راهکارهای جدید برای جلوگیری از اتلاف انرژی

شرایط جوی و تغییرات نمای ساختمان‌ها

رئیس انجمن علمی حرارتی و برودتی ایران مطرح کرد:

اشتباه در محاسبه انرژی ساختمان

رئیس انجمن علمی-‌ مهندسی و حرارتی و برودتی ایران گفت: دستگاه‌های تهویه مطبوع علیرغم پیشرفت‌های جهانی هنوز هم به صورت سنتی در ایران اداره می‌شوند و تغییرات لازم در انتخاب و نصب آنها لحاظ نمی‌شود.
کد خبر: ۹۲۷۰۸۸
اشتباه در محاسبه انرژی ساختمان

دکتر عبدالرزاق کعبی‌ نژادیان در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه دستگاه‌های تهویه مطبوع علاوه بر عملکرد مناسب باید حداقل مصرف انرژی را داشته باشند، تصریح کرد: در حال حاضر نصب این دستگاه‌ها در ساختمان‌های کشور بر مبنای اطلاعات محاسبه انرژی در دانشگاه‌های آمریکا «اشری» انجام می‌شود در حالی که میزان دمای هوا و تابش نورخورشید در ایران با کشور آمریکا متفاوت است.

در حال حاضر اکثر مردم با سلیقه خود دستگاه‌های تهویه مطبوع را در ساختمان‌ها نصب و راه‌اندازی می‌کنند یا اینکه بعضی از مهندسان بر اساس متراژ ساختمان تصمیم می‌گیرند. در حالی که اگر بخواهیم در حالت استاندارد کار کنیم محاسبات انرژی باید کاملاً منطبق با دمای محیط بوده و قبل از نصب سیستم‌های تهویه انجام شود.

وی افزود: اطلاعات محاسبات انرژی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی باید در کشور بومی شده و بر اساس شرایط آب و هوایی ایران تنظیم شود. برای اجرای این کار اندازه‌گیری دقیق میزان و زمان تابش نور خورشید در مناطق مختلف کشور ضروری است.

کعبی نژادیان با انتقاد از فرایند ساختمان‌سازی در کشور گفت: معماری نامناسب ساختمان‌های کشور یک از عوامل موثر در اتلاف انرژی است، مسئولان باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشند. مسئله بعدی ذخیره‌سازی انرژی در ساختمان‌ها و تجهیزات تهویه مطبوع است که خوشبختانه دولت در این زمینه گام‌هایی برداشته است.

اگر انتخاب و نصب دستگاه‌های تهویه و محاسبات انرژی در ساختمان‌های کشور به درستی انجام شود اتلاف انررژی و سرمایه به حداقل خواهد رسید. البته اجرای این کار نیازمند آموزش نیروهای متخصص و همکاری نهادهای دولتی و خصوصی و پیوند آنها با انجمن‌ها و دانشگاه‌های صنعتی می‌باشد.

به اعتقاد این استاد پیشکسوت صنعت تاسیسات، تا زمانی که مهندسان مشاور و پیمانکاران ساختمانی با هم هماهنگ نشوند و پراکندگی کار وجود داشته باشد، دستیابی به یک روش واحد محاسباتی در محاسبه میزان مصرف انرژی در ساختمان با مشکل مواجه می‌شود.

رضا گلین شریف دینی- خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
جواد
-
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
۰
۱
وقتی ساختمان های كشور اغلب غیر استاندارد و ناایمن است از دستگاه های تهویه چه انتظاری می توان داشت؟!

نیازمندی ها