تماشاخانه ایرانشهر در سال 96 خود را برای نقد آماده می‌کند

از صادق هدایت و بهزاد فراهانی تا رفیعی و حداد در خانه هنرمندان

شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر جدول اجراهای شش ماهه اول سال 96 این مجموعه در سالن‌های سمندریان و ناظرزاده کرمانی را اعلام کرد. طبق این جدول، هر کدام از سالن‌های تماشاخانه ایرانشهر در هر نوبت اجرایی، پذیرای دو اثر نمایشی خواهند بود. در شش ماهه اول سال آینده تماشاخانه ایرانشهر محل گذر نام‌های زیادی در عرصه تئاتر خواهد بود؛ از رفیعی و سجادی تا عامل و فراهانی.
کد خبر: ۹۵۳۵۲۷

بر این اساس، در شش ماهه اول سال 96 و در سالن سمندریان چهار نمایش روی صحنه خواهد رفت که اولین آنها اثری از علی رفیعی است و دو ماه و نیم میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. این نمایش که از 15 فروردین‌ تا 24 خرداد 96 اجرا خواهد شد «یک روز خاطره‌انگیز برای دانشمند وو» نام دارد. دکتر علی رفیعی کارگردان تئاتر است که البته سه فیلم سینمایی هم در کارنامه‌اش دارد؛ فیلم‌هایی از جمله سالتو، آقایوسف و ماهی‌ها عاشق می‌شوند.

در حوزه تئاتر نیز آثاری از جمله رومئو و ژولیت، عروسی خون و یرما، آنتیگونه و شکار روباه از آثار اوست. آخرین کار او خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و قتل میرزا تقی‌خان فراهانی است که با حواشی زیادی همراه بود و نقدهای مختلفی را به دنبال داشت. از جمله این‌که نگاه حاکم بر این نمایش علیه امیرکبیر است.

دو نمایش از صادق هدایت

نمایش دوم و سوم نیز که از 30 خرداد تا 28 تیر اجرا خواهند شد، دو نمایش مهم و احتمالا پرحاشیه است. اولی را رضا حداد کارگردان باتجربه تئاتر بر اساس داستانی از صادق هدایت با نام «داش آکل» و با همین نام روی صحنه می‌برد. رضا حداد کارگردانی است که آثار زیادی از جمله کابوس‌های خنده‌دار، کسی نیست همه داستان‌ها را به یاد بیاورد، مکاشفه در باب یک مهمانی خاموش و... را در کارنامه‌اش دارد و نمایش او با نام «کشتن کفتر چاهی» حواشی و نقدهای زیادی را به‌وجود آورد.

و دومی هم اثری از کارگردان سینما، محمدعلی سجادی است که دوباره به صحنه نمایش بازگشته و او هم اثری از صادق هدایت با نام «بوف کور» را روی صحنه برده است. فیلم‌هایی از جمله تمرینی برای اجرا، مخمصه، شوریده، شیفته و گزل از آثار سینمایی سجادی است.

اول مرداد تا 31 مرداد 96، نمایش «برداشت ویژه» به کارگردانی رحمان سیفی‌آزاد، روی صحنه می‌رود. سیفی آزاد هم از کارگردان‌های تئاتر و تهیه‌کنندگان سینماست که پیشتر سمت‌هایی هم در صداوسیما داشته است. نمایش «مرد، جزء از کل» به کارگردانی پگاه طبسی‌نژاد هم در همین تاریخ روی صحنه خواهد رفت.

5 شهریور تا 7 مهر 96 هم نمایش «آشوب» به کارگردانی جابر رمضانی، نمایش «رولور» به کارگردانی پوریا کاکاوند روی صحنه خواهد رفت.

بر اساس جدول اعلام شده از سوی شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر، سالن ناظرزاده کرمانی هم در شش ماهه اول سال 96 میزبان آثاری از چهره‌های معروف حوزه تئاتر خواهد بود؛ از نادر برهانی مرند تا ریما رامین‌فر.

برنامه‌های این سالن در شش ماهه اول سال 96 به این قرار است:

17 فروردین‌ تا 20 اردیبهشت 96: نمایش «پاییز و زمستان» به کارگردانی نادر برهانی‌مرند، نمایش «جسدهای پستی» به کارگردانی هادی عامل

24 اردیبهشت تا 24 خرداد 96: نمایش «مافیا» به کارگردانی بهاره رهنما، نمایش «رخساره» به کارگردانی بهزاد فراهانی

30 خرداد تا 28 تیرماه 96: نمایش «شیرهای خان بابا سلطنه» به کارگردانی افشین هاشمی، نمایش «تابوت عهد» به کارگردانی ریما رامین‌فر

اول مرداد تا 31 مرداد 96: نمایش «مرگ و دیگر هیچ» به کارگردانی سمانه زندی‌نژاد، نمایش «من و گربه، پری» به کارگردانی امیر دژاکام

5 شهریور تا 7 مهر 96: نمایش «کوریولانوس» به کارگردانی علی پویان، نمایش «ساراپینا» به کارگردانی محسن حسینی

با این اوصاف به نظر می‌رسد تماشاخانه ایرانشهر در سال 96 گرچه چهره‌های حوزه نمایش را جمع کرده، اما احتمالا باید خود را آماده نقدها و حواشی زیادی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها