کارگردان: بابک نجفی بازیگران: جرارد باتلر، آرون اکهارت، مورگان فریمن، آنجلا باست
کد خبر: ۹۲۰۳۱۱

«لندن سقوط کرده است» دنباله‌ای است بر فیلم المپیوس سقوط کرده است (به کارگردانی آنتونی فوکوآ محصول 2013) با همین اکیپ بازیگران اما با کارگردانی متفاوت. در قسمت اول، حادثه گروگان‌گیری در کاخ سفید (با اسم رمزی المپیوس) اتفاق افتاده بود، اما در این فیلم جنگ به میزبانی لندن برگزار می‌شود و پایتخت بریتانیا حسابی می‌لرزد.

سر محافظ کاخ سفید همراه رئیس‌جمهور به لندن سفر می‌کند تا در مراسم تشییع جنازه‌ای که سران چند کشور دیگر نیز در آن حضور دارند، شرکت کند؛ مراسمی که هدف حمله تروریستی انتقام‌جویانه‌ای قرار می‌گیرد. فیلمی قهرمان‌پرور که هر ساله چند نمونه از آن را شاهدیم، فقط این‌بار شعاری‌تر، با بازی‌های سطحی و جلوه‌های ویژه ضعیف. «لندن سقوط کرده است»، فیلمی است در زیر ژانرِ نجات پرزیدنت که فیلم معروف آن نیروی هوایی زبده (محصول 1997 با بازی هریسون فورد) است، به مانند فیلم کشتار موجه (محصول 2014 با بازی اتان هاوک) سعی دارد عملیات ناجوانمردانه پهپادهای آمریکایی را موجه جلوه دهد و در پایان مثل فیلم اسکاری گنجه رنج (به کارگردانی کاترین بیگلو محصول 2008) سرباز وطن ماندن را تبلیغ می‌کند.

از ابتدا قرار بود فیلم را فردریک باند سوئدی کارگردانی کند که چند هفته مانده به شروع فیلمبرداری از آن کناره گرفت و سرانجام بابک نجفی کارگردان ایرانی‌الاصل مقیم سوئد کار را به عهده گرفت. نجفی پیش از این آثار قابل توجهی را عرضه کرده بود، از جمله قسمت دوم فیلم خوب «پول آسان» (محصول 2012) و چند قسمت از سریال معروف «بانشی»، که با نگاهی مقایسه‌ای بین آثارش می‌توان گفت، در این فیلم همراه لندن سقوط کرده است!

آمریکا کشوری بر ساخته از قومیت‌ها و نژادهای گوناگون است و از این رو جز تبلیغ مکرر برای وحدت آمریکا و بزرگداشت پرچم (به صورتی که آن را در هر کجا می‌توان دید) چاره‌ای ندارد. فیلم دفتر مرکزی تروریست‌ها را در یمن نشان می‌دهد و طرف عمده معاملات آنها را سوریه معرفی می‌کند، اما در کنار این کنایه‌ها یک دیالوگ جالب هم دارد؛ معاون رئیس‌جمهور در جواب سردسته تروریست‌ها که پرسیده چرا ما را با پهپاد‌ها مورد حمله ناجوانمردانه قرار دادید، می‌گوید: چون شما به تبهکارانی که علیه ما بودند، سلاح می‌فروختید و در جواب می‌شنود: ما فقط اسلحه می‌فروختیم، کاری که شما هم می‌کنید.

میلاد حاتمی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها