پرونده دوگانه‌های سینمایی کشور

سونامی سری‌سازی سینمایی

بنیانگذار دنباله سازی سینمایی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های فهرست تولیدات سینمایی در سال 95، حجم چشمگیر ساخت دنباله‌های سینمایی است به نحوی که تعداد این نوع فیلم‌ها در سال جاری به اندازه کل تعداد دنباله‌سازی در دهه‌های اخیر سینمای ما بوده است.
کد خبر: ۹۲۶۸۸۳

بنیانگذار موج دنباله‌سازی در سینمای ایران، «ایرج طهماسب» بود کسی که در سال 81 و هشت سال پس از موفقیت فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و پسرخاله»، سری دوم این فیلم را با عنوان «کلاه قرمزی و سروناز» کارگردانی کرد و توانست با اقبال قابل توجه مخاطبان آن زمان مواجه شود.

روزنامه جام جم قصد دارد طی دو گزارش موضوع دنباله سازی در سینما ایران را بررسی کند که در قسمت اول آن‌چنان که در ادامه می‌خوانید مروری بر سیر تاریخی این دست فیلم‌ها می‌شود و در قسمت دوم گفت‌و گو با صاحب نظران و دیدگاه آنان می‌آید.

یک دو سه حرکت

سال 87 نوبت به برومند، میلانی و مسعود ده‌نمکی رسید. ده نمکی که پس از فروش نجومی و دور از انتظار «اخراجی‌ها»یش در سال 86، به فکر ساخت سری دومی برای این فیلم بیفتد. با آن‌که «اخراجی‌های2» نتوانست فروش سری اول خود را تکرار کند اما ده‌نمکی باز هم از پا ننشست و سری سوم این فیلم را هم در سال 89 تولید کرد. سال 93 سالی بود که در آن دو نفر از کارگردانان زن سینمای ایران تصمیم به ساختن دنباله‌ای برای فیلم‌های سینمایی پرفروششان گرفتند. در این بین «مرضیه برومند»، 29 سال پس از ساخت فیلم سینمایی عروسکی «شهر موش‌ها» و همزمان با فروش خوب فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» در گیشه‌های آن سال، تصمیم گرفت که سری دوم این فیلم را بسازد و سرانجام «شهر موش‌های2» توانست لقب پرفروش‌ترین فیلم آن سال را به خود اختصاص دهد. در همان سال «تهمینه میلانی» هم پس از گذشت 9 سال از ساخت «آتش بس»، سری دوم این فیلم را با گروه جدید بازیگری تولید کرد.

اخراجی‌ها، رسوایی، ده‌نمکی

آخرین نمونه تولید شده دنباله‌سازی در عرصه سینمای کشور، «رسوایی2» مسعود ده‌نمکی است که این روزها اکران خود را در سالن‌های سینمایی ادامه می‌دهد. در طول 12 سالی که از ساخت اولین دنباله سینمایی می‌گذرد، تنها چهار فیلمساز سری دوم آثار پرفروششان را مقابل دوربین برده‌اند این در حالی است که تنها در طول چهار ماهه ابتدایی سال جاری، همین تعداد فیلمساز مقدمات ساخت سری دوم فیلم‌هایشان را مهیا کرده‌اند و در این بین دو فیلمساز قسمتی از فیلمبرداری کار را هم پشت سر گذاشته‌اند. در این میان «سعید سهیلی» که چهار سال پیش فیلم پرفروش «گشت ارشاد» او، شش روز پس از آغاز اکران عمومی از پرده سینماهای کشور پایین کشیده شد، این روزها مشغول فیلمبرداری سری دوم این فیلم است و تاکنون هم 20درصد از صحنه‌های کار هم مقابل دوربین مسعود سلامی رفته است. حمید فرخ‌نژاد، پولاد کیمیایی و ساعد سهیلی مانند سری‌پیشین بازیگران اصلی این فیلم را تشکیل می‌دهند با این تفاوت که حمید فرخ‌نژاد علاوه بر ایفای نقش در فیلم به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان هم در آن حاضر است. از آنجایی که سکانس پایانی گشت ارشاد با تیراندازی و زخمی شدن بازیگران اصلی فیلم به پایان می‌رسد، در سری دوم عباس و حسن که پس از پنج سال از زندان آزاد شده‌اند، سراغ عطا می‌روند. عطا در این مدت در کما بوده و بتازگی به هوش آمده و به زندگی عادی بازگشته است. این سه رفیق دوباره با هم همراه شده، در پی کاری شرافتمندانه می‌گردند، اما تلاش‌های آنها نتیجه‌ای را در بر ندارد.

بمبئی در چند نما

یکی از نمونه‌های بی بدیل ساخت دنباله برای فیلم‌های سینمایی اتفاقی است که در جریان فیلم «سلام بمبئی2» افتاده است و بر این اساس هنوز سری اول این فیلم سینمایی به اکران عمومی نرسیده، کارگردان خبر از آغاز تصویربرداری سری دوم این فیلم سینمایی در سال جاری داده است. و این‌طور که از خبرها بر می‌آید قربان محمدپور قرار است در ماه‌های بهمن و اسفند در ایران، هند و احتمالا در لندن قسمت دوم «سلام بمبئی» را جلوی دوربین ببرد. ملودرام عاشقانه سلام بمبئی، داستان آشنایی یک دختر هندی و یک پسر ایرانی را روایت می‌کند که هر دو دانشجوی پزشکی هستند و درگیر اتفاقات پیچیده‌ای می‌شوند. محمدرضا گلزار، بنیامین بهادری، دیا میرزا، گلشن گروور، بهروز چاهل بازیگران اصلی فیلم هستند.

رویای نهنگ‌های عنبر

«سامان مقدم» دومین کارگردانی است که این روزها تصویربرداری دنباله فیلم پرفروشش را سپری می‌کند. «نهنگ عنبر سلکشن رویا»، سری دوم فیلم پرمخاطب «نهنگ عنبر» است که سال گذشته پس از اما و اگرهایی که بر سر حذفیاتش شنیده می‌شد، سرانجام به پرده نقره‌ای سینماها نشست و سرانجام توانست با فروش نزدیک به هفت میلیارد تومان، بعد از فیلم محمد رسول‌الله، به دومین فیلم پرفروش سال 94 بدل شود. سری اول «نهنگ عنبر» داستان زندگی ارژنگ صنوبر با بازی (رضا عطاران)، مردی 50 ساله را در دهه‌های مختلف زندگی‌اش روایت می‌کرد و تداعی‌کننده نوستالژی‌های دهه 60 و 70 بود. فیلمی که یک سر و گردن بالاتر از کمدی‌های معمول سال‌های اخیر ظاهر شد و توانست خاطره خوبی از یک کمدی حرفه‌ای را در ذهن مخاطبان باقی بگذارد.

ساز شکسته سنتوری

«داریوش مهرجویی» کارگردان ماندگارهایی مانند گاو، اجاره‌نشین‌ها و هامون هم سال‌ها پس از ساخت فیلم جنجالی «سنتوری»، بار دیگر در ماه‌های اخیر از ساخت سری دوم این فیلم سخن به میان آورده است. «سنتوری» با نام اولیه علی سنتوری قرار بود در سوم مرداد 1386 اکران شود که به بهانه‌های مختلف از حضور بر پرده نقره‌ای سینماها باز ماند. هفت ماه پس از معلق ماندن سنتوری از اکران، سی دی غیرمجاز این فیلم به بازار آمد و سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان در مرداد 1389، پس از سکته قلبی و مرگ نابهنگام تهیه‌کننده آن فرامرز فرازمند مجوز اکران ویدئویی این فیلم صادر شد. با این‌که سنتوری در نهایت هیچ‌گاه نتوانست رنگ سالن‌های سینمایی را ببیند اما از معدود فیلم‌های سینمایی تاریخ سینمای ایران است که اکثر مردم لااقل یک بار تجربه دیدن آن را داشته‌اند، فیلمی که این روزها اما و اگرهای تازه‌ای از ساخت سری دومش به گوش می‌رسد و خیلی‌ها منتظر حضور دنباله این فیلم یک دهه پس از سری اولش بر پرده سینماها هستند. با توجه به نام‌های حاضر در فهرست ساخت دنباله‌های سینمایی، سال 95 را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ سری‌سازی سینمایی ایران دانست، سالی که در آن قرار است به اندازه تعداد سری‌های سینمایی که تاکنون ساخته شده‌اند، دنباله‌های جدید سینمایی مقابل دوربین قرار بگیرد.

سپیده آماده

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها