مسئولان ارشد دولت، دیروز از آغاز تهیه طرح اصلاح نظام بانکی کشور خبر دادند.
کد خبر: ۹۲۰۵۹۱

رئیس کل بانک مرکزی در این باره گفت: اجرای طرح اصلاح نظام بانکی و بخش مالی کشور با ابلاغ رسمی رئیس جمهور در حضور کارشناسان و مسئولان ذی‌ربط آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه ستاد اقتصادی دولت با حضور رئیس‌جمهور افزود: این طرح به منظور افزایش و ساماندهی تسهیلات اعطایی در نظام بانکی کشور صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح در جلسه‌ای با حضور دست اندرکاران آن آغاز شد تا نظام بانکی کشور بتواند در نظام اقتصادی کارایی مالی داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: این طرح با این هدف اجرا می‌شود تا نظام بانکی کشور بتواند کارایی لازم را در تامین مالی در آن حد که باید از عهده‌اش بر بیاید، داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی بانک، بورس و بیمه گفت: بررسی روند سلامت شاخص‌های بانکی نشان می‌دهد، وضعیت بانکی از شرایط بادوام خود خارج شده و در صورت عکس‌العمل نداشتن مناسب، اوضاع بدتر نیز می‌شود.

به گزارش تسنیم، وی تاکید کرد در شرایط فعلی با سه لایه از مشکلات مواجه هستیم که عبارتند از معضلات ساختاری، تنگنای اعتباری بانک‌ها و لایه سوم معضل جریان نقدینگی بانک‌هاست که باید در این زمینه اقدامات جدی انجام گیرد.

سیف تاکید کرد: در این زمینه لازم است دولت و بانک مرکزی در بخش‌های حاکمیتی و غیرحاکمیتی، اقداماتی در جهت اصلاح وضع موجود انجام دهند.

رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: برای اصلاح وضع موجود یک‌سری اقدامات اولیه باید انجام شود و این برنامه مقدماتی باید به‌گونه‌ای باشد که تورم را افزایش ندهد، تنگنای اعتباری بتدریج تقلیل یابد و به افزایش تورم در فضای اقتصادی منجر نشود.

وی گفت: برای رفع انجماد دارایی ها، ساماندهی بدهی و افزایش بدهی بانک‌ها برنامه ده گانه‌ای تدوین شده است که با همکاری بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور عملیاتی می‌شود.

لایحه اصلاحیه قانون بانکی به مجلس می‌رود

از سوی دیگر، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با اعلام این‌که نباید در اصلاح قانون نظام بانکی کشور عجله کنیم اعلام کرد: این لایحه در یک ماه آینده تقدیم مجلس می‌شود.

به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه در تهران با اشاره به طرح اصلاح و تحول در نظام بانکی گفت: این طرح، کار کوتاه مدتی است که منجر می‌شود نظام بانکی با سرعت مناسب‌تری حرکت کند. اصلاح قانون نظام بانکی کشور در دستور کار قرار گرفته است که البته نباید در این حوزه با عجله عمل کرد.

وی افزود: در این لایحه دغدغه مسائل فقهی و شرعی برای مسائل بانکی مد نظر قرار گرفته و تلاش می‌شود تمام لوایح در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد، چرا که این سیاست‌ها نظام اقتصادی کشور را در برابر تکانه‌های خارجی مقاوم می‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به این موضوع که اقتصاد ایران در سال‌های گذشته بانک‌محور بوده است تصریح کرد: متاسفانه امروز نظام بانکی با مشکلاتی مثل بدهی‌های معوق بانکی و بدهی‌های دولت به بانک مواجه شده است. بر این اساس، طرح تحول در نظام بانکی، طرح یکساله‌ای است که براساس آن باید نظام بانکی در حرکت خود، سرعت بیشتری پیدا کند و به مطالبات پاسخ مناسبی بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها