ناگفته‌های عملیات مهار آتش‌در پتروشیمی بوعلی سینا

ایستاده در آتش و دود

کارگران در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا در حال کار بودند که ناگهان یکی از مخازن شعله‌ور شد. شعله‌های آتش و دود غلیظ از مخزن زبانه می‌کشید و رد دود سیاه از چند کیلومتری محل حادثه در ماهشهر دیده می‌شد. با شدت گرفتن آتش، زنگ خطر برای فاجعه‌ای بزرگ به صدا درآمد. در این میان مردانی از جنس آتش، پای در میدان نبرد با آتش و دود گذاشته و توانستند شعله‌های آتش را خاموش کنند. عملیات 72 ساعته آتش‌نشانان و فداکاری آنها باعث تقدیر مقام معظم رهبری از آنها شد.
کد خبر: ۹۲۱۳۱۸

محمود روزبهانی، معاون عملیات آتش‌نشانی شهر اهواز که در این حادثه دچار مشکلات تنفسی شده بود، در گفت‌وگو با جام‌جم به تشریح 72 ساعت عملیات نفسگیر آتش‌نشانان برای خاموش کردن شعله‌های آتش مخازن مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا پرداخت. او می‌گوید: در نخستین دقایق وقوع آتش‌سوزی مخازن پتروشیمی، ابتدا آتش‌نشانان پتروشیمی بوعلی سینا و مجتمع پتروشیمی تندگویان و آتش‌نشانان ماهشهر با حضور در محل، عملیات را آغاز و پیش از هر اقدامی، افرادی را که داخل محوطه بودند، خارج کردند. دقایقی بعد امدادگران اورژانس هم همراه 20 دستگاه آمبولانس در محل حاضر شدند.

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی آتش‌سوزی، ساعت 14 و 10 دقیقه چهارشنبه از آتش‌سوزی اهواز نیز درخواست کمک و پشتیبانی شد. با اطلاع از این موضوع مهندس امیر نجفی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اهواز ، من و 16 نفر دیگر از آتش‌نشانان همراه هشت دستگاه خودروی آتش‌نشانی با تجهیزات کامل در پتروشیمی بوعلی سینا حاضر شدیم.

روزبهانی تصریح کرد: دور مخزن‌ها با دیوارهای پیش‌ساخته بسته شده بود تا از خسارت گداخته‌های مذاب که به بیرون پرت می‌شد، کاسته شود. شاید همین کار باعث شد که تلفات انسانی نداشته باشیم؛ چرا که اگر این دیوارها نبود، امکان داشت گداخته‌های مذاب جان امدادگران و آتش‌نشانان را بگیرد. علاوه بر آن مواد مذاب می‌توانست به مخزن‌های مجاور نیز آسیب بزند. امدادگران خواب نداشتند و برای خاموش کردن آتش، از جان خود مایه گذاشته بودند .

معاون عملیات آتش‌نشانی شهر اهواز ادامه داد: هوا بالای 50 درجه بود و شعله‌های سرکش آتش گرمای محیط را چند برابر می‌کرد. گروه‌های ردیف اول در نزدیکی آتش مشغول عملیات بودند و گروه‌های دوم روی آنها آب می‌پاشیدند تا بتوانند گرمای هوا را تحمل کنند. هر چند ساعت یک بار گروه‌های آتش‌نشانی جای خود را با یکدیگر عوض می‌کردند تا کار امدادرسانی بهتر انجام شود. در جریان این عملیات،آتش‌نشانان اتاق فکری تشکیل داده بودند تا راه‌های مهار حریق را بررسی کنند. از اهواز 20 تن کف برای خاموش کردن آتش به مجتمع پتروشیمی انتقال دادیم. در این عملیات آتش‌نشانان از جان خود مایه گذاشتند و پس از 72 ساعت شعله‌های آتش را خاموش کردند. در این میان یکی از همکارانم از ناحیه دو زانو صدمه دید و دیگری یکی از دستانش دچار آسیب شد که خوشبختانه حال هردو خوب است و در خانه دوره درمانشان را سپری می‌کنند. خود من نیز چند ساعتی بی‌هوش شدم.

مهار آتش بدون تجهیزات

مهندس امیر نجفی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرستان اهواز در این باره به جام‌جم گفت: همه گروه‌های آتش‌نشانی با تجهیزات خود در محل حادثه حاضر شده بودند اما این تجهیزات به طور کامل حرفه‌ای نبود. علاوه بر تجهیزاتی که ما با خود آورده بودیم، آتش‌نشانی خود پتروشیمی هم کف آتش‌نشانی از اصفهان خریده و به محل حادثه منتقل کردند تا با کمبود احتمالی کف (فوم آتش‌نشانی) رو به رو نشویم. همه در این عملیات با هم همکاری کردند تا این آتش‌سوزی به طور کامل مهار شد .

وی یادآور شد: در محل حادثه فقط یک دستگاه لجر (شبیه نردبان‌های آتش‌نشانی) وجود داشت که کار پاشیدن آب در ارتفاع روی شعله‌های آتش را انجام می‌داد. شاید اگر تعداد آن در محل حادثه بیشتر بود، کار راحت‌تر پیش می‌رفت. نمی‌دانم چرا از هواپیما برای مهار آتش استفاده نشد. بالگرد طی چند مرتبه اقدام به آب‌پاشی کرد اما به دلیل شدت آتش‌سوزی موفق به ادامه عملیات نشد و عملیات توسط آتش‌نشانان مستقر در محل ادامه یافت.

نجفی تصریح کرد: با توجه به تشکیل اتاق فکر، به محض حضور وزیر نفت در محل پتروشیمی، فعالیت اتاق فکر و ستاد بحران دوباره شروع و تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شد. در مجاورت این پتروشیمی، مجتمع‌های پتروشیمی دیگر نیز وجود داشت که اگر آتش خاموش نمی‌شد، علاوه بر آسیب رسیدن به آتش‌نشانان، باعث بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیر به مجتمع‌های مجاور هم می‌شد. سرانجام با فعالیت شبانه‌روزی آتش‌نشانان وافراد حاضر در محل، آتش‌سوزی به طور کامل مهارشد، بدون این‌که خسارت‌های جانی برجای بگذارد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها