شایعات غیرعلمی

تلگرام شما هک شده است!

در روزهای گذشته شایعه هک تلگرام در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود و خبر از افشای شماره تلفن 15 میلیون کاربر ایرانی می‌داد. اصل ماجرا این است که در تمام پیام‌رسان‌های مبتنی بر ارسال کد تایید به شماره تلفن کاربر، حفره امنیتی وجود دارد. هکرها با اندکی مهارت می‌توانند به پیام کد تایید دسترسی پیدا کنند و با وارد کردن آن کد وارد حساب کاربری افراد شوند. اما در مورد تلگرام مراحل امنیتی بیشتری وجود دارد.
کد خبر: ۹۴۳۷۲۰

در حال حاضر تلگرام محبوب‌ترین و پرکاربردترین شبکه اجتماعی پیام‌رسان در ایران است. این شهرت علاوه بر مزایای بسیاری که دارد، فضای مناسبی برای نفوذ هکرها به اطلاعات شخصی افراد را هم ایجاد کرده است. تلگرام روش‌های منحصر به فردی برای بالا بردن امنیت کاربران در نظر گرفته است. «تایید دو مرحله‌ای» قابلیت تلگرام برای حفظ امنیت حساب‌های کاربری است و کاربر با دو شناسه هویت خود را برای شبکه احراز می‌کند. اولین سد امنیتی تلگرام کدی است که برای شماره‌ای که درخواست ورود به تلگرام را داده است، ارسال می‌شود. این کد فقط در صورتی ناامن می‌شود که پیام‌ها یا لینک‌های ناشناس را باز کنید و هکر به اطلاعات تلفن همراه شما دسترسی پیدا کند. شناسه دیگر رمز عبور است که کاربران علاوه بر کد فرستاده شده برای ورود به حساب به آن احتیاج دارند. در این پارامتر نیز هکر فقط از طریق روش‌های مهندسی اجتماعی ممکن است رمز فرد را حدس بزند.

پس از ورود به تلگرام نیز پروتکل رمزگذاری اختصاصی به نام MTProto وجود دارد که متخصصان با استفاده از ریاضیات و الگوریتم‌‌های خاصی آن را نوشته‌اند. این اپلیکیشن دو روش پیام‌رسانی دارد. روش اول روش معمول شبیه به شبکه‌های پیام‌رسان دیگر است. اما روش دوم که (Secret Chat) نام دارد پیام‌ها را در مبدا و مقصد رمزگذاری می‌کند و امنیت را دو برابر می‌کند.

از طرف دیگر تلگرام مربوط به شرکت بزرگی در دنیا نیست و فقط در چند کشور در حال توسعه رونق دارد. به همین دلیل احتمال هک و ارائه اطلاعات این شبکه به نهادهای دیگر بسیار کم است. همه نرم‌افزارهایی که به عنوان نرم‌افزار مقابله با هک تلگرام معرفی می‌شوند نیز هدفی جز سودجویی ندارند. اگر کسی بخواهد به اطلاعات این شبکه مشهور نفوذ پیدا کند، نفوذ به نرم‌افزارهای ابتدایی برای او به مراتب آسان‌تر است.

سردار سیدکمال هادیان‌فر، رئیس پلیس فتای کشور چندی پیش در نشست خبری پلیس فتا درباره حمله‌های سایبری به وبگاه‌های دولتی و غیردولتی و نگرانی مردم از بابت هک شدن تلگرام گفته بود: «تلگرام هک ندارد و برای اثبات آن جایزه میلیون‌دلاری به کسی می‌دهد که بتواند تلگرام را هک کند. نکته‌ای که وجود دارد این است که در فضای مجازی کلاهبردارانی اعلام می‌کنند نرم‌افزارهایی برای هک تلگرام دارند که این نرم‌افزارها را در مدتی کوتاه به مبلغ بسیار پایین به فروش می‌رسانند، اگر خریداران در این مدت این نرم‌افزارها را نخرند، مجبور هستند به مبلغ زیادی آن را خریداری کنند. کسی که این نرم‌افزارها را می‌خرد باید آدرس ایمیل و نام کاربری و رمز خود را در اختیار نرم‌افزار قرار دهد. شخص در حقیقت تمام اطلاعات خود را در اختیار فروشنده قرار می‌دهد و بدافزاری را نصب می‌کند که اطلاعات گوشی خود را از طریق ایمیل به فروشنده ارسال می‌کند. 90 درصد این موارد کلاهبرداری است و 10 درصد دیگر فرد به سیستم شما دست پیدا می‌کند و می‌تواند اطلاعات شخصی را به دست آورد. بحث دیگر رجیستر تلگرام است که تلگرام کد پنج رقمی را به شماره تلفن مورد نظر ارسال می‌کند و با در دست داشتن این کد می‌توان سرویس تلگرام را فعال کرد. مردم می‌توانند با ورود به بخش تنظیمات (setting) تلگرامشان ببیندچندIP با تلگرام‌شان فعال است و موارد غیرضروری یا ناشناس را حذف کنند.»

سپیده شعرباف

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها