مطمئن باشید زنبور داخل گوشتان نرفته است! این صدای ممتد وزوز آزار دهنده است و شاید تصور گیر افتادن یک زنبور سمج را داخل حفره میانی گوش تداعی کند ولیکن در واقع آنچه شما به آن مبتلا هستید
کد خبر: ۹۲۲۴۲
، نه یک بیماری بلکه یک نشانه است.
در واقع بسیاری از کسانی که دچار کم شنوایی های نوع حسی و یا عصبی می شوند از این نشانه رنج می برند.
وزوز گوش (تینیتوس) یکی از نشانه های اختلالات سیستم شنوایی و تعادلی است که به علل مختلفی چون وجود چرک دندان ها و جرم ساده گوش تا تومورها و بیماریهای خطرناک از یکطرف و آلودگی های صوتی و محیطی از طرف دیگر بروز پیدا می کند.
با این حال محققان مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن بیمارستان رسول اکرم ص موفق شده اند تا به عنوان اولین کشور خاورمیانه از تحریک الکتریکی به منظور درمان بیماران مبتلا به عارضه وزوز گوش استفاده کنند.
سعید محمودیان ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و از محققینی که در طراحی و ساخت اولین نمونه از دستگاه تحریک الکتریکی مشارکت داشته ، در این زمینه سخن گفته است.


وزوز گوش چه نوع از نارسایی شنوایی را شامل می شود و چه عواملی در بروز آن نقش دارند؛
وزوز گوش یکی از شایع ترین نشانه هایی است که معمولا با کاهش شنوایی همراه است. وزوز بیماری نیست بلکه یک نشانه محسوب می شود و به وجود هر گونه صدا در گوش ها یا سرما، بدون وجود منشا صوتی خارجی بر آن اطلاق می شود.
بسیاری از کسانی که دچار کم شنوایی های نوع حسی یا عصبی می شوند از این نشانه ها رنج می برند.از دلایلی که در بروز آن نقش دارد می توان به آلودگی های صوتی در محیطهای صنعتی ، کارگاهی و نظامی و یا مناطق شلوغ و پر سر وصدای شهری اشاره کرد.
همچنین مصرف بی رویه و بدون ملاحظات طبی ، داروها و مواد شیمیایی نیز از عوامل مهم دیگر به شمار می رود. وجود بیماریها به حالت های مختلف در بدن انسان نیز می تواند موجب بروز آن شود.
وجود عوامل استرس زای محیطی ، اضطراب ها، شوکهای عصبی و افسردگی های شدید نیز در شروع و یا افزایش شدت وزوز دخالت عمده ای دارد.

آیا تا کنون شیوه ای برای درمان این عارضه در دنیا ارائه شده است؛ این شیوه ها بر چه مبنا استوار است ؛
شیوه های بسیاری برای درمان وزوز ارائه شده است ولی متاسفانه تاکنون هیچ یک از روش ها نتوانسته است یک راه حل قطعی درمانی باشد.
این شیوه ها عمدتا به دو دسته کلی درمان های دارویی ، جراحی و درمان های غیر دارویی متمرکز هستند. بعضی از دستور های دارویی در درمان وزوز به کار می روند که در برخی از بیماران با صلاحدید پزشک می تواند موثر واقع شود ولی متاسفانه تعداد زیادی نیز بهره کافی از داروها نمی برند.
از روش های غیر دارویی نیز می توان به بیو فیزیک درمانی ، هیپنوتراپی ، طب سوزنی و دیگر روش های این طبقه اشاره کرد.

دستگاه ابداعی مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن بیمارستان رسول اکرم (ص) بر پایه چه مکانیسمی به درمان وزوز گوش کمک می کند؛
یکی از فعالیت های عمده این مرکز به سرپرستی دکتر محمد فرهادی و جمعی از محققان این عرصه که از چند سال پیش شروع شده است روی وزوز گوش بوده است و حاصل آن و تجربیات آن در این زمینه ، پیشرفتهایی است که در مورد تشخیص و درمان این عارضه بدست آمده است.
استفاده از روش القائ تحریک الکتریکی شنوایی (A.E.S) که در مورد وزوز بیماران موثر بوده است.این دستگاه با ارائه پالسهایی در فرکانس و دامنه شدتی مشخص ، و با قرار دادن الکترودی در درون گوش دچار وزوز و نیز سطح سر بیمار، درمدت زمان خاصی می تواند موجب حذف و یا کاهش وزوز گوش شود.
این کار طی چند جلسه درمانی صورت گرفته و هیچ عارضه ای نیز برای فرد به دنبال ندارد. البته قبل از انجام مراحل درمانی ، اقدامات تشخیصی طبی و انجام آزمایشات کنترلی ضروری است.
استفاده از این روش درمانی باعث افزایش قابلیت اعصاب شنوایی در انتقال اصوات به مغز شده و تقویت آنها را سبب می شود علاوه بر آن خونرسانی ، تغذیه سلولها و اعصاب شنوایی را نیز تقویت می کند.

طی چه مراحلی و درچه مقطع زمانی پروسه درمانی در این شیوه طی می شود؛
درمان پس از تمیکل اطلاعات تشخیصی و معاینات طبی و ادیولوژیک ( شنوایی شناسی) و انتخاب بیمار برای درمان آغاز می شود. طول درمان به مدت 7الی 8جلسه و هر بار به مدت حدود 30دقیقه انجام می پذیرد.
البته بر حسب مورد نیز ممکن است پس از مدت زمان مشخصی درمان تکرار شود. بیمارانی که دچار ترشح چرک از گوش باشند و یا دچار بیماریهای بدخیم مثل تومور هستند، از درمان مستثنی می شوند.

این دستگاه در چه ابعادی ساخته شده و چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؛
درحال حاضر تنها یک دستگاه از نمونه ذکر شده ساخته شده است که استفاده طولانی مدت از آن در بهبود کامل بیماران الزامی است.
بدین ترتیب بیماران کاندیدا که طی هفت جلسه درمانی مورد بررسی قرار گرفته اند، درحال حاضر به علت محدودیت مکانی و زمانی و کمبود این دستگاه قادر به استفاده طولانی مدت از آن نیستند.
با این حال مجریان طرح درصدد هستند تا با کوچک سازی دستگاه ، هر فرد بتواند از آن به شکل سمعک استفاده کرده و با خود آن را حمل کنند. همچنین جراحی و کاشت این دستگاه همچون کاشت حلزون شنوایی در داخل گوش ، یکی از اقدامات آتی این مرکز به منظور بالا بردن سطح اثرات درمانی در بیماران مبتلا به شمار می آید.

مشکلات سیستم شنوایی و تعادلی با استفاده از این دستگاه تا چه اندازه بهبود می یابد؛
در حالی که در درمان با روش های دارویی بیش از 85بیماران همچنان دچار اختلال در پردازش شنوایی یا همان وزوز گوش هستند، بر اساس مطالعاتی که با شیوه تحریک الکتریکی در مرکز تحقیقات گوش و گلو و بینی توسط اینجانب و همکاران گروه انجام شده است درصد موفقیت درمانی تا حدود 67درصد تعیین شده است.
البته موفقیت درمانی به معنی کاهش و در مواردی قطع وزوز بوده است که انجام آزمایشات کنترلی ، آن را به تائید رسانده است. ولیکن مطالعات درازمدت برای بررسی اثرات طولانی مدت آن ادامه دارد.

آیا این دستگاه به تولید انبوه در کشور رسیده است و چه اقداماتی برای توسعه و تکمیل آن می تواند صورت بگیرد؛
پیش از هر چیز باید یادآوری کنم که کشورهای آمریکا، فرانسه و ژاپن تنها کشورهایی هستند که از این دستگاه به صورت تجاری و در مواردی خاص بهره بردند و هم اکنون ایران نیز به عنوان اولین کشور خاورمیانه از تحریک الکتریکی به منظور درمان بیماران مبتلا به عارضه وزوز گوش استفاه می کنند.
با این حال مطالعه و کار روی ارتقائ این شیوه درمانی ، به طوری که بیماران بتوانند از آن استفاده کنند و تاثیرات درمانی بیشتری را در برداشته باشند هم اکنون توسط همکاران طرح در این مرکز به شدت درحال پیگیری است.

پونه شیرازی
shirazi@jamejamonline.ir

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها