مدیرسابق اتحادیه مرکزی دامداران به جام جم آنلاین خبرداد:

گوساله ها به ترکیه می روند!

رئیس اتحادیه صنف گوشت گوسفندی در گفت و گو با جام جم آنلاین :

افزایش 5 هزار تومانی قیمت گوشت / تب برفکی از علل کاهش دام در کشور

رئیس اتحادیه صنف گوشت گوسفندی علت گرانی اخیر در بازار را ناشی از کمبود عرضه دام در ماههای گذشته دانست و خواستار توزیع ذخایر گوشت برای تنظیم بازار در ایام محرم شد .
کد خبر: ۹۵۳۰۰۵
افزایش 5 هزار تومانی قیمت گوشت / تب برفکی از علل کاهش دام در کشور

علی اصغر ملکی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین افزود: ذبح بی رویه دام های مولد در چند سال گذشته ، همچنین وقوع سیل درمناطق جنوبی کشور و شیوع بیماری تب برفکی درماههای اولیه امسال باعث ایجاد کمبود و کاهش عرضه گوشت نسبت به تقاضا شده که توالی رویدادهای مذهبی مانند عید قربان و نزدیک شدن به ایام محرم نیز به عدم توازن عرضه و تقاضا دامن زده است .

وی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی نسبت به ماههای گذشته 5 هزار تومان در هر کیلو افزایش یافته است گفت: هم اینک قیمت هر کیلو گرم دام زنده در آستانه ماه محرم حدود 15 هزار تومان است و گوشت گوسفندی بدون دنبه بین 33 تا 34 هزار تومان تحویل به مغازه دار می شود که با احتساب 10 تا 12 درصد سود مغازه دار ،هر کیلو گوشت گوسفندی در سطح خرده فروشی 38 هزار تومان به فروش می رسد .

وی اظهارداشت: قیمت انواع فرآورده گوشت گوسفندی همچون ران، گردن، راسته، ماهیچه ، سردست، کله و پاچه برای مصارف خاص به طور مجزا با قیمت های متفاوت عرضه می شود.
رییس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران تصریح کرد:ذبح بره های ماده در دو تا سه سال گذشته در سن پایین، باعث کمبود گوسفندهای مولد شده است.

به گفته ملکی استمرار رویدادهای مذهبی قربان و ایام سوگواری محرم و صفر موجب افزایش تقاضا و در نهایت رشد قیمت گوشت گوسفندی شده و امسال علاوه بر بروز سیل در مناطق جنوبی کشور به دلیل افزایش بارندگی ها، شیوع بیماری تب برفکی نیز بخشی از دام های سبک را از بین برد.

ملکی به نامه نگاری این اتحادیه با وزارت جهاد کشاورزی برای متعادل سازی بازار گوشت گوسفندی اشاره کرد و گفت : نیاز است تا شرکت پشتیبانی امور دام با عرضه گوشت منجمد از ذخایری که دارد قیمت این محصول را در ماه پرمصرف محرم به تعادل برساند .

به گفته وی چنانچه شرکت مزبور وارد عرصه نشود، با وجود تلاش های صورت گرفته برای تعادل قیمت گوشت گوسفند، احتمال دارد با شرایط متفاوتی روبرو شویم.

ملکی همچنین گفت : با توجه به افزایش قیمت گوشت گوسفند درکشور ، قاچاق این دام به کشورهای همجوار نسبت به گذشته کاهش یافته است اما از آنجائیکه این موضوع موقتی است نیاز است که مسئولین برای خروج دام از کشور تدبیری بیاندیشند.

وی با اشاره به نیاز استان تهران به حدود 14 هزار راس دام سبک در روز گفت : عمده نیاز دام استان تهران از کردستان تامین می شود که دام های این استان بسیار مرغوب است .

سالیانه بیش از 800 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید و برای تامین نیاز داخلی 10 درصد گوشت مورد نیاز نیز از خارج تامین می شود.

براساس آمارها سرانه تولید گوشت قرمز کشور برای هر نفر 10.5 کیلوگرم و سرانه مصرف آن 11.5 کیلوگرم است در حالی که سرانه مصرف جهانی گوشت قرمز به ازای هر نفر حدود 13 کیلوگرم است.

سیما رادمنش _جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
جانبازو بازنشسته
-
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۰
۰
مردم ایران بخاطر تب برفكی گوشت قرمز نخرید
علی
-
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
برادر تب برفكی در ماههای اولیه سال شیوع پیدا كرده خود خبر اینو میگه منظورش این هست كه این عوامل با عث شده تعداد دام كاهش پیدا كنه و روی بازار تاثیر بذاره ، به هر حال امیدواریم وزارت كشاورزی فكری برای تنظیم بازار بكنه چون خیلی از خانواده ها بجای گوشت قرمز ، مرغ مصرف می كنند و ماهها رنگ گوشت رو نمی بینن
علی تهرانی
-
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۰
۰
باسلام:گوشت را با ت دونقطه میخورند ویا ط دسته دار.ماكه گیرمان نمیاید اگرهم آمد برفكی اونهم میخوریم.
احمد
-
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۰
۰
ببخشید تب برفكی یا طب صادرات فرقی نمی كند البته
ث
-
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
۰
۰
ای خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
آقای هالو
-
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
۰
۰
اصولاً گوشت قرمز برای سلامتی مضره ... نقرس !!! میاره !!! بهتر كه گرون شد اصلاً نباید خورد فعلاً به جای گوشت باید پیاز و سیب زمینی خورد كه ارزونه !!!!!!!!!!! البته اگه گرون نشه !

نیازمندی ها