رئیس سازمان مدیریت بحران ادامه میدهد: طبیعتا هر نهاد، سازمان یا شخصی که بخواهد در هر نقطه از کشور عملیات اجرایی انجام دهد، موظف است تمام جوانب را بدقت مورد بررسی قرار بدهد و آزمایش خاک یکی از ضروریاتی است که حتما باید مد نظر قرار گیرد.
به گفته نجار، در این حادثه نیز بحثی که مطرح بوده این است که بافت خاک از چسبندگی کافی برخوردار نبوده و حفر مترو باعث فروریزش خاک شده و همین مساله هم در ادامه باعث فشار به لوله گاز، لوله آب و کابلهای انتقال برق شده و در نهایت به گسستگی در این خطوط و شکستگی لوله و حریق منجر شده است. نتیجهای که نجار میگوید از بررسیها و تحقیقات چند مرکز مختلف به دست آمده است. نتیجهای که در آخرین جلسه شورای عالی شهرسازی هم مورد تائید قرار گرفته است. جلسهای که در آن تمام دستگاههای درگیر در حادثه شهران درباره این اتفاق گزارش هایشان را ارائه کردند و در نهایت، این گزارشها ابهاماتی را ایجاد کرد که به بررسی ژئوپلیتکنیک منطقه منجر شد که بازهم نتیجه این کارشناسیهای جدید، تائید همان نتیجه قبلی بود.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید میکند: جمع بندی همه این نتایج این بود که اگر در آن منطقه حفرهای هم از قبل وجود داشت باید پیش از آغاز هرگونه عملیات اجرایی، بررسیهای لازم در این مورد انجام میشد. چرا که وقتی خاک از چسبندگی لازم برخوردار نیست و قلوه سنگهایی دارد که آن را سستتر میکند، میبایست همزمان با حفاری لاینینگ مناسبی انجام میشد و با پیشبینی تمهیدات لازم این اتفاق میافتاد که در این حادثه رخ نداده است.
نجار درباره برخورد قضایی با مقصران حادثه میگوید: این موضوع در دستگاه قضا در حال بررسی است، از این دستگاه از روز اول شش کارشناس فنی در محل حادثه حضور پیداکردند مخصوصا به این دلیل که ما دو نفر جان باخته داشتیم؛ یک افغان و یک ایرانی. اما هنوز اظهار نظری درباره جریمه احتمالی این حادثه ارائه نشده است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
علی اصغر هادیزاده، رئیس انجمن دوومیدانی فدراسیون جانبازان و توانیابان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد