احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران که در مدت ماموریتش، عملا تمام استانداردهای بدیهی در زمینه گزارش‌دهی یک نهاد بین‌المللی را زیر سوال برده بود، از پایان ماموریتش در این مسئولیت خبر داد.
کد خبر: ۹۴۰۵۲۵

احمد شهید این خبر را در مطلبی که پنجشنبه در صفحه توییتر خود منتشر کرده بود، اعلام و اضافه کرد که از دو ماه دیگر عاصمه جهانگیر، وکیل پاکستانی جای او را در مسئولیت گزارشگری ویژه حقوق بشر در خصوص ایران خواهد گرفت.

انتصاب گزارشگر ویژه حقوق بشر برای جمهوری اسلامی ایران، محصول یک اقدام غیرسازنده و مغرضانه است که از چند سال قبل از سوی ایالات متحده آمریکا و متحدان اروپایی‌اش علیه ایران کلید خورد و احمد شهید با عملکرد خود در این سال‌ها مهر تائیدی زد بر تاکیدات جمهوری اسلامی ایران مبنی بر استفاده ابزاری نهادهای بین‌المللی از مفاهیمی چون حقوق بشر.

عمده دغدغه احمد شهید در گزار‌ش‌هایی که در این سال‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد، عبارت بود از اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، برخی پرونده‌های مربوط به بهائیان و اعدام تروریست‌ها.

اما عجیب‌تر از اتهاماتی که این گزارشگر ویژه در گزارش‌های خود علیه کشورمان مطرح می‌کرد، نوع جمع‌آوری و تهیه این گزارش‌ها بود به گونه‌ای که عملا گزارش‌دهی احمد شهید به نوعی پرونده‌سازی علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده بود و غرض‌ورزی وی در تهیه گزارش علیه کشورمان کاملا مشهود بود.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در توصیف روش گزارش‌‌نویسی احمد شهید گفته بود: او وصله‌پینه می‌کند؛ داخل سایت‌های خبری می‌رود، افرادی را می‌بیند و گزارش‌هایی را سر هم می‌کند؛ این‌که گزارش نیست.

احمد شهید در این سال‌ها با گزارش‌های مغرضانه خود نقش مهمی در ایجاد جوسازی علیه جمهوری اسلامی ایران داشت و این گزارش‌ها زمینه قطعنامه‌های حقوق بشری علیه کشورمان را در شورای حقوق بشر سازمان ملل فراهم می‌کرد.

انتخابی بر اساس سوابق ضدایرانی

اکنون هم که گزارشگر ویژه‌ جدیدی در زمینه حقوق بشر برای ایران تعیین شده است، قراین موجود حاکی از آن است نباید انتظار داشت روندی که از سوی احمد شهید دنبال می‌شد، تعدیل شود و جایگزین او روندی منصفانه‌تر را در پیش بگیرد.

عاصمه جهانگیر، وکیل پاکستانی که جایگزین احمد شهید شده است به مخالفت با برخی احکام شرع اسلام از جمله قصاص، معروف است و ریشه محدودیت‌ها را در مذهب می‌داند. او همچنین بارها در اظهارنظرهای خود جمهوری اسلامی ایران را به آزار سیستماتیک بهائیان متهم کرده است.

گرچه هنوز انتصاب جهانگیر به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در مورد ایران به‌صورت رسمی از سوی سازمان ملل، اعلام نشده است اما در صورت نهایی شدن این موضوع می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که انتصاب وی کاملا برنامه‌ریزی شده و بر مبنای سوابق قبلی او انجام گرفته است.

بر همین اساس به نظر می‌رسد که انتخاب او به جای احمد شهید، در راستای پیشبرد فازهای بعدی فشار بر ایران در حوزه‌های غیرهسته‌ای است و به بیان دیگر، او قرار است پروژه «احمد شهید» برای سیاه‌نمایی و اتهام‌زنی علیه جمهوری اسلامی را با قوت و شدت بیشتری پیگیری کند. می‌توان انتظار داشت که در این پروسه، برجسته‌سازی و بزرگ‌نمایی مساله فرقه بهائیت و اعضای آن در ایران، در کانون فعالیت‌های این گزارشگر پیشین سازمان ملل برای آزادی‌های مذهبی اقلیت‌ها قرار بگیرد.

اقدام غیرقابل ‌توجیه

البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که جمهوری اسلامی ایران، هرگز انتصاب گزارشگر ویژه حقوق بشر از سوی سازمان ملل را نپذیرفته و این اقدام را،‌ کاری غیرقابل توجیه خوانده است.

پی بردن به دلیل چنین موضع‌گیری‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران هم نباید چندان پیچیده باشد چرا که کشورمان از بزرگ‌ترین دموکراسی در منطقه برخوردار است و پیروان همه ادیان با آزادی در جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند.

این در حالی است که در منطقه خاورمیانه، کشورهایی هستند که مردم آنها حق رای ندارند و در کشوری مانند عربستان، رهبر شیعیان این کشور گردن زده می‌شود.

یافتن پاسخ این مسائل هم کار سختی نیست؛ وقتی دبیر کل سازمان ملل بصراحت اعلام می‌کند عربستان سعودی را که در یمن مرتکب جنایت علیه بشریت شده است، به دلیل حمایت‌های مالی این کشور از سازمان ملل از فهرست کشورهای ناقض حقوق کودکان خارج کرده است و وقتی کشورهای مدعی غربی اعلام می‌کنند هرجا منافعشان با حقوق بشر در تلاقی باشد منافعشان را ترجیح خواهند داد، باید انتظار داشت که روند فعلی ادامه یابد و همچنان شاهد استفاده ابزاری از حقوق بشر باشیم.

عاصمه جهانگیر در یک نگاه

«عاصمه جیلانی جهانگیر»، متولد 1952 در لاهور پاکستان، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر است.

به گزارش فارس، جهانگیر از 1995 تا 2004 گزارشگر ویژه سازمان ملل در اعدام‌های فراقضایی و از 2004 تا 2010 گزارشگر ویژه آزادی مذهب و اعتقاد برای اقلیت‌ها بود.

در 1982، عاصمه به عنوان چهره پیشتاز اپوزیسیون علیه برنامه «اسلامی کردن» پاکستان، کار سازماندهی تظاهرات و تجمعات اعتراضی را به عهده داشت؛ او در همه این سال‌ها از مخالفان برخی از احکام شرع اسلام از قبیل اجرای حکم قصاص نفس بوده است.

یکی از بحث‌برانگیزترین اتهاماتی که درباره عاصمه جهانگیر و خانواده او در پاکستان وجود دارد، این است که او یک قادیانی است. قادیانی یا «احمدیه» نام فرقه‌ای تجدیدنظرطلب در پاکستان است که بسیاری از مورخان و پژوهشگران، شباهت‌های بنیادینی میان پیدایش فرقه «احمدیه» در هند اواخر قرن 19 و فرقه ضاله «بهائیت» در ایران عصر قاجار می‌بینند. عقاید احمدیه مانند فرقه انگلیس‌ساخته بهائیت، پر از تفکرات گمراه‌کننده و باطل است که هدفی جز نسخ شریعت الهی اسلام ندارد.

عاصمه جهانگیر، زمانی که گزارشگر ویژه سازمان ملل در آزادی‌های مذهبی اقلیت‌ها بود، با کمک شیرین عبادی و همکارانش در داخل ایران، به کار گزارش‌سازی و سندپردازی علیه جمهوری اسلامی ایران، بویژه در موضوع بهائیان مشغول بود. برای نمونه، در 23 اکتبر 2008، در مصاحبه با مرکز خبری سازمان ملل مدعی شد که بهائیان جزو گروه‌های اقلیت دینی! تحت ستم در ایران هستند. یا در سال 2006، طی گزارشی رسمی جمهوری اسلامی را به «آزار سیستماتیک و حکومتی» بهائیان در ایران متهم کرد.

وی همچنین در مصاحبه‌ای درباره مذهب این‌طور گفته بود: ریشه همه محدودیت‌ها در مذهب است و به نام مذهب توجیه می‌شود.... تغییر قوانین مذهبی، گام مهمی در جهت احقاق حقوق زنان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها