مازیار میری از جمله فیلمسازانی است که فضاهای مختلفی را در فیلم‌هایش تجربه می‌کند؛ از عاشقانه‌ای درباره یک زوج مبتلا به بیماری سندروم (حوض نقاشی) تا یک فیلم اجتماعی درگیرکننده و مبتنی بر جزئیات چون «سعادت آباد». اما میری پس از حوض نقاشی در سال 91، دیگر فیلمی در سینما نساخت و فقط مجموعه «گاهی به پشت سر نگاه کن» را برای تلویزیون کارگردانی کرد. روز گذشته باخبر شدیم که میری بعد از چهار سال دوری از سینما، فیلمی به نام «سارا و آیدا» را مهر امسال جلوی دوربین می‌برد.
کد خبر: ۹۲۷۲۶۰

پیش تولید این فیلم اجتماعی چند روزی است شروع شده و همه لوکیشن‌های آن هم در تهران خواهد بود. سارا و آیدا، فضایی نزدیک به «سعادت‌آباد» دارد که زمان اکران با استقبال خوبی از سوی مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شد.

فیلمنامه سارا و آیدا را امیر عربی نوشته و مجری طرح آن هم همایون اسعدیان است. این فیلم، سومین همکاری میری و عربی پس از مجموعه تلویزیونی «گاو صندوق» و فیلم سعادت‌آباد، محسوب می‌شود. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: سارا و آیدا دوستان صمیمی هستند که آبروی یکی از آنها به خطر افتاده و حالا باید به کمک هم شرایط را به حالت عادی برگردانند اما این دو دوست تا کجا پای یکدیگر می‌ایستند؟

میری در حالی خودش را برای کارگردانی این فیلم آماده می‌کند که بتازگی، تیزری برای فیلم موفق، تحسین شده و درحال اکران «ایستاده در غبار» ساخته است.

«اسرافیل» به روایت پناهنده

آیدا پناهنده، دانش‌آموخته سینماست و کارش را با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند شروع کرد. او سپس فیلم‌هایی برای تلویزیون ساخت؛ تله فیلم‌هایی چون از جنوب شرقی، قصه داوود و قمری و آبروی از دست رفته آقای صادقی که با استقبال خوبی از سوی تماشاگران روبه‌رو شد. بویژه این آخری که جوایزی چون تندیس بهترین فیلم و فیلمنامه را در سومین جشنواره تلویزیونی جام‌جم برای پناهنده به ارمغان آورد.

او سال 93 نخستین فیلمش، «ناهید» را برای سینما ساخت؛ فیلمی اجتماعی که بازیگرانی چون ساره بیات، پژمان بازغی و نوید محمدزاده در آن بازی می‌کردند. پناهنده با این فیلم در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن سال 2015 شرکت کرد و جایزه آینده نویدبخش را به دست آورد. این کارگردان جوان بزودی دومین فیلم سینمایی خود به نام «اسرافیل» را خواهد ساخت؛ فیلمی که تهیه‌کننده آن مستانه مهاجر است و هفته گذشته موفق به دریافت پروانه ساخت شد.

این اولین فیلمی است که مهاجر، تهیه‌کنندگی آن را به عهده دارد. او همسر پژمان بازغی است و پیشتر به عنوان تدوینگر با کارگردانانی چون سیروس الوند، تهمینه میلانی و مانی حقیقی کار کرده بود. فیلمنامه اسرافیل را که اوایل مهر کلید می‌خورد، پناهنده و ارسلان امیری به‌طور مشترک نوشته‌اند. این فیلم درامی درباره چالش‌ها و نیازهای عاطفی و روابط انسانی است. پیش‌تولید این فیلم سینمایی بتازگی آغاز شده و مذاکراتی با برخی بازیگران صورت پذیرفته است.

حائری را کشف کنید!

هایده حائری را سال‌های گذشته بیشتر در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی می‌دیدیم؛ پرواز پنجم ژوئن، هامون و برخورد برخی از آثار سینمایی اوست. بجز این باید به عنوان نمونه از تله‌تئاترهایی چون دسیسه و ارزش و سریال‌هایی مثل مش‌خیرالله صندوقچه اسرار، سیاه سفید خاکستری و فرار بزرگ هم یاد کرد که حائری در آنها به ایفای نقش پرداخت.

این بازیگر که دکترای پژوهش هنر با گرایش هنرهای نمایشی دارد، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان از بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به فضای هنر گلایه کرد و گفت: فیلمسازان و مسئولان فرهنگی کشور نسبت به برخی هنرمندان پیشکسوت بی‌اعتنا هستند. باید دید چه اتفاقی افتاده، آدم‌هایی که از عمر و زندگی‌شان گذشته‌اند به این روز و اوضاع دچار شده‌اند؟ ما می‌توانستیم در سال‌های جوانی به خارج از کشور برویم و زندگی دیگری داشته باشیم اما ماندیم و به جای قدردانی از ما، حالا این‌گونه مورد غفلت واقع شده‌‌ایم. متاسفانه بهترین سال‌های عمرمان کفاف زندگی دوران بازنشستگی را نمی‌دهد. من هنوز منتظرم کسی مرا کشف کند! متن‌ها جوان‌پسند شده و ماجرای فیلمسازی کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان ما این است که وقتی متنی به آنها پیشنهاد می‌شود، فقط برای چند بازیگر جوان نقش نوشته شده و اگر نقشی به ما بخورد هم باز انتخابشان را محدود می‌کنند.

حائری به فضای ارتباطات و فامیل بازی در هنر اشاره کرد و افزود: متاسفانه در فیلم‌ها هیچ کیفیتی مدنظر نیست و اگر با هنرمندان هم‌ سن و سال من صحبت کرده باشید، حرف مشترک همه ما این است: افسرده شده‌ایم. متاسفانه در کشور ما دنیای هنر، مردانه است. مرحومه ثریا حکمت، مهری ودادیان، جمیله شیخی و... کم کسی نبودند ولی تا به‌ حال حتی یک‌ بار مراسم بزرگداشت برای آنها گرفته نشده و هیچ سالن یا مکانی به نامشان نشده است. اما برای هنرمندان مرد کشورمان بالاخره یک مراسم نکوداشت در یک برهه زمانی گرفته شده و می‌شود. این درست نیست و نباید تبعیض قائل شویم.

صابر ابر، چشم انتظار «برف سرخ»

صابر ابر تا همین چند وقت پیش به عنوان کارگردان، نمایشی به نام «پرتقال‌های کال» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه داشت؛ تئاتری که بازیگرانی چون پانته‌آ پناهی‌ها، لیلی رشیدی، ستاره پسیانی و الهام کردا در آن بازی می‌کردند. بازی در «ویلایی‌ها» و کنار بازیگرانی چون طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، آناهیتا افشار و ثریا قاسمی هم تازه‌ترین فعالیت سینمایی ابر است.

بازیگر فیلم‌های قندون جهیزیه، مینای شهر خاموش و همه چیز برای فروش، بتازگی به طرح سینمایی «برف سرخ» پیوست. او در این فیلم بار دیگر با فاطمه معتمد آریا همکاری می‌کند. آنها پیشتر در فیلم «اینجا بدون من» با هم همکاری داشتند و معتمدآریا نقش مادر ابر را بازی می‌کرد. مسعود ردایی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «برف سرخ» زمان آغاز فیلمبرداری را اوایل مهرماه اعلام کرد. او به مهر گفت: پیش‌تولید اولیه این فیلم تا 25 شهریور به پایان می‌رسد و پس از چند روز مرحله بعدی پیش تولید آغاز می‌شود و سرانجام اوایل مهر کار کلید می‌خورد. تقریبا تمام عوامل «برف سرخ» انتخاب شده‌اند و با دو بازیگر دیگر هم برای ایفای نقش در این فیلم به نتیجه رسیده‌ایم، ولی به دلیل این‌که یکی از آنها به خارج از کشور سفر کرده و دیگری هم مشغول ایفای نقش در فیلم دیگری است، هنوز با آنها قرارداد نبسته‌ایم. فیلمبرداری برف سرخ در 50 جلسه به پایان می‌رسد و برای حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود.

فیلم برف سرخ را که درباره زنی بیمار است، بهرام توکلی کارگردانی می‌کند؛ فیلمسازی که «اینجا بدون من» را با بازی ابر و معتمدآریا ساخته بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها