جشنواره ملی آش ایرانی از سال 1384 به عنوان یکی از رویدادهای مهم فرهنگی در سطح کشور برای ترویج فرهنگ غذایی صحیح و با شعار «غذای ایرانی خوراک جهانی» در سطح ملی در شهر زنجان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۴۲۴۷۶

این جشنواره تاکنون در 10 دوره برگزار شده و یکی از جشنواره‌های ثابت فرهنگی در سطح کشور است که مورد استقبال گردشگران، مسافران و شرکت‌کنندگان از استان‌های مختلف قرار می‌گیرد. یازدهمین جشنواره ملی آش ایرانی و نمایشگاه ملی هنرهای سنتی و صنایع دستی زنجان نیز 8 ـ 13 شهریور 95 در زنجان برگزار شد.

نه‌تنها آش، بلکه، توت فرنگی و زغال اخته هم برای خود جشنواره دار شده‌اند. البته شاید این خوراکی‌های خوشمزه بهانه باشند تا در کنار آن بتوان فرهنگ و آداب و رسوم منطقه را به گردشگران شکمویی که برای خوردن آمده‌اند معرفی کرد.جشنواره بومی محلی توت فرنگی درحالی در اردیبهشت در روستای صوفیانده برگزار ‌شد که گردشگران به نظاره لافند بازی، کشتی گیله مردی، طناب کشی و موسیقی سنتی نشستند. تمام این مناسبت‌ها در کنار هم سبب شده تا هر سال شاهد رشد چشمگیری در حضور گردشگران در منطقه باشیم. در بیشتر مواقع چنین جشنواره‌هایی همزمان با آغاز فصل برداشت محصولی خاص برگزار می‌شو‌د که به نوعی جشن شکرگزاری هستند. جشنواره زغال‌اخته نیز یکی از جشن هایی است که هر سال همراه با آیین‌های محلی و سنتی در روستای هیر استان قزوین برگزار می‌شود. امسال نیز این جشنواره بیش از گذشته در میان گردشگران معرفی و شناخته شد و توانست رونقی دوچندان را تجربه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها