پهپاد یکی از کاربردی‌ترین فناوری‌های نوظهور لقب گرفته که بسرعت جای خود را در بسیاری از صنایع و پروژه‌ها باز کرده است. استفاده از این وسیله پروازی کنترل از راه دور و رباتیک برای انتقال مواد غذایی و وسایل خریداری شده تا امدادرسانی به آسیب‌دیدگان سیل و زمین‌لرزه در نواحی دوردست از جمله کاربردهای مؤثر آن در سال‌های اخیر بوده است. حالا استفاده تازه‌ای برای این فناوری نوظهور تعریف شده است: حمل کانتینرهای باری!
کد خبر: ۹۴۷۶۸۶

هر فناوری جدیدی که وارد بازار می‌شود، بسرعت دستخوش تغییر و به‌روزرسانی‌های متنوع می‌شود و طراحی پهپادهای رباتیک غول‌پیکری که قابلیت حمل کانتینرهای باری را داشته باشد از به‌روزرسانی‌های جالب برای پهپادهاست. آینده نه‌چندان دوری را تصور کنید که در آن آسمان بسیاری از شهرها و مناطق صنعتی مملو از پهپادهایی است که هر یک کانتینری را بلند کرده و در مسیری حرکت می‌کند!

برای رسیدن به این چشم‌انداز به تجدیدنظر در ساختار پهپادهای فعلی نیاز است. نکته اینجاست که این فناوری ابعاد کوچکی داشته و قابلیت حمل بارهای بزرگ و سنگین را ندارد. اما چارلز بمباردیر، طراح، مهندس و مخترع معروف کانادایی ایده‌های جالب توجهی برای آینده این سیستم‌های پروازی دارد.

مهم‌ترین ایده این مخترع تحت عنوان شانگو (Shango) مطرح شده است. این پهپاد غول‌پیکر صرفا برای حمل محموله‌های بزرگی نظیر کانتینر طراحی شده است. چنین سیستم‌های پروازی قابلیت جابه جایی میلیاردها تن بار در سراسر جهان را خواهند داشت حال آن که هزینه ساخت، تعمیر و نگهداری آنها در قیاس با هواپیماها بسیار کمتر است.

در طرح کلی این مخترع آمده است که شانگو ایده مفهومی پهپادی است که می‌تواند کانتینرهایی به طول حدود 12 متر را از زمین بلند کرده و در آفریقا، مدیترانه و سایر مسیرهای تجاری جهان جابه‌جا کند. برخاستن به شکل عمودی و همچنین فرودی که نیاز به باند طولانی فرودگاه ندارد از مهم‌ترین ویژگی‌های این سیستم جدید پروازی در توسعه حمل و نقل هوایی کالاها محسوب می‌شود.

اما ویژگی مهم دیگری در این سیستم پروازی به چشم می‌خورد که نظر بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کرده است. پهپاد شانگو موتورهایی دارد که قابلیت چرخش داشته، به طوری که نه‌تنها می‌توان آنها را در حالت افقی برای پرواز مانند پهپادهای عادی قرار داد، بلکه این امکان نیز وجود دارد که با چرخش 90 درجه در وضع عمودی قرار بگیرند. در این حالت پهپاد با سرعت بسیار بیشتری به پرواز خود ادامه می‌دهد. از این ویژگی می‌توان در مواقعی که بسرعت زیاد در جابه‌جایی کالاها نیاز است استفاده کرد.

تبدیل این ایده به یک محصول تجاری کمی زمانبر خواهد بود. این فرآیندی است که برای بسیاری از فناوری‌ها از جمله پهپادها طی شده و ایده خلاقانه پهپاد کانتینربر نیز مستثنا از آن نخواهد بود. شاید تا چند سال پیش کمتر کسی تصور می‌کرد پهپادها تا این حد در صنایع مختلف کاربرد داشته باشند، اما حالا از پوشش تلویزیونی فوتبال‌ها گرفته تا ردیابی گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض از آنها استفاده می‌شود.

منبع: popsci.com

مترجم: مهدی پیرگزی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها