولید، آماده‌سازی، پخش و ارسال تصاویر را در مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها و بخش‌های روستایی مختلف برعهده گرفتند. در حوزه تولید (صدا و سیما، خبر و خبرنگاران آزاد) بیش از 1100 گروه برنامه‌ساز، فعالیت مستمر شبانه‌روزی داشتند.

بیش از هزار نفر از مهندسان و تکنیسین‌های فنی در بخش‌های پشتیبانی فنی، استودیوهای سیار، واحدهای سیار، SNG، فرستنده و ماکروویو وظیفه سیگنال‌رسانی را عهده‌دار بودند. بیش از 1500 نفر در حوزه‌های پشتیبانی، تدارکات، حمل و نقل و انتظامات مسئولیت‌های خاص خود را انجام دادند. با ساماندهی این حجم گسترده از نیروهای متخصص حوزه‌های مختلف، مراسم و آیین‌های سوگواری در بیش از 1500 شهرستان، بخش و روستای سراسر کشور از طریق شبکه‌های استانی به صورت زنده یا ضبطی پوشش داده شد. همچنین در طول ایام دهه اول محرم، حدود 2700 ساعت برنامه در قالب‌های ترکیبی، سخنرانی، مباحث کارشناسی با موضوع تبیین اهداف قیام حضرت اباعبدالله(ع)، مستند، میان‌برنامه، سریال و فیلم‌های داستانی به روی آنتن رفته است.

600 ساعت برنامه زنده از شبکه‌های استانی

شبکه‌های استانی در طول ایام دهه محرم بویژه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی با ارسال بیش از 600 ساعت تصویر زنده از عزاداری‌ها به نودال مرکزی، زمینه را برای پخش همزمان این تصاویر از شبکه‌های سراسری و برون‌مرزی فراهم کردند، به طوری که این شبکه‌ها در طول دهه اول بویژه روزهای تاسوعا و عاشورا و یازدهم محرم، مجموعا بیش از 1500 بار تصاویر عزاداری‌ها در اقصی نقاط کشور را به صورت زنده و مستقیم پخش کردند.

علاوه بر این، محرم امسال برای نخستین بار شبکه‌های استانی به منظور جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی، به پوشش زنده اقامه نماز ظهر تاسوعا و عاشورای حسینی و پخش همزمان آن در شبکه‌های استانی و ملی اقدام کردند که بازتاب‌های بسیار مثبتی نیز به همراه داشت.

پوشش مراسم عزاداری مراکز مرزی بویژه گلستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، مهاباد و کرمانشاه در کنار پخش همایش‌های وحدت‌آفرین بین علما، فرهیختگان و اندیشمندان اهل سنت و تشیع از دیگر ویژگی‌های برنامه‌های شبکه‌های استانی در محرم امسال بود. بعضی از شبکه‌های استانی مانند مرکز ایلام تصاویر عزاداری را از شبکه‌های همجوار مرزی همچون الاشراق عراق نیز پخش کردند.

توجه به اصل وحدت

پوشش عزاداری‌های محرم در شبکه‌های استانی چند ویژگی شاخص داشت که به بخشی از آنها اشاره می‌شود. استفاده کامل از ظرفیت‌های فنی مانند SNG، فیبر نوری، ماکروویو پرتال و SNG‌های سیار که با ابتکار همکاران فنی سازمان طراحی شده‌اند؛ استفاده از تجهیزات حرکتی در ضبط تصاویر مثل تراولینگ، کرین و انواع هلی کم، انتخاب زوایای مناسب و جانمایی دوربین‌ها در مکان‌هایی که به بهترین شکل ممکن انعکاس‌دهنده شور حسینی عزاداران باشد، توجه به ریتم تصاویر ارسالی، ارسال به موقع و همزمان تصاویر عزاداری‌های شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف و مناطق دورافتاده، توجه و دقت در محتوای نوحه‌ها و مداحی‌ها و هماهنگی کامل با هیات‌های مذهبی، نمایش عزاداری‌های وزین و در شأن اهل بیت(ع) از طریق ارائه تصاویر منظم و منسجم، توجه و انعکاس شیوه‌های مختلف عزاداری در نواحی و مناطق مختلف ایران اسلامی که مؤید اصل وحدت در عین کثرت با محوریت شعائر دینی و سلوک اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، استفاده از گویش و زبان‌های محلی در مداحی‌ها و نمایش قدرتمند وحدت و انسجام اسلامی و دینی را می‌توان از مهم‌ترین این ویژگی‌ها دانست.

«حسینیه شما» هیاتی برای همه مردم ایران

در کنار مراکز استانی، شبکه «شما» نیز با گستره ملی اقدام به پخش ویژه‌برنامه‌هایی به منظور پوشش گسترده آیین‌ها و مراسم سوگواری در اقصی نقاط کشور کرد. یکی از برنامه‌های شاخص این شبکه در طول ایام محرم امسال، «حسینیه شما» بود که با دعوت از کارشناسانی چون دکتر میرباقری، دکتر شجاعی فرد، حجت‌الاسلام شیخ رضا اصلانی، حجت‌الاسلام توکلیان و شعرایی همچون موسوی، دعوت از گروه‌های تواشیح و مداحی، موضوعاتی اعم از شخصیت جهانی حضرت اباعبد‌الله الحسین(ع)، عزاداری اهل سنت، مقتل‌خوانی و برگزاری شام غریبان را بررسی کرد. علاوه بر این با توجه به مرجعیت «شما» در قبال 33 مرکز استانی، این شبکه در خلال دو برنامه «حسینیه شما» و «هفت مرثیه» به پوشش گسترده مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان در جای جای میهن اسلامی مبادرت ورزید. پخش نماز ظهر تاسوعا و ظهر عاشورا و مباحثه کارشناسی از دیگر موارد ویژه برنامه حسینیه شما بود. برنامه‌های ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا هم در شبکه شما از ساعت 9 صبح آغاز شد. در این برنامه‌ها علاوه بر پوشش گسترده و همه جانبه مراسم سوگواری در سراسر کشور، مهمانان و کارشناسان مختلفی برای گفت‌وگو پیرامون تبیین شخصیت اباعبدالله(ع) و قیام عاشورا حضور یافتند، آیتم‌های گوناگونی هم برای این برنامه در نظر گرفته شده بود که از آن جمله می‌توان به نوحه ‌‌سرایی در اقوام ایرانی با لهجه‌های مختلف اشاره کرد. همچنین سه گروه تواشیح طی دو روز تاسوعا و عاشورا و در قالب این ویژه‌برنامه به نغمه‌سرایی نینوایی پرداختند. برنامه «هفت مرثیه» نیز طی روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی و از ساعت 19 مهمان خانه‌های ایرانیان بود؛ در این برنامه علاوه بر پخش نغمه‌های آیینی محرم، پخش مراسم عزاداری و شام غریبان حسینی هم در نظر گرفته شده بود.

2 هزار برنامه در شبکه‌های استانی صدا

شبکه‌های استانی صدا نیز برنامه‌های متنوعی در سراسر کشو طراحی، اجرا و پخش کردند که بسیار چشمگیر بود به طوری که آمارها بیانگر حجم فعالیت صورت گرفته هستند.

1894 برنامه به مدت زمان 64374 دقیقه ویژه‌برنامه‌های دهه محرم (به جز عاشورا و تاسوعا ) صدای مراکز استان‌های سراسر کشور است که این شبکه‌ها در روز تاسوعا و عاشورا 134 برنامه به مدت زمان 16303 دقیقه روانه آنتن کردند. همچنین در این ایام 394 مورد به مدت زمان 2484 دقیقه ارتباط بین شبکه‌های رادیویی استان‌ها برقرار شد. شبکه‌های سراسری رادیو نیز 86 ارتباط زنده با شبکه‌های رادیویی استان‌ها داشتند تا عشق و ارادت مردم ایران را از طریق امواج رادیو منعکس کنند. همچنین گزارشگران اعزامی مرکز قم به کربلای معلا در 30 ارتباط زنده به حال و هوای کربلا و عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) پرداختند.

پخش نماز ظهر عاشورا از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین افق

بدون شک اقامه نماز ظهر عاشورا توسط امام حسین (ع) در حساس‌ترین و بحرانی‌ترین لحظات زندگی‌شان، حکایت از اهمیت و توجه به فریضه نماز دارد، چرا که انگیزه و هدفی که باعث اقامه این نماز شد محور قیام ایشان را شکل می‌دهد.

شبکه شما در اقدامی خلاقانه و برای نخستین بار در رسانه ملی نماز ظهر عاشورا را از شرقی‌ترین افق (زاهدان) تا غربی‌ترین افق ( ارومیه) به مدت 90 دقیقه در سرتاسر کشور منعکس کرد تا عشق و ارادت عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) را در سراسر کشور به تصویر بکشد.

با توجه به برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های انجام شده «شبکه شما» نماز ظهر عاشورا در سراسر کشور را در قالب تصاویری زیبا و با شکوه از عزاداران امام حسین (ع) پوشش داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها