گفت‌وگو با سعید فرهادی، فیلمنامه‌نویس سریال «پریا»

حرکت روی خط قرمز با قصه‌ای دراماتیک

بعد از بازنشستگی برخی از بازیگران نقش مادر از بازیگری مثل ژاله علو و شهلا ریاحی یا درگذشتگانی چون حمیده خیرآبادی، مه‌لقا هوشمند، رقیه چهره‌آزاد و ایران دفتری، نسل جدیدی از بازیگران نقش مادر در تلویزیون بروز و ظهور پیدا کردند که یکی از موفق‌ترین‌های آنها پروین قائم‌مقامی است.
کد خبر: ۹۳۷۷۱۹
بهاره از من نخواست بازیگر شوم/ ازعاطل و باطل بودن در سر صحنه خوشم نمی‌آید

به گزارش جام جم، بازیگری که توانایی‌های زیادی در بازی طنز دارد و با اغلب بهترین‌های طنز تلویزیون مثل مهران مدیری در مرد هزار چهره و در حاشیه، سروش صحت در ساختمان پزشکان و رامبد جوان در مسافران همکاری داشته است. او مادر بهاره رهنما‌ست.

قائم‌مقامی توانایی ایجاد موقعیت‌های طنز بازیگران نقش‌های مقابلش مثل هوشنگ حریرچیان در ساختمان پزشکان یا فرج‌الله گل‌سفیدی در سریال در حاشیه را بخوبی دارد.

زندگی شیرین، شرط اول و دیو و دلبر ازجمله کارهای خوب قائم‌مقامی است. با قائم‌مقامی درباره بازی‌اش در آثار تلویزیونی گفت‌وگو کرده‌ایم.

اغلب مجموعه‌هایی که بازی کرده‌اید، کارهای کمدی هستند. آیا به بازی در کارهای طنز علاقه دارید؟

بیشتر پیشنهادات بازیگری‌ام در حوزه طنز و کمدی است و خودم هم به کار طنز علاقه دارم.

پس به بازی در کارهای درام و جدی هم علاقه دارید؟

نقش‌های جدی زیاد بازی کرده‌ام. اما به اندازه کارهای کمدی‌ام دیده نشده است.

چقدر حضور بهاره رهنما دخترتان، باعث شد بروید به سمت بازیگری؟

البته بهاره من را برای بازی به سریال یا فیلمی معرفی نکرد. بازیگری من ناگهانی پیش آمد و بهاره از من نخواست که «مامان بیا بازیگر بشو.» در خیلی از کارهایی که بهاره رهنما در سال‌های گذشته بازی می‌کرد درگیر می‌شدم، زیرا نوه‌ام کوچک بود و نیاز به مراقبت داشت.

بهاره رهنما از سنین پایین وارد دنیای بازیگری شد؟

بله، بهاره 17 سالش بود که در فیلم افعی بازی کرد.

براحتی اجازه بازیگری را به دخترتان دادید؟

در این زمینه با دقت عمل کردم و با نظارتم به بازیگری پرداخت و چون به بازیگری علاقه زیادی داشت، اجازه دادیم در کار مورد علاقه‌اش فعالیت کند و در ابتدای بازیگری‌اش هرروز همراه پدرش سر صحنه فیلمبرداری می‌رفتیم و با او هم برمی‌گشتیم.

در قبول یا رد پیشنهادات بازیگری که دارید با بهاره رهنما هم مشورت می‌کنید؟

خودم تصمیم‌گیری می‌کنم و بعد از سبک و سنگین کردن جوانب پیشنهاد، رد یا قبولش می‌کنم. بهاره آن‌قدر درگیر زندگی و کارش است، وقتی برای انجام این نوع کارها ندارد‌. البته تلفنی با هم در ارتباط هستیم و در‌باره پیشنهادات کاری‌ام با او حرف می‌زنم.

در مسافران به خاطر رامبد جوان بازی کردید؟

رامبد جوان کارگردان محبوب و خوبی است. فیلمنامه مسافران را دامادم پیمان قاسمخانی نوشته بود و داستان بسیار نو، جدید و جذابی بود. از دفتر تهیه‌کننده با من تماس گرفته شد و رفتم دفتر تولید و در زمان کوتاهی قرار‌داد بستم. محسن چگینی از‌جمله تهیه‌کنندگان خوشنام و خوش‌حساب تلویزیون است که به او اعتماد دارم و با کمال میل با او همکاری می‌کنم. از حضور در مسافران هم لذت بردم و هم کلی خاطرات خوب دارم.

قبل از سریال مسافران با رامبد جوان سابقه همکاری داشتید؟

این اولین تجربه‌ام با رامبد جوان بود. رامبد جوان در حین کار فوق‌العاده خوش‌اخلاق است.

با کارگردان جدی و بداخلاق نمی‌توانید کار کنید؟

‌ با کارگردان عبوس و بد‌اخلاق ‌نمی‌توانم کار کنم. متاسفانه چند تا تجربه سخت کار با این نوع کارگردان‌ها داشتم و خدا خدا می‌کردم که فیلمبرداری زودتر تمام شود.

اسم این کارگردان‌ها را می‌گویید؟

نه، طفلکی‌ها گناه دارند و بد سابقه می‌شوند (‌باخنده).

با کدام یک از کارگردان‌های خوش‌اخلاق راحت‌تر کار می‌کردید؟

مهران مدیری، کار کردن با او را دوست دارم، اما متاسفانه از تجربه آخرم در سریال در حاشیه چندان راضی نیستم. مدیری در سر صحنه خیلی حرفه‌ای و درجه یک برخورد می‌کند. سریال در حاشیه از آن کارهایی است که با متنش مشکل داشتم.

دلیل این مشکلتان چه بود؟

داستان سریال خوب از کار درنیامده بود.

به چه دلیل بازی در سریال در حاشیه را قبول کردید؟

به خاطر مهران مدیری بازی را قبول کردم. در این سریال ‌سوای بحث‌های کاری در بحث پرداخت دستمزد هم با چالش‌های زیادی مواجه بودیم. درهمه کارهایی که با مهران مدیری کار کرده‌ام از برخورد و منش حرفه‌ای‌ او لذت برده‌ام ایشان زمان فیلمبرداری را به گونه‌ای طراحی می‌کند که به بازیگران فشاری وارد نشود.

در مرد هزار چهره هم با مدیری تجربه خوبی داشتید؟

مردهزار چهره هم کار جذاب و خوبی بود.

شیوه کاری رامبد جوان با مهران مدیری چه تفاوت‌هایی دارد؟

مهران مدیری استاد کمدی و طنز است و سابقه سه دهه کاریش نشان می‌دهد چه مجموعه‌های پر‌مخاطب و محبوبی را در این سال‌ها ساخته است. در کار مدیری با زمان پرت‌ و بیهوده مواجه نیستم و اگر ساعت 8 آفیش باشیم نیم ساعت بعد کار شروع می‌شود و مثل برخی‌ها نیست که ساعت 8 آفیش کند و 12 ظهر فیلمبرداری را شروع کند .

معمولا بازیگران در این فاصله بین آفیش شدن و زمان فیلمبرداری تفریح و وقت گذرانی می‌کنند؟

من اهل این نوع کارها نیستم و در این زمان‌های پرت‌ اگر کتابی همراه خودم برده باشم آن را مطالعه می‌کنم. البته من طاقت کار زیاد را دارم، اما ازعاطل و باطل بودن در سر صحنه خوشم نمی‌آید. هرکدام از دوستان کارگردان طنز ویژگی‌های خاص خودشان را دارند ، نه خوب مطلق وجود دارد و نه بد مطلق .

با سروش صحت یک تجربه موفق در ساختمان پزشکان داشتید‌.

سروش صحت واقعا برای ساخت ساختمان پزشکان زحمات زیادی متحمل شد و مدام در جنب و جوش و تلاش بود. ساختمان پزشکان یکی از بهترین کارهای طنز تلویزیون در سال‌های اخیر است و به نقشم هم علاقه زیادی دارم.

نقشتان هم ویژگی خاصی داشت؟

البته ویژگی‌های فانتزی زیادی در درون نقش وجود داشت و هیچ مادری این‌قدر بین دو پسرش تفاوت قائل نمی‌شود.

در حین بازی در مورد نقشتان پیشنهاد هم ارائه می‌کنید؟

نه، اهل این نوع کارها نیستم چون نقش خیلی از من دور بود. مردم هم خیلی ساختمان پزشکان را دوست داشتند.

نقش این مادر در ساختمان پزشکان خیلی واقعی و ملموس بود...

بله، از این جنس مادر‌شوهرهای سنتی در جامعه کم نداریم و خیلی‌ها به من می‌گویند انگار برشی از زندگی خودشان در رابطه با عروس یا مادر شوهران را در این سریال دیده‌اند. به نظرم اگر کار درست اجرا شود ، می‌تواند روی مخاطب اثر‌گذار باشد.

برای مردم کار می‌کنم

فوق‌العاده بود. حالا هم که پنج ـ شش سالی زمان از ساخت سریال می‌گذرد‌ بازهم مردم من را مورد محبت قرار می‌دهند. چند وقت پیش یک زوج میانسال در کوچه درباره یکی از صحنه‌های سریال چند دقیقه‌ای حرف زدند و برایم جذاب بود که سریال را به خاطر دارند. یک روز در بزرگراه رانندگی می‌کردم‌ یک ماشین شاسی بلند مدام از عقب بوق می‌زد و من فکر کردم که با من کاری دارد و پنجره را پایین دادم و این آقا گفت «خسته نشدی این‌قدر این عروست را اذیت می‌کنی؟» و کلی خندیدم و بعدش به من خسته نباشید گفت و رفت. به‌هر حال وجود این واکنش‌هاست که باعث می‌شود خستگی کار چند ماهه در یک سریال از تنمان خارج شود و در ضمن مسئولیت ما را در قبال مردم دوچندان‌ می‌کند تا در کارهای باکیفیت و درجه یک بازی کنیم. به‌هر حال من همیشه برای مردم کار می‌کنم و مرهون محبت و لطفشان هستم.

احمد محمد‌اسماعیلی

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها