سیب سلامت

تهدید بینایی با آب سیاه

بیماری گلوکوم چیست؟
کد خبر: ۹۴۱۷۴۸

در این بیماری تخریب پیش رونده عصب بینایی ایجاد می شود. این تخریب عمدتا همیشه به علت بالا بودن فشار داخل چشم صورت نمی گیرد. آب سیاه شایعترین علت نابینایی غیر قابل برگشت را تشکیل می دهد.

علائم گلوکوم یا آب سیاه چیست ؟

اغلب این بیماری علامتی ندارد اما در مراحل آخر بیماری گلوکوم محدودیت میزان دید و کاهش دید اتفاق می افتد.

تشخیص بیماری گلوکوم در مراحل اولیه چگونه امکان پذیر است؟

معاینات منظم چشمی در مراحل اولیه می تواند به تشخیص بیماری کمک کند.

ارزیابی دوره ای از چه سنی توصیه می شود؟

اولین بار در سنین 12-13 سالگی در مطب و کلینیک با وسایل خاصی انجام می‌شود و بعد از آن در افراد عادی بالای 60 سال هر 2-3 سال یکبار ،بررسی دوره ای توصیه می شود .البته در افراد مبتلا به آب سیاه این بررسی ها در فاصله زمانی خیلی کوتاه تری صورت می گیرد.

آب سیاه به چند شکل دیده می شود؟

این بیماری دو نوع دارد. نوع اول آب سیاه زاویه باز اولیه داریم که فاقد علامت است. در نوع دیگر گلوکوم زاویه بسته که حاد است علائمی مانند سردرد، درد چشم، کاهش شدید دید، تهوع، استفراغ، قرمزی چشم مشاهده می شود. گلوکوم زاویه بسته بر خلاف زاویه باز، پر سر و صدا است و شیوع آن کمتر است.

عوامل خطر بیماری گلوکوم چیست؟

این بیماری در افراد بالای 60 سال بیشتر دیده می شود. افرادی که عینک با نمره بالا و متوسط دارند و نزدیک بین یا دوربین هستند . افرادی که طولانی مدت ، کورتون را به هر شکلی چه خوارکی، تزریقی، استنشاقی و به خصوص به شکل قطره استفاده می کنند.

قطره کورتون به چه دلیل توسط پزشک تجویز می شود؟

قطره کورتون برای افرادی که حساسیت چشم، قرمزی، خارش و ... دارند، تجویز می شود ، در حالی که خودسرانه مصرف کردن این قطره ممکن است منجر به بروز آب سیاه شود. معمولا در 30 درصد افراد اگر قطره چشمی حدود 4 تا 5 هفته به طور مداوم در چشم ریخته شود ، فشار چشم افزایش می یابد. البته همه موارد افزایش فشار چشم منجر به گلوکوم نمی شود. درصدی از آنها دچار گلوکوم می شوند اگر دارو یاعث گلوکوم شود، با قطع داروی مریض، گلوکوم قابل برگشت نیست.

بیماریهای سیستمتیک چه تاثیری روی فشار داخل کره چشم می گذارد؟

بیماری گلوکوم در افراد مبتلا به دیابت و پرفشاری خون بیشتر اتفاق می افتد در پرکاری و کم کاری تیروئید نیز احتمالا ابتلا بیشتر است. اینها هم باید از این لحاظ کنترل شوند.

آیا نوزادان تازه متولد شده هم آب سیاه می گیرند؟ نشانه های آن کدام است؟

بله، نوزادان هم به گلوکوم مادرزادی مبتلا می شوند اما میزان آن آنقدر کم است که نباید والدین نگران بشوند. یعنی از 5 تا 6 هزار نوزاد یک نفر مبتلا می شود. حدود نصف موارد ،هنگام تولد علامت دارد و بعد در سال اول علامت مشخص می شود و به ندرت در سال های دوم و سوم علامت دار می شود .

ترس نوزاد از نور، یعنی وقتی نور به چشم نوزاد بتابانیم چشم خود را می بندد. این دست از کودکان باید تحت عمل جراحی قرار گیرند و در خیلی موارد عمل جراحی موفقیت آمیز بوده است.

ابتلا به عارضه مگس پران از عوارض جراحی آب مروارید محسوب می شود ؟

مگس پران با آب مروارید ارتباط ندارد اگر هم از قبل وجود داشته باشد به علت آب مروارید دیده نشده و صرفا پس از جراحی ، قابل مشاهده می شود.

دکتر حیدر امینی

متخصص چشم و فلوشیب گلوکوم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها