کارگردانان معروف سینما در تلویزیون

چرخ فلک به شبکه یک رسید

«چرخِ فلک» به عنوان جدید‌ترین مجموعه تلویزیونی سیما قرار است از امشب در شبکه یک سیما روی آنتن برود؛ سریالی که از ساختار و مضمونی جدید و جذاب برخوردار است و با حضور سه کارگردان مختلف به صورت اپیزودیک روایت می‌شود کارگردانانی که هر سه به‌رغم فعالیت‌های پرباری که در عرصه سینما و مستندسازی دارند، در تلویزیون چهره‌هایی تازه محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۹۲۲۱۱۸

این به نظر بزرگ‌ترین برگ برنده کار به شمار می‌آید و در صورت موفقیت می‌تواند شبکه‌های مختلف را به دعوت از کارگردانان و چهره‌هایی با تفکرات تازه‌تر دعوت کند و به مجموعه‌های تلویزیونی رونق ببخشد.

به گزارش جام‌جم، این مجموعه تلویزیونی در 28 قسمت به سرپرستی علیرضا طالب‌زاده و با طرحی از او به نگارش درآمده و 12 قصه را شامل می‌شود که هر کدام در دو یا سه قسمت روی آنتن می‌روند. کارگردانی این قسمت‌ها هم گرچه ابتدا به عزیزالله حمیدنژاد و بهرام عظیم‌پور سپرده شده بود، اما در ادامه و با توجه به فشردگی زمان، احسان عبدی‌پور به این تیم اضافه شد و کارگردانی قسمت‌هایی را به عهده گرفت. «نوری» ، «کامران»، «می‌نا»، «باران»، «سارا» «داوود»، «بیتا» و «خالد» از جمله عناوین اپیزودهای این سریال هستند. چرخ فلک با توجه به متعدد بودن خطوط داستانی، بازیگران زیادی هم دارد. میلاد کی‌مرام، عباس غزالی، امیر آقایی، اندیشه فولادوند، لیلا اوتادی، بهناز جعفری، مهوش صبرکن، آشا محرابی، لیندا کیانی، لاله صبوری، علیرضا جعفری، مینا جعفرزاده، مریم بوبانی، محمد کارت و محمدحسین بلوکات ازجمله بازیگرانی هستند که در اپیزودهای مختلف این مجموعه ایفای نقش کرده‌اند و مقابل دوربین یکی از این سه کارگردان قرار گرفته‌اند.

ترانه تیتراژ پایانی «چرخ‌فلک» را سالار عقیلی با شعری از عبدالجواد موسوی خوانده است.

این سریال از شنبه تا سه‌شنبه ساعت 30/22 دقیقه به روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

توجه به مضمونی اخلاقی

مجید مولایی، تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی چرخ فلک است که پیش از این تهیه مجموعه‌های تلویزیونی دیگری چون «تاوان» و «هفت سنگ» را عهده‌دار بوده. وی در توضیح علت پخش نشدن این مجموعه در ماه رمضان به جام‌جم گفت: ما از گزینه‌های اصلی پخش در ماه رمضان بودیم و کار برای پخش از شبکه سه سیما در حال آماده سازی بود؛ اما در ادامه با توجه به فشردگی جدول پخش شبکه سه و همزمانی با مسابقات فوتبال تصمیم بر این شد این شبکه امسال مجموعه‌ای را برای ماه رمضان در نظر نگیرد و در ادامه هم که با توجه به مضمون کار، پخش آن به شبکه یک سپرده شد. این تهیه‌کننده در توضیح محتوای این سریال توضیح ‌داد: درست است که این مجموعه برای پخش در ماه رمضان در حال آماده‌سازی بود، اما این به آن معنا نیست ما دائم از صحنه‌های مرتبط با روزه، افطار و سحری استفاده کنیم؛ بلکه محتوای کار به لحاظ پیام‌های اخلاقی و آموزه‌ای که در مضمون آن وجود دارد، داستان‌های ما را مثل یک نخ تسبیح به هم ربط می‌دهد، بنابراین می‌توانست در ماه رمضان هم روی آنتن برود.

کیفیت، شرط اصلی

تهیه‌کننده مجموعه چرخ فلک در ادامه به اتفاق نویی که در این مجموعه افتاده است، اشاره کرد و آن استفاده از چند کارگردان در طول کار است. او معتقد است: فکر می‌کنم این اتفاق خوبی است که ما بتوانیم چهره‌های جدیدی را به تلویزیون معرفی کنیم و از حضور این نگاه‌های تازه در مجموعه‌سازی‌هایمان بهره بجوییم. اتفاق خوب دیگر هم این است که تقسیم کار باعث شده از کیفیت کار کاسته نشود. به هر حال از آنجا که ساختار کار دنباله‌دار نیست، جلب نگاه و توجه مخاطبان سخت‌تر می‌شود و ما با این تاکید و تکیه‌مان روی کیفیت کار می‌خواستیم تمام تلاشمان را به کار ببریم و فکر می‌کنم با شروع پخش کار، هم مخاطبان و هم منتقدان خودشان این نکته را بخوبی متوجه خواهند شد.

با یک نگاه سینمایی

عزیزالله حمیدنژاد، کارگردان فیلم‌های مطرحی چون «هور در آتش» و «اشک سرما» است که سابقه دریافت سیمرغ بلورین فجر را هم در کارنامه دارد و حالا در اولین تجربه کارگردانی خود در سیما به سراغ این مجموعه آمده است. وی در خصوص چرایی قبول کارگردانی این مجموعه گفت: من طرح کلی کار را خواندم و احساس کردم موضوع جذابی دارد و به سراغ سوژه‌های اجتماعی بکر و دست نخورده‌ای رفته است که جای کار دارد. احساس می‌کردم می‌توان با متر و مقیاس‌های موجود، کاری خوب و قابل قبول و استاندارد روانه آنتن کرد. تا اینجا هم تمام تلاشم را کرده‌ام که با وجود تمام محدودیت‌ها، کارم را بدرستی انجام بدهم و امیدوارم این تلاشم نتیجه‌بخش باشد.

حمیدنژاد به اپیزودیک بودن ساختار این مجموعه هم اشاره کرده و معتقد است: ساخت مجموعه‌های تلویزیونی در قالب اپیزودیک یکی از دشوارترین کارهاست و هر قسمت از آن انرژی یک کار سینمایی را از آدم می‌گیرد. با این حال ما کوشیدیم همچنان انسجام را در کار رعایت کنیم و برای این‌که تمرکز مخاطب هم از دست نرود، به نوعی شخصیت‌های قسمت‌های مختلف را به هم ربط بدهیم. برای مثال یکی از شخصیت‌های فرعی این داستان ممکن است نقش اصلی داستان بعدی باشد و این آدم‌ها به این ترتیب به هم وصل می‌شوند. لذا بهتر است مخاطب برای درک بهتر مجموعه، تمام قسمت‌ها را دنبال کند و ببیند. کارگردان اشک سرما در ادامه به نگاه سینمایی خود و رعایت آن در قالب این ساختار تلویزیونی اشاره و تصریح کرد که کوشیده این نگاه را همچنان در مجموعه چرخ فلک هم رعایت کند. اتفاقی که هر قسمت از این مجموعه را به لحاظ کیفیت و ساختار در حد یک فیلم سینمایی تبدیل می‌کند.

کمی متفاوت‌تر از آدم‌های معمولی

عباس غزالی از بازیگران جوانی است که در مدتی کوتاه توانسته با ایفای نقش‌هایی هنرمندانه، خود را به عنوان یکی از بااستعدادترین بازیگران این سال‌ها معرفی کند. این بازیگر می‌گوید: من در یکی از اپیزودهای این مجموعه در نقش شخصیتی با نام سهراب ایفای نقش می‌کنم که شکل و شمایلی کمی متفاوت‌تر از آدم‌های معمولی دارد و با رفتار و طرز فکر متفاوت خود این علامت سوال را برای مخاطبان ایجاد می‌کند که چرا چنین ظاهر و خصوصیاتی دارد. توضیح زیادی در خصوص نقش نمی‌توانم بدهم و قضاوت را به مخاطبان می‌سپارم؛ فقط این‌ را بگویم که او با ضایعه‌ای جسمانی رو به روست و مشکلاتی دارد، اما در ادامه با دختری آشنا شده، روال زندگی‌اش دستخوش نوسان و تغییر می‌شود. همچنین من تنها بازیگر مرد این اپیزود بودم و خانم‌ها فتانه ملک‌محمدی، مریم بوبانی و مینا جعفرزاده همبازیان من بودند.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها