خودروهای قدیمی مناسب استفاده روزمره موجود در بازار ایران را بشناسید

7 تفنگدار سرد و گرم چشیده

شرایط اقتصادی و فرهنگی کشور ما این گونه ایجاب کرده که بخش بزرگی از اقشار جامعه با خودروهایی قدیمی‌تر نسبت به سطح جهانی تردد کنند. در واقع این طور به این موضوع نگاه کنید که حتی بسیاری از خودروهای موجود روی خطوط تولید خودروسازان شاخص کشور، هنوز همان نمونه‌های بیست و اندی سال پیش بازار جهانی با اندکی تغییرات هستند و این در حالی است که اگر با بودجه‌ای محدود قصد خرید خودرویی برای استفاده روزمره داشته باشید، حتی همین محصولات کهنه وطنی هم جوابگو نیستند! اما از منظری دیگر، گاهی برخی افراد به سواری گرفتن از خودروهای قدیمی خارجی علاقه دارند که این علاقه شاید لزوما به معنای کمبود بودجه برای خریداری یک خودروی روز نباشد. از این‌رو در این مطلب هفت گزینه خودروی قدیمی مناسب برای استفاده روزمره را مورد بررسی قرار خواهیم داد. خودروهایی که قیمت مناسب، استهلاک پایین و در نهایت قطعات یدکی نسبتا فراوانی دارند.
کد خبر: ۹۳۴۰۵۸

شورولت نوا؛ پرابهت و مجهز

اگر به راحتی و ابهت خودروهای کلاسیک آمریکایی علاقه دارید، شورولت نوا کم خرج‌ترین، بی دردسر ترین و ارزان ترین گزینه‌ای است که می‌توانید در بین آنها انتخاب کنید. این خودرو از پیشرانه شش سیلندر خطی 250 اینچ مکعبی بهره می‌برد و با توجه به تیپ‌هایی که از C1 تا C6 طبقه‌‌بندی می‌شوند با امکانات مختلفی همچون جعبه‌دنده اتوماتیک، صندلی یک تکه یا دو تکه خلبانی، کولر، شیشه‌های برقی و... در بازار وجود دارند. نوا از حیث قطعات یدکی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد، اما با وجود بدنه پنج متری، فضای کابین چندان گسترده‌ای (بویژه در ردیف عقب) دریافت نخواهید کرد. قیمت نوا از 6 تا 15 میلیون تومان متغیر است.

ب‌ام‌و 518؛ نوستالژی شیرین

ب‌ام‌و 518 را می‌توان کم‌خرج‌ترین، بی‌آزارترین و فراوان‌ترین ب‌ام‌و کلاسیک در بازار ایران دانست. این خودروی سدان چهار درِ خانوادگی که از پیشرانه M10 مشترک با مدل‌های 320 و 2002 بهره می‌برد، در واقع نخستین نسل از سری5 ب‌ام‌و است که با کد E12 شناسایی می‌شود. البته لازم به ذکر است تعدادی نمونه 520 از این اتاق نیز در بازار حضور دارد که از پیشرانه‌ای قوی‌تر و ظاهری قدیمی‌تر (اصولا مربوط به سال 1975 به پایین) بهره می‌برند. همچنین برخی از 518 و 520‌های نسل اول با سیستم هیدرولیک فرمان و کولر در بازار حضور دارند که البته تعدادشان بسیار محدود است. این خودرو به صورت عرف اکنون از 6 تا 18 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

دوو اسپرو؛ آغاز یک دوران

یکی از خوش‌قیافه‌ترین خودروهای دهه 70 شمسی بازار ایران، محصول خانوادگی از کره جنوبی است که توسط برتونه ایتالیا طراحی شده و از سال 1992 تا 1996 (غیر از 1995) در ایران به فروش رسید.

دوو اسپروها اصولا از پیشرانه‌های چهار سیلندر خطی دو لیتری بهره می‌برند که نمونه‌های 1992 و 1993 از یک انژکتور در بدنه‌ای شبیه به کاربراتور (سیستمی مشهور به TBI) و نسخه‌های 1994 و 1996 از موتور چهار انژکتور MPFI برخوردارند. این خودرو بسیار راحت است و از امکاناتی همچون شیشه‌ها و آینه‌های برقی، کولر، فرمان هیدرولیک و... بهره می‌برد و همچنین برخی از آنها نیز با جعبه دنده‌های چهار سرعته اتوماتیک به بازار عرضه شده‌اند. دوو اسپروهای سالم در بازار ایران از هشت تا 17 میلیون تومان قیمتگذاری می‌شوند.

هوندا سیویک؛ اسپرت کم‌هزینه

محصولات ژاپنی بویژه برند هوندا به بهره‌مندی از کاراکتر اسپرت و همچنین استهلاک نسبتا پایین مشهور هستند و اگر با بودجه‌ای محدود قصد خرید یک خودروی خارجی با ظاهری آراسته برای مصارف شهری دارید، مطمئنا سیویک بسیاری از نیازهای شما را برطرف می‌کند. این خودرو که به عنوان نسل پنجم خود در نیمه اول دهه 90 میلادی به بازار جهانی و البته ایران عرضه شد، با پیشرانه چهار سیلندر 3/1 لیتری در بازار کشور حضور دارد. پیشرانه‌ای کم‌حجم و کم‌استهلاک که هر چند قدرت اغواگری را زیر پای شما منتقل نمی‌کند، اگر نمونه‌های سالم آن را انتخاب کنید، یک عمر بی‌آزار برایتان کار خواهد کرد! البته توجه داشته باشید قطعات فنی این خودرو کمی گرانقیمت‌تر از دیگر خودروهای موجود در این فهرست است. سیویک نیز با دو جعبه دنده پنج سرعته دستی و چهار سرعته اتوماتیک در بازار کشور حضور دارد و برای خرید آن به بودجه‌ای معادل 12 تا 17 میلیون تومان نیاز دارید.

تویوتا کرولا؛ پرفروش‌ترین در جهان

شاید شما هم تعاریف بسیار زیادی از دوام بالا و استهلاک بسیار کم خودروهای ژاپنی و بویژه محصولات کمپانی تویوتا شنیده باشید، اما غیر از این جالب است بدانید تویوتا کرولا، پر‌فروش‌ترین محصول تویوتا و همچنین پرفروش‌ترین محصول خودروسازی جهان است که تاکنون در 11 نسل تولید شده و اگر با بودجه‌ای حدود ده تا 15 میلیون تومان قصد خرید یک خودروی اقتصادی را داشته باشید، باید گفت نسل ششم کرولا که اصولا با مدل 1991 در بازار ایران حضور دارد، گزینه مناسبی برای شما خواهد بود، اما این به شرطی است که شما یک نسخه سالم از این خودرو را پیدا کنید. چراکه قیمت قطعات کرولا دهه 90 کمی گران و البته کمیاب است و به همین سبب در صورت بروز مشکلی در سیستم انتقال قدرت خودرو به دردسر می‌افتید. کرولای دهه 90 با پیشرانه‌های مختلفی در بازار حضور دارد که بهترین آنها چهار سیلندر 6/1 لیتری 16 سوپاپ کاربراتوری است که شتاب و کشش بسیار خوبی به راننده ارائه می‌کند.

لندرور سری 109؛ قدرتمند و کم‌خرج

اگر به سفرهای خارج از شهر و به طور کلی مسیرهای آفرودی علاقه‌مند هستید، لندرورهای اصیل گزینه‌های بسیار کم‌خرجی برای شما خواهند بود. در واقع منظور از لندرور، سری II، IIA و III است که در حد فاصل دهه 60 و 70 میلادی به بازار جهانی عرضه شد و هر سه نوع این خودرو به صورت وارداتی یا مونتاژ داخل در بازار کشور حضور دارد. این محصول کمپانی انگلیسی لندرور که به سری 109 نیز مشهور است، خودرویی بی‌آزار برای استفاده‌های مختلف است، اما اگر قرار بر مصارف روزمره باشد باید توجه داشته باشید سیستم تعلیق نسبتا خشک و البته استایل و ارگونومی کلی فضای کابین این خودرو نمی‌تواند در طولانی مدت شما را راضی نگه دارد. لندرور با وجود پیشرانه 25/2 لیتری مشهور به سانتانا و انگلیسی با شاتون‌های بلند، قدرت خوبی به چهار چرخ وارد می‌کند. جعبه دنده این خودرو بسیار بزرگ و جان‌سخت است. ولی نمونه‌های مونتاژ ایران از حیث پلوس و سیستم انتقال قدرت دچار مشکل می‌شوند. این خودرو لوازم فراوان و پیشرانه‌ای بسیار کم استهلاک در قیاس با دیگر خودروهای آفرودی دارد و در نمونه‌های استیشن چهار در، استیشن دو در و وانت نیم تن، با قیمت هفت تا 15 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

فولکس واگن گلف MKII؛ تجربه رانندگی لذتبخش

تا این لحظه فقط دو نسل از فولکس گلف به صورت رسمی و انبوه به بازار ایران وارد شده‌ است. نسل نخست این خودرو در دهه 70 میلادی به بازار عرضه شد و نسل دوم گلف را که با پسوند MKII شناخته می‌شود نیز به عنوان نماینده دهه نودی این خودرو می‌شناسیم که در حال حاضر سهم بیشتری از پدر خود در بازار داخلی اشغال کرده است. گلف نسل دوم، هاچ بکی ارزان قیمت با پیشرانه‌ای کم‌خرج و کم استهلاک است که با موتورهای متنوع 3/1، 6/1، 8/1 و 0/2 لیتری به بازار عرضه شده است. از نکات مثبت این خودرو می‌توان به قیمت بسیار پایین قطعات و رانندگی لذتبخش آن اشاره کرد. فولکس گلف از حیث امکانات رفاهی سطوح مختلفی دارد. برخی از آنها از فرمان هیدرولیک بهره می‌برند و اصولا عمدتا به سیستم سرمایش کولر تجهیز شده‌اند. همچنین در برخی نمونه‌های گلف نسل دوم شاهد شیشه بالابرهای برقی و گرمکن شیشه عقب هستیم. این خودرو در بازار داخلی از 6 تا 15 میلیون تومان قیمت دارد.

معید حمیدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها