بتازگی سریال انیمیشن سه‌بعدی به نام «کتاب جنگل» از شبکه پویا پخش شد که نسخه به روز شده‌ای از داستان‌های کتاب جنگل نوشته رویارد کیپلینگ است که جذابیت آنها موجب شده بارها دستمایه ساخت چند فیلم زنده و سریال و فیلم‌های انیمیشن قرار گیرد که آخرین نسخه فیلم زنده آن چندی پیش در سال 2016 روی پرده سینماهای دنیا رفت.
کد خبر: ۹۵۰۷۶۳

در این مطلب به معرفی این سریال سه بعدی و معرفی مختصر فیلم‌ها و سریال‌های انیمیشنی که با الهام از این کتاب ساخته شده می‌پردازیم.

کتاب جنگل سه‌بعدی

این سریال ساخته مشترک کشور‌های هند، آلمان و فرانسه است که در دو فصل و 104 قسمت 11 دقیقه‌ای برای سنین 6 تا 10 سال ساخته شده است. کارگردان این کار تپاس چاکروارتی است. داستان این اثر مثل کار‌های قبلی ماجرا‌های موگلی بچه آدمیزادی است که توسط یک گله گرگ بزرگ شده و بهترین دوستان او بالوی خرس و باگیرای پلنگ هستند. در جنگلی که آنها زندگی می‌کنند یک ببر بنگال خطرناک به نام شرخان آمده است که در هر قسمت در پی گرفتن موگلی است که البته هر بار موگلی به کمک دوستانش فرار می‌کند و جان سالم به در می‌برد. در این ماجرا‌ها مثل کتاب جنگل دیزنی شخصیت‌هایی مثل کا مار بوآ، کلنل هاتی سر دسته فیل ها و رکشا مادر موگلی هم حضور دارند، اما برخلاف نسخه دیزنی که کا در صدد فریب دادن موگلی است در این جا یکی از دوستان موگلی است. این سریال همچنین شخصیت‌های دیگری از داستان‌های کیپلنیگ مثل رئیس گرگ‌ها آکلا و پدر و مادر موگلی و آدمیزاد‌ها را معرفی می‌کند.

در حالی که همیشه از فیلم کتاب جنگل 1967 دیزنی در ارتباط با شاهکار‌ها رویارد کیپلینگ یاد می‌شود، این سریال نسخه دیگری از برداشت از این اثر دوست‌داشتنی را به بیننده ارائه می‌کند. این اثر به سه زبان فرانسوی آلمانی و انگلیسی ساخته شده است. در این نسخه ماجرا‌های موگلی، بالو و شرخان در اپیزود‌های 11 دقیقه با انیمیشن CG به بیننده کودک ارائه می‌شود. کمپانی دی کیواینتر تیمنت نقش مهمی در به روز کردن دنیای پر ماجرای کیپلینگ برای معرفی به نسل جدیدی از بیننده‌ها داشته است. کل بودجه محاسبه شده برای این سریال 2/9 میلیون یورو بوده و اولین کار انیمیشنی است که بعد از فیلم انیمیشن 1967 دیزنی با تصویری طنز آلود نسخه وفادارتری را به اصل داستان به بیننده‌ها ارائه می‌کند. این اثر ساخته شرکت ترکیبی دی‌کیو اینترتیمنت ـ یک شرکت پیشرو در عرصه جهانی ساخت سریال‌های انیمیشن و بازی کامپیوتری در هند (خانه داستان‌های کتاب جنگل) با همکاری شرکت‌های تهیه‌کننده زد دی اف انترپرایز از آلمان و تی‌اف‌وان فرانسه است.

داستان‌های تعقیب و گریز موگلی و دوستانش از دست شرخان بیننده کودک را راضی نگه می‌دارد، اما بینندگان دقیق‌تر و ریزبین‌تر که بزرگسالان هستند را خیلی راضی نمی‌کند.

این اثر برنده جایزه بهترین سریال انیمیشن تلویزیونی هند در مراسم EME شده و آن‌قدر خوب بوده که در بیش از 165 کشور دنیا پخش شده و اقلام تجاری آن به صورت بازی‌های کامپیوتری، کتاب و لوازم تزئینی، لوازم خانه، پازل و لوازم‌التحریر عرضه شده است.به طور عادی 200 پرسنل در بخش‌های خلاقیت، تکنیک، تولید و حمایتی به طور تمام‌وقت روی این پروژه کار می‌کردند و در کنار این تیم تکنیک، یک تیم فیلمنامه‌نویس قوی نیز در کنار کار بودند تا اثر مقبولی ارائه دهند.

تپاس چاکروارتی، مدیرعامل دی‌کیو اینترتینمت می‌گوید: «ساختن فصل دوم سریال کتاب جنگل تصمیم آسانی بود چون با موفقیتی که فصل اول درپخش در کشورهای دیگر به دست آورد و تقاضایی که برای خرید این کار وجود داشت مشخص شد که داستان جنگل هنوز طرفداران زیادی دارد و جا برای تولید داستان‌های بیشتری از موگلی و دوستانش برای کودکان وجود دارد.»

علاوه بر دو فصل این مجموعه، یک فصل بلند 60 دقیقه‌ای نیز بر اساس ماجراهای این سریال ساخته شده که سال 2013 پخش شده است.

‌ انیمیشن‌های ساخته شده از روی داستان کتاب جنگل

فیلم سینمایی کتاب جنگل دیزنی محصول 1967 و یک فیلم سینمایی کمدی موزیکال بود که نوزدهمین کار بلند سینمایی کمپانی دیزنی محسوب می‌شد. از آنجا که فیلمنامه اولی که از روی کتاب نوشته شده تا حدی نسبت به کار‌های دیزنی سیاه و ترسناک بود، دیزنی، نویسنده و آهنگساز را عوض و فیلمنامه را با تغییراتی نسبت به داستان اصلی کتاب بازنویسی کرد که محصول نهایی در گیشه بسیار موفق بود تا آنجا که دو بار دیگر نیز در سال‌های بعد روی پرده سینماها رفت. در سال 2003 نیز دنباله‌ای بر این فیلم به نام کتاب جنگل 2 ساخته شده که ادامه ماجرا‌های موگلی در دهکده آدم‌ها را دنبال می‌کرد. این کار ابتدا قرار بود به صورت ویدیویی در شبکه فیلم‌های خانگی ارائه شود ولی در سینما‌ها اکران شد.

سریال تلویزیونی قصه‌های جنگل 1996

نام اصلی این کار توله‌های جنگل است که در آن شخصیت‌های داستان کتاب جنگل همه بچه هستند و چند شماره قبل در همین صفحه مفصل درباره آن توضیح داده‌ایم .

سریال تلویزیونی کتاب جنگل ماجراهای موگلی 1989

این مجموعه یک کار ژاپنی است که به کارگردانی فومیو کوروکاوا و توسط شرکت نیپون انیمیشن ساخته شده است. این کار هم ترکیبی از داستان‌های اورجینال موگلی و نسخه والت دیزنی است که در کشور‌های متعددی پخش شده است. در این سریال ماجراهای موگلی در دهکده آدم‌ها دنبال می‌شود و نسبت به کارهای دیگر، شخصیت‌های انسانی بیشتری در داستان‌ها حضور دارند.

ماجرا‌های موگلی محصول 1971-1967 روسیه

این فیلم بلند به کارگردانی رامون دیویدف در اتحاد جماهیر شوروی سابق ساخته شده، اما به صورت 5 قسمت کوتاه 20 دقیقه‌ای در فاصله سال‌های 1967 ـ 1971 در روسیه و چند کشور دیگر پخش شد. تعدادی از منتقدان ادعا می‌کنند این فیلم پاسخی به نسخه کتاب جنگل دیزنی بود که البته این فیلم به علت وفاداری بیشتر به داستان اصلی کیپلینگ با نسخه دیزنی تفاوت‌های زیادی دارد و صحنه‌های زیادی از دعوا و جنگ و خون و مرگ با یک فضای متفاوت در این کار دیده می‌شود.

برادران موگلی 1967 آمریکا

این کار یک کار ویژه تلویزیونی به کارگردانی انیماتور برجسته چاک جونز است که براساس فصل اول کتاب جنگل کیپلینگ ساخته شده و با وجود این که این اثر برداشت وفادارانه‌تری از داستان اصلی است یک سری تغییرات محسوس در نسخه چاک جونز نسبت به نسخه اصلی دیده می‌شود. این اثر سال‌ها بعد به صورت VHS و DVD در شبکه خانگی عرضه شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها