شاید زمانی که تجربه نیمه موفق گوگل و نیانتیک در مورد بازی اینگرس آنها را مجاب کرد با تمرکز روی این بازی قدیمی و البته محبوب، پدیده جدیدی را خلق کنند هیچ‌وقت فکر نمی‌کردند با چنین مورد عجیبی سرو‌کار داشته باشند.
کد خبر: ۹۲۴۵۳۴

پوکمون‌گو دیگر یک بازی نیست و با توجه به ارتباط تنگاتنگی که با دنیای واقعی دارد، به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده است. اما بزرگ‌ترین نقص این بازی همین ارتباط بدون برنامه‌ریزی، بدون محدودیت و جاه‌طلبانه با دنیای اطراف است. واقعیت افزوده به طراحان این بازی، این توانایی را داده کاربرانشان را مجاب کنند به هر گوشه‌ای سربزنند. در دنیای خود بچرخند و با محیط اطراف بیشتر آشنا شوند. به گفته سازندگان بازی، هدف آنها تحرک بیشتر کاربران، تمایل به کار گروهی، آشنایی با مکان‌های تفریحی، دیدنی و بوده است. اما نتیجه کار دستکم در بُعد رسانه‌ای آن چیز دیگری بوده و بیشتر جنبه‌های منفی آن دیده می‌شود. رفتار کاربران نیز شبیه همین برداشت رسانه‌ای است؛ افرادی که با سرهایی در گوشی، مسافت‌هایی را طی می‌کنند و بعد از پیدا کردن یک هدف به‌صورت زامبی‌وار به سمت آن یورش می‌برند. این نشان می‌دهد حداقل مخاطب، هدفی کاملا متفاوت از سازندگان بازی برای تمایل به آن پیدا کرده و تنها جنبه سرگرمی، رقابت و موج اعتیادآور آن باعث این جذب حداکثری شده است. جالب است بدانید تا مرحله پنج بازی، وظیفه کاربران جمع کردن پوکمون‌های محیط اطراف است و بعد از آن باید به فکر تشکیل یک تیم پنج نفره و مبارزه با افراد دیگر و تسخیر قلمروهای بیشتر باشند! از آنجا که هنوز تعداد افرادی که به این مرحله رسیده‌اند چندان زیاد نیست، باید منتظر ماند و دید با شروع مرحله دوم بازی، چه اتفاق‌ها و رویدادهای اجتماعی جدیدی رخ می‌دهد. در مجموع می‌توان گفت پوکمون‌گو و پیوند سفت و سخت دنیای واقعی به واقعیت مجازی، آینده بخش بزرگی از دنیای بازی‌های ویدئویی خواهد بود و تجربه مواجه با اولین موج آن می‌تواند مسیر درستی برای بازی‌های بعدی مشابه تعیین کند تا باعث به وجود آمدن مشکلات و دردسرهایی از این شکل نشوند.

پوکمون گو در ایران

آمارهای دانلود از کافه بازار به‌عنوان فروشگاه ‌اصلی کاربران اندرویدی در ایران نشان می‌دهد بیش از 2000 بار از این فروشگاه، اپلیکیشن پوکمون‌گو دانلود شده است. با اضافه کردن تقریبی کاربران آی‌او‌اس به این تعداد می‌توان به‌صورت سرانگشتی به عدد 3000 کاربر در ایران رسید. اما از آنجا که کاربران ایرانی برای وصل‌شدن به سرورهای بازی به وی‌پی‌ان احتیاج دارند، رقم دقیقی از تعداد کاربران فعال با آی‌پی ایران ثبت نشده است. از طرف دیگر، آمارهای منتشر شده از نقشه‌های بازی پوکمون نشان می‌دهد در موقعیت جغرافیایی شهر تهران نزدیک به 2700 پوکمون شکار شده که اگر برای هر کاربر به‌طور متوسط پنج شکار در نظر بگیریم، می‌توان گفت در تهران حدود 600 کاربر فعال وجود دارد! با توجه به موج فراگیر جهانی و رسانه‌ای شدن بازی پوکمون‌گو می‌توان انتظار داشت این تعداد کاربران بیشتر شده و موج بازی به ایران هم برسد، بنابراین باید درباره آن بیشتر بدانیم و با هوشیاری کامل از وقوع پیامدهای ناگوار جلوگیری کنیم.

جهانگیر نادرپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها