4 کشته و زخمی در مراسم خاکسپاری مجدد پادشاه اسبق افغانستان

مراسم خاکسپاری مجدد بقایای اجساد «حبیب الله کلکانی» و ۱۶ تن از همراهان وی در حالی دوباره انجام شد که یک کشته و سه زخمی بر جای گذاشت.
کد خبر: ۹۴۰۳۰۴
4 کشته و زخمی در مراسم خاکسپاری مجدد پادشاه اسبق افغانستان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر ، مراسم خاکسپاری مجدد «حبیب الله کلکانی» پادشاه اسبق افغانستان و ۱۶ تن از همراهانش، بعد از جنجال بر سر محل دفن آنان- تپه شهر آرا- شب هنگام در این منطقه انجام شد.

طی در گیری بین طرفداران حبیب الله کلکانی و حامیان ژنرال «عبدالرشید دوستم» معاون اول رئیس جمهور افغانستان بر سر محل دفن وی یک نفر کشته و سه نفر مجروح شدند.

بقایای اجساد کلکانی و ۱۶ تن از همراهانش روز گذشته بعد از ادای نماز میت در مسجد کابل، به منطقه شهر آرا انتقال یافت اما نیروهای امنیتی وابسته به ژنرال عبدالرشید دوستم، مانع آنان شدند که باعث درگیری بین دو طرف شد.

بقایای اجساد حبیب الله کلکانی و همراهانش حوالی ۱۱ شب دفن شده است، اما شماری از مردم هنوز در این محل حضور دارند و قرار است مراسم فاتحه خوانی برگزار کنند.

بعد از ظهر دیروز جنجال بر سر این قضیه به خشونت کشیده شد و بر اثر آن یک تن از نیروهای امنیتی کشته و سه تن از معترضین زخمی شدند. بعد از حضور نیروهای ویژه امنیتی، اوضاع آرام شد و اجساد هنگام غروب به بالای تپه انتقال یافت.

«بشیر احمد ته ینج» سخنگوی حزب جنبش اسلامی افغانستان به رهبری ژنرال دوستم گفته بود: این حزب مخالف خاکسپاری کلکانی و همراهانش نیست، اما با دفن این افراد در تپه شهر آرا که دارای قدمت تاریخی می باشد، مخالف است.

حبیب الله کلکانی عضو ارتش شاه «امان الله خان» پادشاه افغانستان بود. با آغاز شورش‌ها علیه اصلاحات امانی، کلکانی نیز دست به شورش زد و حاکمیت خود را در منطقه «کوهدامن» که در ۳۰ کیلومتری شمال کابل قرار دارد، اعلام کرد.

پس از شکست امان الله خان، حبیب الله کلکانی قدرت را در کابل به دست گرفت و اصلاحات امانی را متوقف کرد. امیر حبیب الله کلکانی مخالفت آشکار خود را با آموزش و کار زنان اعلام کرد و به این ترتیب اقدامات شاه امان الله برای پیشرفت و ترقی در افغانستان ناکام ماند.

حبیب الله کلکانی پس از حمله نادرشاه و اقوام جنوب افغانستان از کابل فرار کرد اما در نتیجه مذاکراتی که بین او و نادرشاه صورت گرفت، قرار شد دو طرف مصالحه کنند اما زمانی که حبیب الله کلکانی به کابل آمد با ۱۶ تن از طرفدارانش اعدام و در تپه «مرنجان» دفن شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها