خرید حالم را خوب می‌کند، هر وقت بی‌حوصله یا بی‌انگیزه هستم، می‌زنم بیرون، پاساژ‌گردی و خرید سرحالم می‌کند!‌
کد خبر: ۹۲۴۸۰۱

لازم نیست برای گفتن چنین جملاتی یا داشتن چنین سبک زندگی، حتما پولدار باشی. این رفتار، عادتی مخرب است که اگر زیاد تکرار شود، به وسواس رفتاری تبدیل می‌شود که در وهله اول به اقتصاد و بنیه مالی فرد یا خانواده آسیب می‌زند.

رفتار خرید کردن برای سرحال شدن معمولا در خانم‌ها بیشتر از آقایان دیده می‌شود و نکته جالب‌تر این‌که در خانم‌های خانه‌دار که وقت آزادتری دارند، بیشتر از زنان شاغل بروز می‌کند.

زنان خانه‌دار به دلیل انجام کارهای تکراری معمولا دچار افسردگی‌های دوره‌ای می‌شوند، آنها تمایل دارند برای گریز از این حالت، ‌از خانه بیرون بروند و اولین گزینه‌ای که به ذهنشان می‌رسد، گشت و گذار در مراکز خرید است. برخی به تماشای ویترین مغازه‌‌ها قناعت می‌کنند، اما واقعیت این است که در حین تماشا کردن، برخی چیزها هرچند غیرضروری چشمشان را می‌گیرد و اگر در همان زمان پول لازم برای خرید نداشته باشند، آن را در گوشه ذهن خود نگه می‌دارند و در اولین فرصت به سراغش می‌روند و جنس مورد نظر را می‌خرند.

پاساژ‌گردی اگر به سرگرمی و تفریح روزانه تبدیل شود، به مرور به ذهن فرد آسیب می‌زند؛ چون او مدام در حال یکی‌به‌دو کردن با خودش برای خرید چیزهایی است که دیده. اگر پول کافی نداشته باشد، مدام به این فکر می‌کند که پول لازم را چطوری جور کند. در واقع تفریحی که برای بالا بردن روحیه و عبور از افسردگی انتخاب می‌شود، بتدریج به بیماری مزمن تبدیل می‌شود.

ذهن و مغز آدمی توانایی عادت کردن دارد. هر رفتاری که تکرار شود، پس از مدتی به عادت تبدیل می‌شود. پس چقدر خوب است که خودمان را درگیر عادت‌های خوب کنیم؛ مثلا به جای پاساژ‌گردی و خرج بیهوده پول، پیاده‌روی در فضای سبز و پارک را انتخاب کنیم. به جای تلفن زدن به دوست و رفقا و قرار خرید گذاشتن، زمانی را به مطالعه، گوش دادن موسیقی مناسب و تماشای فیلم‌های خوب اختصاص دهیم. به مرور که این رفتارها جایگزین خرید و گشتن در مراکز خرید شود، هم روحیه ما بهتر می‌شود و هم پولمان را پس‌انداز کرده‌ایم و می‌توانیم مثلا با آن برنامه یک سفر هیجان‌انگیز را ترتیب دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها