از نمایشگاه ایران تلکام 2016 چه خبر؟

جام جهانی ارتباطات

از اوایل هفته گذشته محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران حال و هوای متفاوتی داشت، چراکه برای هفدهمین بار میزبان نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی موسوم به «ایران تلکام ۲۰۱۶» بود.
کد خبر: ۹۵۱۳۹۶

این رویداد که از 4 تا 7 مهر 95 برگزار شد، محلی برای گرد هم آمدن جدید‌ترین نوآوری‌ها و اتفاقات مهم در حوزه تکنولوژی، ارتباطات و صنایع مخابراتی است.

رونق چشمگیر نمایشگاه امسال که مانند چند سال اخیر با اهمیت و تمرکز بیشتری برگزار شد، تعیین‌کننده فضای ICT کشور در یک سال اخیر خواهد بود. شرکت‌کنندگان در نمایشگاه امسال نیز همچون سالیان گذشته، با آخرین دستاوردهای خود گرد هم آمده بودند تا علاوه بر تعامل با یکدیگر، کاربران را نیز با خدمات و سرویس‌های خود آشنا کنند.

این نمایشگاه که از سال ۷۹ در حال برگزاری است، در کنار الکامپ مهم‌ترین رویداد داخلی در حوزه ارتباطات و مخابرات است که امسال با حضور پررنگ شرکت‌های خارجی شکل و شمایل بین‌المللی‌تری به خود گرفته بود تا اهمیت آن بیش از قبل مورد توجه قرار گیرد. با ما همراه باشید تا از مهم‌ترین اتفاقات نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی امسال مطلع شوید.

تلکام 2016 با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و تاکید او بر همکاری بخش دولتی با بخش‌های خصوصی به جای رقابت با آنها کلید خورد. محمود واعظی در سخنرانی افتتاحیه نمایشگاه به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و ایجاد این زیرساخت را در جهت تقویت توانمندی‌های داخلی کشور دانست: «بخش خصوصی حضور بسیار پررنگی در شبکه ملی اطلاعات دارد و پیکر کلی این شبکه در حال رشد است. بر این اساس قصد داریم با جدیت موضوع تولید محتوای بومی و نیازهای چند رسانه‌ای را روی این شبکه تقویت کنیم.» واعظی شبکه ملی اطلاعات را متشکل از بخش‌های مختلفی دانست که مانند یک پازل کنار هم قرار گرفته و دولت الکترونیک را به واقعیت نزدیک می‌کند: «در این پازل دولت الکترونیک، سلامت الکترونیک، بیمه الکترونیک و مدرسه هوشمند نیز نقش دارند و بزودی اقدامات موثر برای تکمیل این پازل را ارائه می‌کنیم.»

بین‌المللی‌تر از همیشه

یکی از نکات چشمگیر در مورد نمایشگاه امسال حضور پررنگ‌تر شرکت‌های خارجی و نمایندگان آنها در تلکام 2016 بود. رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در این خصوص گفت: «امسال حضور بخش شرکت‌های خارجی در نمایشگاه 18 درصد رشد داشته و ما باید از این فرصت استفاده کنیم.» فرنقی‌زاد با تاکید بر اهمیت تعامل با شرکت‌های خارجی و استفاده از تجربیات آنها افزود: «ارتباطات در جهان امروز مگاترند است. این پدیده جهانشمول برای تمام ارکانی که با آن همراه شود خاصیت هم‌افزایی داشته و می‌تواند سبک زندگی را متحول کند. یکی از جاهایی که می‌تواند به هم‌افزایی کمک کند همین نمایشگاه‌هاست.» در نمایشگاه امسال به‌طور کلی 300 شرکت مختلف حضور داشته‌اند که سهم کشورهای خارجی و نمایندگانشان از آن 95 شرکت‌کننده بوده است. در این بین می‌توان حضور کشورهایی مانند هند و چین را پررنگ‌تر از دیگر رقبا دانست، اما در مجموع 22 کشور مختلف به‌صورت مستقیم یا از طریق نمایندگانشان در این رویداد سالانه حضور پیدا کرده بودند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به آلمان، انگلیس، روسیه و ژاپن اشاره کرد.

بازار داغ ترابردپذیری

وقتی صحبت از ارتباطات و صنایع مخابراتی می‌شود، کاملا مشخص است با توجه به ضریب نفوذ تلفن همراه، اپراتور‌های ارتباطی بیشترین نقش و حضور را دارند. نمایشگاه تلکام امسال نیز از این قاعده مستثنی نبود. با وجود این‌که با توجه به همه‌گیر شدن اینترنت پرسرعت همراه نسل 3 و 4، اپراتورها دستاورد تکنولوژی خاصی را در این نمایشگاه عرضه نمی‌کردند، اما به واسطه طرح ترابرد‌پذیری که بتازگی فعالیت خود را شروع کرده است، بازار سه اپراتور اصلی تلفن همراه بسیار داغ بود. فضای رقابتی غرفه‌های خارجی این سه اپراتور که در فضای باز نمایشگاه جای گرفته بودند، یکی از اصلی‌ترین نکات قابل توجه بود. حضور پررنگ مردم و کاربران در صف‌های طولانی غرفه‌های بیرون فضای گرمی را به نمایشگاه داده بود. عباسی شاهکوه، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در حاشیه نمایشگاه امسال -که به‌طور خاصی تحت تاثیر طرح ترابردپذیری است- گفت: «زمانی که این طرح را آغاز کردیم نزدیک به 500 تقاضای مختلف داشتیم، اما حالا به‌صورت روزانه 4000 تقاضا ثبت می‌شود.» به گفته این مقام مسئول تاکنون 20 هزار درخواست جابه‌جایی ثبت شده که از میان آنها بخش قابل توجهی نیز به دلایل مختلف نتوانسته‌اند شامل این طرح بشوند و درخواست آنها رد شده است.

اپراتورهای مجازی

کاملا طبیعی است در نمایشگاه تلکام انتظار نداشته باشیم اپراتورها به طرحی مانند ترابردپذیری محدود شوند، چراکه سه بازیگر اصلی تلفن همراه در ایران با رونمایی از سرویس‌ها، دستاوردها و ویژگی‌های دیگر توجه مخاطبانشان را به طور خاص به خود جلب کرده بودند.

یکی از این خدمات جدید مربوط به سرویس وای‌فای همگانی همراه اول بود که پیش از این نیز در صفحه «چه خبر؟» در مورد آن برایتان نوشته بودیم. اپراتور اول تلفن همراه در ایران که قصد دارد این طرح را به صورت همه‌گیر در ایران به اجرا برساند، زمان بازدید وزیر ارتباطات از سالن اختصاصی‌شان از این سرویس رونمایی کرد. علاوه براین همراه اول نسل 5.4 اینترنت پرسرعت یا همان (LTE Advance) را نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشت تا کاربران منتظر ارائه آن در آینده باشند.

ایرانسل نیز در نمایشگاه امسال با معرفی سرویس باندپهن همراه و ثابت و سرویس تماس از طریق وای‌فای حضور پررنگی در این نمایشگاه داشت. همچنین این اپراتور نسل 5/4 اینترنت خود را مورد آزمایش قرار داد که به سرعت دانلود 1200 مگابیت بر ثانیه با پینگ یک میلی ثانیه رسید. در کنار اینها ایرانسل اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای گوناگونی را برای گوشی‌های هوشمند معرفی کرد. اپراتور سوم یا همان رایتل نیز در این نمایشگاه ضمن خبرهایی درخصوص ارتقای سطح خدمات برای کاربران و همچنین طرح ترابردپذیری، با معرفی بسته‌های نامحدود مکالمه و اینترنت برای مشتریان دائمش، حضور خود را در نمایشگاه تکمیل کرد. اما علاوه بر اپراتورهای اصلی، این اولین بار بود که اپراتورهای مجازی که زمان چندانی هم از عمرشان نمی‌گذرد، حضور پررنگی در این نمایشگاه داشتند. نکته جالب در مورد اپراتورهای مجازی تمرکز بعضی از آنها روی یک نوع خدمات یا مشتریان خاص مانند دانشجویان، کودکان، نیروهای کار و… بود که می‌تواند در آینده بسیار امیدوارکننده باشد.

از دانشجو تا دانش‌آموز

نمایشگاه امسال تلکام راوی خبرهای خوبی برای سیستم آموزشی کشور و قشر اصلی درگیر با تکنولوژی‌های روز یعنی جامعه جوان کشور بود. یکی از این اتفاقات مربوط به راه‌اندازی همه‌گیر شبکه علمی کشور در دانشگاه بود.

نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات از آغاز به کار این شبکه خبر داد و گفت: «امیدواریم با اجرای شبکه علمی شاهد ارائه خدمات از راه دور آموزشی، کتابخانه دیجیتال، اشتراک منابع، استفاده از Big دیتا و پردازش ارتباطات باشیم.» رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین ابراز امیدواری کرد با اجرای این پروژه، به هر دانشگاه حداقل یک گیگابیت پهنای باند اختصاص پیدا می‌کند و در بستر رایانش ابری دسترسی به منابع مشترک علمی نیز امکان‌پذیر خواهد شد. بنابر برنامه اعلام شده قرار است به زودی مراکز استان‌ها و پس از آن شهرهای بزرگ وارد فاز اجرایی این طرح شوند و در نهایت تمامی دانشگاه‌ها در کل کشور به این سرویس دسترسی خواهند داشت.

جهانگرد همچنین از همکاری وزارت ارتباطات برای ایجاد خدمات ارتباطی اینترنتی با سرعت بالا و با 50 درصد کاهش هزینه برای دانشگاه‌ها خبر داد.

در بخش دیگری از نمایشگاه شاهد رونمایی از اولین اپراتور اختصاصی کودکان و نوجوانان بودیم، تا بحث سیمکارت کودک برای اولین بار شکلی واقعی به خود بگیرد. این اپراتور مجازی و پلتفرم محتوایی که انارستان نام دارد: «خدماتی مانند تولید محتوای ویژه کودکان و نوجوانان، دو محصول سیمکارت کودک و نوجوان و سیستم‌عامل امن برای کودک و نوجوان را به کاربرانش ارائه خواهد داد. محسن مروجی، مدیرعامل انارستان با اشاره به این موضوع که تا به حال برای کودک و نوجوان راه‌حل خاصی نداشتیم و بیشتر طرح‌ها به ایجاد محدودیت‌ ختم می‌شد، گفت: «انارستان یک زیست بوم امن کودک و نوجوان است. انارستان شامل ابزارهای امن در محدوده‌ کودک و نوجوان و پدر و مادر است که زیر نظر مردم و با مشارکت آنها محتوای لازم و امن برای کودکان و نوجوانان را تامین می‌کند.»

جهانگیر نادرپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها