ترکیه سرزمین کودتاها

نظامیان تاکنون بارها در ترکیه کودتا کرده‌اند. دراینجا نگاهی می‌اندازیم به مهم‌ترین کودتاهای این کشور:
کد خبر: ۹۲۲۴۱۱

1ـ کودتای 27 می‌ سال 1960:

نیروهای مسلح ترکیه، دولت منتخب این کشور را برکنار و کودتا کردند. کودتا به وسیله افسران عمدتا میان رتبه انجام شد.رهبر کودتا، ژنرال جمال گورسل بود. به‌دنبال این کودتای نظامی بیش از 600 نفر از وزیران و مقامات دولتی محاکمه و 15 نفر از متهمان به مجازات مرگ محکوم شدند.

2ـ 12 مارس 1971:

در زمان اوج تنش سیاسی بین ترکیه و یونان بر سر جزیره قبرس بار دیگر ارتش ترکیه، این‌بار علیه دولت راستگرای سلیمان دمیرل، دست به کودتا زد. بهانه این اقدام بی‌توجهی دولت ترکیه به هشدارها و دستورات ارتش درباره نقض اصول کمالیستی، تضعیف نهاد دولت، افزایش اعتراضات دانشجویی و مدنی، ضعف بوروکراسی دولتی و نیز واردات موادغذایی موردنیاز مردم ازجمله شکر و گندم بود. این کودتا برخلاف کودتای اول هیچ تلفاتی نداشت، فقط تعدادی دستگیر شدند.

3ـ کودتای 12 سپتامبر 1980:

از آن به‌عنوان آخرین کودتای کلاسیک در ترکیه نام می‌برند. این کودتا نیز به‌دلیل بهانه‌هایی چون ضعف‌های «سیاسی و اقتصادی» دولت ترکیه و نیز نقض اصول سکولار قانون اساسی انجام شد. رهبری این کودتا را ژنرال کنعان اورن، رئیس ستاد مشترک ارتش به‌عهده داشت. کودتا ساعت سه نیمه ‌شب آغاز و ساعت 5 و30 دقیقه ابلاغیه‌ای از طرف کنعان اورن به سلیمان دمیرل (نخست‌وزیر وقت)، بولنت اجویت (رهبر وقت حزب جمهوریخواه) و نجم‌الدین اربکان (رهبر حزب سلامت ملی) فرستاده شد که متن آن از قرار زیر بود: «حکومت‌تان فسخ شد. عضویت پارلمانی‌تان از بین رفت. دستورات آورنده ابلاغ‌نامه را اجرا کنید.» پس از آن سلیمان دمیرل و بولنت اجویت به مکانی در استانبول و نجم‌الدین اربکان نیز به مکانی در ازمیر فرستاده شدند.

4ـ 28 فوریه 1997:

که از آن به عنوان کودتای پست مدرن یاد می‌کنند. در اثر فشاری که گفته می‌شود از جانب ارتش ترکیه به دولت اسلامگرای نجم‌الدین اربکان نخست‌وزیر وقت ترکیه وارد آمد، وی مجبور به استعفا شد و انتخاباتی زودرس برگزار و حزب اسلامگرای رفاه از سوی دادگاه قانون اساسی ترکیه منحل شد. در سال‌های گذشته دولت اردوغان پرونده‌ای تحت‌عنوان پیگیری و محاکمه کودتاکنندگان 28 فوریه در دست بررسی دارد.

5ـ کودتای 15جولای 2016:

ارتش اعلام کرد برای حفاظت از جان مردم کودتا کرده و شورای صلح امور را اداره می‌کند. این کودتا در حالی انجام می‌شود که در سال‌های اخیر جنبش پارک گزی توسط دولت اردوغان سرکوب شده بود. همچنین در ماه‌های اخیر چندین انفجار تروریستی در شهرهای مختلف ترکیه روی داد که دولت در جریان آنها متهم به ناکارآمدی شد. هنوز انگیزه‌های این کودتا روشن نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها