بسیاری از خانم‌های جوان از دردناک‌شدن پستان بویژه در دوره پیش از قاعدگی شکایت دارند. در واقع، پستان فیبروکیستیک، شایع‌ترین علتی است که باعث مراجعه بیماران به کلینیک‌های پستان می‌شود. البته در بیشتر موارد این حالت، قسمتی از تغییرات طبیعی پستان‌هاست که متناسب با سن بیمار ایجاد شده است، ولی در موارد معدودی می‌تواند علائمی مانند بیماری‌های جدی پستان داشته باشد.
کد خبر: ۹۲۲۷۲۹

البته جای نگرانی وجود ندارد، چراکه تغییرات فیبروکیستیک خوش‌خیم هستند و نه هنگام تشخیص سرطانی‌اند و نه زمینه را برای ایجاد سرطان پستان ایجاد می‌کنند. جالب است بدانید این شرایط بسیار شایع است و تقریبا در حدود 60 درصد از خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند. البته باید بدانید سن شایع آن بین 30 تا 50 سال است و به ندرت در سال‌های بعد از یائسگی هم ادامه می‌یابد.

دکتر فاطمه سروی، متخصص زنان و زایمان درباره این توده‌های خوش خیم پستانی به جام‌جم می‌گوید: از مشخصات پستان‌های فیبرو کیستیک وجود توده‌های ریز در لمس پستان و احساس درد و ناراحتی در یک یا هر دو پستان است که می‌تواند به طور ثابت یا دوره‌ای باشد. این بافت‌های ریز می‌تواند در تمام مناطق پستان وجود داشته باشد، ولی اغلب تراکم آن در قسمت بالا و به سمت خارج پستان بیشتر است.

دکتر اشرف آل یاسین، متخصص زنان و زایمان نیز در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این که این توده‌ها معمولا در سنین 55 ـ 35 ساله یافت می‌شود و در خانم‌های یائسه دیده نمی‌شود، می‌افزاید: این کیست‌ها معمولا دوطرفه است و بر اثر هورمون‌ها بخصوص استروژن ایجاد می‌شود و دوطرفه هستند. البته خوشبختانه پستان‌های فیبروکیستیک با افزایش ریسک سرطان پستان همراه نیست مگر شواهد بافت‌شناسی، تغییراتی بر این مبنا نشان دهد.

دردناک، اما بدون خطر!

افزایش سایز توده‌های کیستی در سیکل‌های قاعدگی بخصوص قبل از قاعدگی باعث درد سینه می‌شود که به صورت دردهای دوره‌ای بروز می‌کند.

به گفته دکتر سروی، از مشخصات دیگر این تغییرات خوش‌خیم، وجود درد است. البته شدت درد در افراد مختلف متفاوت است. به عبارتی این درد می‌تواند از احساس ناراحتی در لمس پستان تا دردی که در فعالیت روزمره فرد اشکال ایجاد می‌کند، متفاوت باشد. همچنین زمان این دردها در افراد مختلف متفاوت است. در برخی افراد این درد در نزدیکی شروع عادت ماهانه آغاز می‌شود و با شروع آن رو به کاهش می‌گذارد، اما در برخی دیگر، درد پستان به صورت ثابت و دائمی در تمام طول ماه وجود دارد و ممکن است در حوالی شروع عادت ماهانه تشدید یابد.

این فلوشیپ نازایی با اشاره به این که یکی دیگر از علائم این شرایط خوش‌خیم، وجود ترشحات از نوک پستان است، می‌افزاید: این ترشحات معمولا هنگام معاینه پستان‌ها از نوک سینه خارج می‌شوند. رنگ این ترشحات می‌تواند زرد، سبز، خاکستری یا قهوه‌ای باشد. وجود این ترشحات معمولا باعث نگرانی زیاد بیماران می‌شود. ولی باید دانست این حالت معمولا نگران‌کننده نیست و با کم شدن تغییرات فیبروکیستیک، آنها نیز کم می‌شوند و از بین خواهند رفت.

درمان خاصی نیاز ندارید

تغییرات فیبروکیستیک پستان یک تغییر تکاملی طبیعی پستان است و به درمان خاصی بجز معاینه بالینی پستان و غربالگری متناسب با سن توسط ماموگرافی یا سایر مطالعات تصویر‌برداری احتیاج ندارد.

دکتر آل یاسین با بیان مطالب فوق‌ می‌افزاید: پرهیز از کافئین، قهوه، چای و شکلات به کسانی که پستان‌های فیبروکیستیک دارند توصیه می‌شود. همچنین تجویز ویتامین E یا B6 در بسیاری بیماران کمک‌کننده است.

دکتر سروی نیز با اشاره به این که تغییرات فیبروکیستیک، تحت تاثیر نوسانات هورمونی که به طور طبیعی در بدن یک زن در طول یک ماه یا یک سیکل قاعدگی رخ می‌دهد ایجاد می‌شود، تاکید می‌کند: اگرچه درمان پستان‌های فیبروکیستیک بنا بر شرایط افراد مختلف، متفاوت است ولی به طور کلی در درمان تغییرات فیبروکیستیک به دو موضوع کنترل درد و تصحیح اختلالات هورمونی توجه ویژه می‌شود. البته شدت درد و همچنین طول دوره‌ای که درد وجود دارد نیز در افراد مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در شرایطی که فقط احساس پری و سنگینی و درد خفیف در پستان بویژه در نزدیکی شروع عادت ماهانه وجود دارد، درمان متفاوتی از شرایطی دارد که در آن درد به حدی شدید است که با فعالیت‌های روزمره منافات دارد یا درد تقریبا در تمام طول ماه حس می‌شود. بر اساس این تفاوت ها، نوع درمان هم متفاوت خواهد بود.

کنترل درد سینه‌ها

بی‌شک کنترل و کاهش درد پستان‌های فیبرو کیستیک برای همه مبتلایان به این توده‌ها از اولویت برخوردار است.بر این اساس، دکتر سروی توصیه می‌کند: استفاده از کرست‌هایی که حمایت مناسبی از پستان داشته باشند (مانند کرست‌های ورزشی) و پوشیدن این نوع لباس حتی در طول شب می‌تواند در کاهش درد موثر باشد. استفاده از مسکن‌ها شامل استامینوفن یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) مانند ژلوفن و ناپروکسن به صورت دوره‌ای (مثلا از شش روز قبل از شروع عادت ماهانه تا سه روز بعد از شروع آن) نیز در بسیاری از خانم‌ها مفید است.

وی یادآور می‌شود: مصرف ویتامین‌ها مانند ویتامین C، A، B6 و بویژه ویتامین E می‌تواند در بسیاری از خانم‌ها با کاهش درد ناشی از پستان‌های فیبروکیستیک همراه باشد. گروه دیگری از ترکیبات دارویی با پایه گیاهی نیز وجود دارد که در کنترل درد پستان‌های فیبروکیستیک موثر است. معروف ترین آنها قرص‌های برگرفته از روغن گل مغربی یا Primrose evening oil است. این ترکیب که حاوی برخی اسیدهای چرب است در کنترل درد می‌تواند موثر باشد. البته این دارو‌ها در دوران بارداری و شیردهی نباید مصرف شوند.

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها