یادداشت

کنکور زندگی ادامه دارد

کنکور رویدادی است که میان دانش‌آموزان، دانشجویان و والدین آنها اتفاق بزرگی محسوب می‌شود. بنابراین کنکور مانند هر واقعه مهم دیگری، به خودی خود و به دلایلی که ذکر شد، استرس و نگرانی ایجاد خواهد کرد.
کد خبر: ۹۲۴۶۳۴

واقعیت این است استرس‌ها همیشه قبل از کنکور بیشتر خواهد بود تا پس از آن. چون داوطلبان پیوسته نگران آن هستند که با چه پدیده‌ای روبه‌رو خواهند شد. اما وقتی رویداد اتفاق افتاد، بخشی از استرسی که مربوط به امتحان بوده کاهش پیدا می‌کند، ولی بخشی از استرس که مختص نتیجه امتحان است، همچنان به قوت خود باقی است.

توصیه می‌شود در این مرحله کنکوری‌ها چندان فکر خود را درگیر این که آینده چه خواهد شد و مسائلی از این قبیل نکنند. بنابر‌این بهتر است فارغ از این فرزندان که کنکور داده و این مرحله را سپری کرده‌اند، برنامه‌هایی اعم از ورزشی، تفریحی،کلاس‌های مورد علاقه و... را می‌توانند تدارک بینند که در کاهش استرس بسیار موثر و مفید خواهد بود.

نکته دیگر آن‌که خانواده‌ها هم باید با کنکوری‌ها همراهی کارسازی داشته باشند. فشار خانواده‌ها بخصوص در جاهایی که احساس می‌کنند فرزندشان کمتر کار کرده باشد، از طریق مطرح کردن آن و سرزنش داوطلب به طرق مختلف قطعا هیچ نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت جز این که ذهن دانش‌آموز و دانشجو را منفی کرده و اضطراب و استرس او را بیشتر کند. جان کلام این که خانواده‌ها باید شرایط و زمینه لازم را مثلا با تفریحات سالم و مسافرت رفتن برای بازسازی قوایی که داوطلب در این مدت صرف درس‌خواندن کرده است، فراهم کنند.

دکتر مهدی تهرانی‌دوست

روانپزشک کودک و نوجوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها