پرسپولیس برای اولین بار در پایان هفته چهارم 8 امتیاز از استقلال پیش است

اختلاف بی‌ سابقه!

بدترین شروع استقلال در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر حالا همزمان شده است با دومین شروع خوب پرسپولیس در 16 سال اخیر تا هواداران قرمزپوش یک اتفاق خوشایند را تجربه کنند؛ تیمشان برای اولین بار در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر در 4 هفته نخست 8 امتیاز از رقیب دیرینه استقلال پیش افتاده است.
کد خبر: ۹۳۱۷۳۲

سال گذشته در پایان هفته چهارم درست همه چیز برعکس امسال بود. یعنی استقلال با 9 امتیاز در صدر جدول قرار داشت و پرسپولیس با یک امتیاز در جمع تیم‌های قعرنشین دست و پا می‌زد. البته آن برطرفی 8 امتیازی در شروع فصل در نهایت منجر به این نشد که استقلال لیگ را در رتبه‌ای بهتر از پرسپولیس به پایان ببرد، اما آیا این امکان وجود دارد استقلال هم مثل پرسپولیس به لیگ برتر برگردد و صدرنشینی را در رقابت‌های این فصل تجربه کند؟!

پاسخ به این سوال آسان نیست، هرچند آمار می‌گوید امکان چنین اتفاقی وجود دارد. در 15 دوره قبلی رقابت‌های لیگ برتر، 8 بار استقلالی‌ها در پایان هفته چهارم عملکردی بهتر از پرسپولیس داشت اما در 3 مورد آن (لیگ‌های ششم، سیزدهم و پانزدهم) این پرسپولیس بود که در نهایت بالاتر از استقلال قرار گرفت. در نقطه مقابل هم از 7 باری که پرسپولیس در پایان هفته چهارم بهتر از استقلال نتیجه گرفته، 4 بار (لیگ‌های سوم، هشتم، نهم و دهم) استقلال توانسته این عقب‌ماندگی را جبران کند و در نهایت لیگ را با جایگاهی بهتر از پرسپولیس به پایان ببرد.

البته وقتی بحث 8 امتیاز برتری وسط باشد داستان کمی فرق می‌کند. این برای نخستین بار است که پرسپولیس تا قبل از هفته پنجم 8 امتیاز از استقلال پیش می‌افتد. چنین اختلافی را پیش از این استقلالی‌ها 2 بار تجربه کرده‌اند. یک بار در لیگ یازدهم و بار دوم هم در لیگ پانزدهم. دو تجربه مشابه با دو نتیجه کاملا غیرمشابه. در لیگ یازدهم تیم پرویز مظلومی در همان 4 هفته نخست 8 امتیاز از تیم علی دایی پیش افتاد و این فاصله هرچه به انتهای لیگ نزدیک شدیم بیشتر هم شد، تا جایی که در نهایت استقلال با 24 امتیاز برتری نسبت به پرسپولیس به کار خود در رقابت‌های لیگ خاتمه داد؛ رکوردی که به عنوان بیشترین اختلاف امتیاز میان استقلال و پرسپولیس در ادوار مختلف لیگ همچنان پابرجاست.

اما همین پرویز مظلومی در لیگ پانزدهم تجربه‌ای متفاوت را برای هواداران آبی پوش رقم زد. این بار گرچه استقلال لیگ را با 8 امتیاز برتری نسبت به پرسپولیس در پایان هفته چهارم آغاز کرد اما هرچه به انتهای فصل نزدیک شدیم این برتری کمرنگ‌تر شد تا در نهایت پرسپولیس با 5 امتیاز بیشتر از استقلال اندوخته باشد.

اما حالا فصلی تازه است؛ فصلی که اتفاقات آن هیچ ارتباطی به آمار و ارقام گذشته دو تیم در شروع رقابت‌ها ندارد. استقلال می‌تواند پس از تعطیلات لیگ بازگشتی خیره کننده به رقابت‌ها داشته باشد، درست همانند پرسپولیس که می‌تواند برای نخستین بار از همان هفته‌های ابتدایی صدر جدول را در اختیار داشته باشد. باید منتظر هفته‌های هیجان‌انگیز بعدی باقی ماند.

امتیازات استقلال و پرسپولیس در پایان هفته چهارم ادوار مختلف لیگ برتر

ادوار لیگ

پرسپولیس

استقلال

لیگ اول

8 امتیاز

4 امتیاز

لیگ دوم

7 امتیاز

4 امتیاز

لیگ سوم

9 امتیاز

5 امتیاز

لیگ چهارم

4 امتیاز

8 امتیاز

لیگ پنجم

5 امتیاز

7 امتیاز

لیگ ششم

9 امتیاز

10 امتیاز

لیگ هفتم

12 امتیاز

6 امتیاز

لیگ هشتم

8 امتیاز

4 امتیاز

لیگ نهم

8 امتیاز

8 امتیاز

لیگ دهم

9 امتیاز

5 امتیاز

لیگ یازدهم

2 امتیاز

10 امتیاز

لیگ دوازدهم

4 امتیاز

7 امتیاز

لیگ سیزدهم

7 امتیاز

9 امتیاز

لیگ چهاردهم

1 امتیاز

9 امتیاز

لیگ پانزدهم

10 امتیاز

2 امتیاز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها