داستان دربی 83 را باید از بسیاری از تقابل‌های دیگر قرمز و آبی پایتخت جدا دانست. این برای نخستین بار است که یک تیم 8 بازی متوالی را نمی‌برد و وارد لیگ می‌شود. همچنین برای نخستین بار دربی در شرایطی برگزار می‌شود که یک تیم صدرنشین است و تیم دیگر در رتبه چهاردهم جدول قرار دارد. استقلال با چنین آمار منفی و بدی وارد دربی جمعه می‌شود و در مقابل پرسپولیس به دنبال یک رکورد تاریخی است؛ رکورد 10 بازی بدون باخت در مقابل استقلال.
کد خبر: ۹۴۵۴۹۱

همه اینها رنگ و بویی متفاوت به مصاف هشتاد و سوم دو تیم می‌دهد. آنچه در ادامه می‌آید، اشاره‌ای است تفصیلی به همه آمارهای متفاوت بازی بزرگ روز جمعه:

8 بازی بدون برد

داستان نبردن‌های استقلال از هفته بیست و نهم لیگ پانزدهم آغاز شد. آبی‌ها که با گل دقیقه 81 پروپئیچ سایپا را در ورزشگاه تختی شکست داده بودند، همچنان در کورس قهرمانی بودند، اما شکست 3 بر 2 مقابل تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی همه رویاهای این تیم را برای فتح جام نقش برآب کرد. بعد از آن بازی جنجالی که با حاشیه‌سازی‌های سیدمهدی رحمتی همراه بود، استقلال دیگر رنگ برد را ندید. خیلی گذرا 8 بازی بدون برد استقلال را در ادامه مرور می‌کنیم:

شکست 3 بر 2 مقابل تراکتورسازی در هفته بیست و نهم لیگ پانزدهم

تساوی 1ـ1 با صبا در هفته سی‌ام لیگ پانزدهم

تساوی 1ـ1 با ذوب‌آهن در فینال جام حذفی (استقلال این بازی را در ضربات پنالتی واگذار کرد)

تساوی 1ـ1 با نفت در هفته اول لیگ شانزدهم

شکست 2 بر 1 مقابل استقلال خوزستان در هفته دوم لیگ شانزدهم

شکست 2 بر 1 مقابل صنعت نفت در هفته سوم لیگ شانزدهم

تساوی 1ـ1 با پیکان در هفته چهارم لیگ شانزدهم

تساوی 1ـ1 با ماشین‌سازی در هفته پنجم لیگ شانزدهم

این برای نخستین بار در طول تاریخ 71 ساله باشگاه استقلال است که این تیم در هشت بازی متوالی پیروز نمی‌شود و البته برای اولین بار که یکی از دو تیم بزرگ پایتخت با چنین نتایجی به استقبال دربی می‌رود. براساس بررسی‌های آماری تاکنون مورد مشابهی وجود نداشته که استقلال یا پرسپولیس بیش از چهار بازی را نبرده باشند و به استقبال دربی بروند.

در آخرین مورد، پرسپولیس درحالی که در دور برگشت لیگ دوازدهم از چهار بازی قبل از دربی فقط یک امتیاز گرفته بود، به مصاف استقلال رفت که آن بازی در حضور فرانکو بارزی با تساوی بدون گل به پایان رسید. برای استقلال هم این اتفاق در دور رفت لیگ هفتم افتاد و آنها درحالی که از چهار بازی قبل از دربی فقط 2 امتیاز کسب کرده بودند، در مصاف با پرسپولیس قطبی به تساوی 1ـ1 رسیدند. برای استقلالی‌ها آن بازی به عنوان آخرین شهرآورد ناصر حجازی و برای پرسپولیسی‌ها آن بازی با گل دقیقه 84 محسن خلیلی به یاد آورده می‌شود. حالا اما باید منتظر یک نمونه بدیع بود. استقلال هشت بازی متوالی را نبرده و در تلاش است تا این نوار طولانی را در دیدار دربی پاره کند.

9 دربی بدون باخت

در مقابل هم آمارهای منفی استقلال در آستانه دربی 83، پرسپولیسی‌ها یک آمار بشدت مثبت دارند. آنها در 9 دربی اخیر استقلال و پرسپولیس بازنده نبودند تا در آستانه ثبت یک رکورد تاریخی برای خودشان باشند؛ رکوردی که با نباختن تیم برانکو در بازی روز جمعه به ثبت خواهد رسید.

در تاریخ رقابت‌های دربی تا به حال سابقه نداشته که پرسپولیس در ده بازی متوالی بازنده نباشد. این درحالی است که استقلالی‌ها در یک مقطع ده بازی متوالی در مقابل پرسپولیس شکست‌ناپذیر بودند. هواداران آبی‌پوش هنوز هم به آن شش سال و چهار ماه و 23 روزی می‌بالند که به پرسپولیس نباختند، یعنی درست از دربی شماره 32 در تاریخ چهار خرداد 69 تا دربی 41 در هشت دی ماه 74. در آن بازه زمانی استقلال پنج بار پرسپولیس را برد و در چهار بازی هم مقابل این تیم به تساوی رسید تا سرانجام دربی 42 از راه رسید و گل دقیقه 87 ادموند بزیک در روز 27 مهر 75 به این داستان خاتمه داد.

حالا تقریبا 20 سال از آن روز می‌گذرد این استقلالی‌ها هستند که به دنبال یک ناجی در قدوقواره‌های ادموند بزیک می‌گردند. آخرین برد استقلال در دربی پایتخت به 18 آذر سال 90 برمی‌گردد. دربی 73 همان دیداری که عدد 4 استقلالی‌ها را کامل کرد و با پیروزی 3 بر صفر تیم پرویز مظلومی مقابل تیم حمید استیلی در جام حذفی به پایان رسید. حالا چهار سال و 9 ماه و یک هفته از آن بازی می‌گذرد و شمار دربی‌های دو تیم دارد به عدد 83 وارد می‌شود، اما در 9 بازی گذشته سهم استقلال فقط 5 تساوی بوده است. البته پرسپولیس این آمار خوب را بیش از هر چیز مدیون گل‌های دقایق پایانی است. گل دقیقه 91 ایمون زاید در دربی 74، گل دقیقه 82 امید عالیشاه در دربی 79 و بالاخره گل دقیقه 96 جری بنگستون در دربی 81.

ناگفته نمایند پرسپولیس یک بار پیش از این در مقطعی بین سال‌های 74 تا 75، در 9 بازی متوالی مقابل استقلال شکست نخورده بود. قرمزها اگر در دربی 83 بازنده نباشند، این رکورد را برای خودشان به عدد 10 می‌رسانند و این فرصت را خواهند داشت تا با نباختن در دربی 84، رکوردی جدید را در تاریخ بازی‌های دو تیم به ثبت برسانند.

8 امتیاز فاصله

این برای نخستین بار است که استقلال و پرسپولیس در پایان هفته پنجم 8 امتیاز با هم فاصله دارند. حتی در لیگ سیزدهم که استقلال از پنج بازی نخست خود 12 امتیاز به دست آورد و بهترین شروع را در ادوار مختلف لیگ داشت، پرسپولیس از پنج بازی نخست خود در آن فصل صاحب 7 امتیاز شد تا فاصله آنها قبل از آغاز هفته ششم فقط 5 امتیاز باشد. در لیگ هفتم هم که با شروع رویایی پرسپولیسی‌ها همراه بود و تیم قطبی از پنج بازی صاحب 13 امتیاز شد، استقلالی‌ها اجازه ندادند فاصله آنها با پرسپولیس به عدد 8 برسد، اما امسال قرار است همه چیز رنگ و بویی متفاوت داشته باشد. به همین خاطر هم پرسپولیس در همین پنج هفته نخست 8 امتیاز از استقلال پیش افتاده تا با خیالی نسبتا آسوده به مصاف حریف سنتی خود برود. پرسپولیسی‌ها با همین اختلاف 8 امتیازی، 13 پله از استقلال بالاتر قرار دارند تا این فاصله 13 پله‌ای هم در تاریخ رقابت‌های دربی بی‌سابقه باشد.

رضا پورعالی

گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها