هنر به رنگ خون و قیام

همزمان با فرا رسیدن ایام محرم و سالروز قیام اباعبدالله الحسین علیه نظام کفر و زور، گالری‌ها، فرهنگسراها و مراکز هنری تهران به برپایی نمایشگاه‌هایی در این زمینه اقدام کرده‌اند.
کد خبر: ۹۵۴۰۵۵

تصویرسازی‌های عاشورایی

در یکی از این رویدادها، نمایشگاه آثار تصویرسازی‌شده با موضوع عاشورا افتتاح شده است. این نمایشگاه شامل 20 اثر از 20هنرمند تصویرگر فعال و شناخته‌شده است و تمام آثار در کارگاه یکروزه تصویرسازی عاشورا که در نگارخانه «لاله» برگزار شد، شکل یافته‌اند.

این نمایشگاه در نگارخانه «لاله» به نشانی خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله تا 4 آبان از ساعت 9 تا 13 و 14 تا 19 به استثنای ایام تعطیل ادامه خواهد داشت.

وقایع عاشورا به روایت دست‌ها

همچنین نمایشگاه «بادی آرت» با روایت تصویری وقایع عاشورا نیز از روز گذشته در فرهنگسرای ارسباران گشایش یافته است. این نمایشگاه با 72 اثر بادی آرت (هنربدن) از هاجر سلیمی نمینی با عکاسی حمید اسکندری تا 26 مهر در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا برقرار است. شکل‌گیری این مجموعه بر مبنای نگاه هنرمند به دست‌ها در روز عاشورا؛ بخشی از وقایع عاشورا را که به دست‌ها مرتبط است به‌تصویر می‌کشد. همچنین این وقایع از متن کتاب «ترجمه نفس المهموم» نوشته شیخ عباس قمی، تلخیص و با تصویرگری‌های انتزاعی روی دست به نمایش در آمده است.

عکس‌هایی از مراسم عزاداری

مجموعه‌ای از عکس‌های علیرضا شکاری با موضوع محرم و عزاداری امام حسین (ع) در نمایشگاهی با عنوان «ماه‌تابان» به‌نمایش گذاشته می‌شود.

این عکس‌ها به‌صورت غیرمستقیم به موضوع عزاداری محرم اشاره دارند. ساخت ضریح اباعبدالله (ع)، مشایعت آن در جاده شلمچه و قلمزنی‌اش در اصفهان از جمله موضوعات عکس‌های این نمایشگاه است. نمایشگاه «ماه تابان» از 15 تا 19 مهر از ساعت 16 تا 20 در نگارخانه «استاد میرمیران» خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان به هنر عکاسی است.

شیوه‌های مختلف سوگواری

به‌مناسبت دهه اول ماه محرم، خانه فرهنگ شیخ هادی در اقدامی فرهنگی مطابق با اولویت موضوعی هویت دینی با موضوع محوری هنرهای تجسمی، نمایشگاه سوگواری روز عاشورا را برگزار کرده است.

در این نمایشگاه، 40 اثر در ابعاد 50 در70 سانتی‌متر با هنرمندی محمدجواد مهمانی به‌نمایش درآمده‌اند که در آنها شیوه‌های مختلف سوگواری از جمله تعزیه‌خوانی، نمایش‌های آیینی، موکب‌های عزاداری، مراسم خیمه‌سوزان، شمع‌افروزی و ... از سراسر تهران به تصویر کشیده شده است.

نگارخانه شیخ هادی به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، نرسیده به سه‌راه جمهوری، خیابان شهید حسین سخنور، از 13 تا 19 مهر مصادف با هفته اول محرم الحرام، هر روز از ساعت 9 تا 17 میزبان علاقه‌مندان برای بازدید از «نقش آزادگی» است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها