به تعبیر مهاتما گاندی «فقر بدترین شکل خشونت است.»
کد خبر: ۹۴۴۶۲۳

در این میان این کودکان هستند که به بدترین وضعیت توسط فقر و محرومیت هدف قرار می‌گیرند . فقر در کودکی می‌تواند تاثیری مخرب به اندازه یک عمر بر ذهن و جسم انسان داشته باشد .

جمهوری اسلامی ایران در زمره کشورهایی است که سیاست‌ها و برنامه‌های موفقی برای مبارزه با فقر کودکان تدوین و اجرا کرده است. یکی از نمونه‌های موفق این سیاست‌ها برنامه‌های مقابله با کم‌وزنی و نرخ مرگ‌ومیر کودکان است. گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد میزان کم‌وزنی کودکان در سال 95 نسبت به 15 سال پیش، بیش از یک‌چهارم و در همین بازه زمانی میزان مرگ‌ومیر کودکان نیز از 6 درصد به 2 درصد کاهش یافته است. یکی از اقدامات مهم دیگر دولت، توجه به موضوع بازماندگی از تحصیل و حمایت اجتماعی از کودکانی است که ممکن است به‌دلیل فقر دچار مشکلات آموزشی شوند.

نکته مهم در این میان توجه به این مساله است که باید یک عزم ملی و همراهی همگانی برای حمایت اجتماعی از کودکان شکل بگیرد. باید روح خیر جمعی ایرانیان بیش از پیش برانگیخته شود و همه شهروندان با روحیه خیرخواهی، نیک‌سرشتی و مسئولیت‌پذیری یک جنبش همگانی در حمایت از کودکان بویژه برای تحصیل کودکان بی‌بضاعت شکل دهند و شکی نیست در شکل‌گیری این عزم همگانی و جنبش خیرخواهی، رسانه‌ها بویژه رسانه ملی ـ که بیشترین مخاطب را دارد ـ نقشی بی‌بدیل دارند.

در اینجا باید از تجربه موفق کمپین خیریه مردمی با عنوان «همه بچه‌ها» که توسط دست‌اندرکاران شبکه یک سیما (برنامه حرف حساب) با همکاری وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی (سازمان بهزیستی) شکل گرفته است، نام برد. این کمپین تاکنون با مشارکت بیش از 40 هزار نفر از شهروندانِ خیر موفق شده است برای حدود یکهزار کودک محروم و بی‌بضاعت در مناطق مختلف کشور اقلام مورد نیاز را تهیه کند.

این نمونه موفق نشان می‌دهد، رسانه ملی به طور حرفه‌ای توانسته است با همراهی و همدلی سایر نهادها و موسسات خیریه، پرچمدار ایجاد جنبش همگانی برای گسترش روح خیر جمعی و حمایت اجتماعی هدفمند، شفاف و چندبعدی بویژه برای کودکان باشد و پس از این هم می‌تواند به این نوع فعالیت‌ها ادامه دهد.

روزبه کردونی

مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها