کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم راهکارهای کاربردی‌تر شدن جلسات مشترک قوا را بررسی کردند

دولت و مجلس روی خط همگرایی

اولین نشست مشترک دولت یازدهم و مجلس دهم، یکشنبه‌شب برگزار شد و دو قوه درباره مسائل روز بویژه موضوعات اقتصادی و ماجرای جنجالی فیش‌های حقوقی نامتعارف رایزنی کردند.
کد خبر: ۹۱۹۳۷۰

به گزارش جام‌جم، نشست‌های مشترک مجلس و دولت، سنتی است که از سال‌های قبل وجود داشته و قوای مقننه و مجریه برای هماهنگی بیشتر، نشست‌هایی را در طول سال برگزار می‌کنند که معمولا یکی از این مراسم‌ها در ماه رمضان و به صرف افطار برگزار می‌شود. امسال نیز این مراسم به رسم سال‌های گذشته برگزار شد و نمایندگان مجلس دهم که از خرداد فعالیت رسمی خود را آغاز کرده‌اند، اولین نشست مشترک خود را با دولتی‌ها برگزار کردند.

رئیس‌جمهور در این مراسم که قبل از افطار برگزار شد و با برگزاری نماز جماعت و صرف افطار پایان یافت، بخشی از سخنان خود را به اقدامات دولت برای بهبود فضای کسب و کار و حل معضلات اقتصادی اختصاص داد و با تاکید بر این‌که اهتمام و تلاش اصلی دولت، حل و فصل معضلات اقتصادی کشور است اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی مذاکرات هسته‌ای نیز ایجاد حرکتی مثبت در اقتصاد بود چرا که شرایط دوران تحریم، با عزت یک ملت بزرگی همانند ملت ایران همخوانی نداشت و گاهی حتی در مواردی، برخی اقدامات بظاهر کشورهای دوست هم غیرقابل تحمل بود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسن روحانی با اشاره به برنامه‌های گسترده دولت برای کاهش تورم، خروج از رکود و حرکت به سمت رونق و توسعه گفت: باید برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان، همه قوا و نهادها در کنار هم قرار گیرند.

می‌توانستیم بهتر از شرایط فعلی باشیم

روحانی با اشاره به این‌که خواست مردم، حل و فصل معضلات و مشکلات اقتصادی است ادامه داد: در مقایسه با کشورهای منطقه و همسایه می‌توانستیم بهتر از شرایط کنونی باشیم و رسیدن به رشد 8 درصدی، تورم تک‌رقمی، تک‌نرخی شدن بیکاری و جذب سرمایه داخلی و خارجی مساله‌ای پیچیده، مشکل و ناممکن نیست. وی تأکید کرد: اگر رونق اقتصادی و شرایط اشتغال بویژه برای قشر تحصیلکرده ایجاد نکنیم، قطعا در سال‌های آتی با معضلات اجتماعی و اقتصادی متعدد مواجه خواهیم شد و البته این مسائل با همکاری و در کنار هم قرار گرفتن مجلس و دولت قابل حل است.

ضرورت ارائه لوایح جامع از سوی دولت

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در سخنرانی خود، نشست مشترک دولت و مجلس در روزهای پایانی ماه رمضان را جلسه‌‌ای مغتنم ارزیابی کرد و افزود: مجلس دهم آماده دنبال کردن مسائل و بررسی کارشناسانه طرح‌ها و لوایح کشور است. علی لاریجانی با اشاره به این‌که در ارزیابی انجام شده در پایان دوره مجلس نهم مشخص شد در تصمیم‌گیری‌ها سهم طرح‌ها بیشتر از لوایح بوده است، گفت: مجلس شورای اسلامی بر تمرکز و فعالیت برای بررسی لوایح اولویت قائل بوده و مصمم به این کار است چراکه معتقدیم لوایح در راستای کار و تصمیم کارشناسی دولت است. لاریجانی ادامه داد: دولت هم باید در این مسیر فعالانه اقدام کرده و نسبت به ارائه لوایح جامع به مجلس کوشا باشد.

رئیس قوه مقننه همچنین با تاکید بر این‌که شرایط کشور و جهان و وجود مشکلات اقتصادی و مسائل منطقه‌ای، همگرایی بیشتر بین دولت و مجلس را می‌طلبد خاطرنشان کرد: دولت و مجلس باید با توجه به چالش‌های پیش‌رو و نقشی که باید جمهوری اسلامی ایران در آینده منطقه ایفا کند، نسبت به افزایش همگرایی و همکاری با هم تلاش کنند.

همگرایی برای پیگیری ماجرای حقوق‌های نجومی

اما در این مراسم همان‌طور که انتظار می‌رفت بحث جنجالی فیش‌های حقوقی نامتعارف نیز مورد توجه قرار گرفت و روسای دو قوه بر ضرورت پیگیری جدی این موضوع تاکید کردند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که مشکلی که در زمینه حقوق‌های نامتعارف وجود دارد، همگانی است و مربوط به یک قوه و دستگاه خاصی نیست اظهار کرد: بنابراین همه باید دست به دست هم دهیم و این مشکل را حل و فصل کنیم. وی گفت: آنچه را در روزهای اخیر در رسانه‌ها و فضای مجازی در خصوص برخی دریافت‌هایی که عادلانه و منصفانه نبود، منتشر شد در مجموع خیر تلقی می‌کنم؛ به هر حال مشکلی وجود داشته و دستگاه‌های نظارتی دقت لازم و بهنگام را روی این مسأله انجام ندادند. رئیس‌جمهور افزود: براساس گزارش یکی از نهادهای نظارتی برطبق آیین‌نامه‌های سال 90، یک مدیر می‌توانست حتی تا یک میلیارد تومان هم دریافتی داشته باشد و در ظاهر هیچ مشکلی هم وجود نداشت، لذا امروز باید این آیین‌نامه‌ها اصلاح شود. روحانی تصریح کرد: برای اصلاح مشکلاتی که در این زمینه وجود داشته اقدامات لازم را آغاز کرده و آن را تا آخر ادامه خواهیم داد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ممکن است یکسری از امور خلاف قانون نباشد، اما اگر منصفانه به قضاوت بنشینیم کاری درست و عادلانه نیست، حقوق و دستمزدی که گرفته می‌شود، باید متناسب با خدمتی باشد که به جامعه ارائه می‌شود. روحانی تصریح کرد:‌ در مواجهه با این موضوع باید وظیفه و مسئولیت اصلی خودمان را انجام دهیم و اگر جایی نیاز به عذرخواهی داشت، بدون شک و تردید باید از مردم عذرخواهی کنیم چرا که مردم ولی‌نعمت‌های ما هستند. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت در جایی که احیانا غفلتی شده باشد، در عذرخواهی از مردم لکنت زبان نخواهد داشت و این کار را به نفع مردم و صلاح کشور می‌داند.

پرداخت‌های نامتعارف، محدود به بخشی از مدیران

لاریجانی هم با بیان این‌که مجلس اقدام دولت در مورد ناهنجاری‌های حقوقی در کشور را تحسین کرده و معتقدیم باید با قاطعیت با این تخلفات برخورد شود اظهار کرد: البته بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده مشخص است که این پرداخت‌ها سطح فراگیری آنچنانی در میان همه مدیران ندارد و منحصر به بخش کوچکی است که باید بررسی شود. رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که اعتماد عمومی برای کشوری که مردم‌سالاری دینی در آن حاکم است، بسیار حائز اهمیت بوده و هنجارهای کشور را همه باید رعایت کنند نه فقط آنها که رای می‌آورند خاطرنشان کرد: گاهی گفته می‌شود که برخی از این تصمیمات قانونی بوده است، اما ما باید مطابق عقل و بر اساس رضایت مردم رفتار کنیم. لاریجانی ادامه داد: معتقدم باید از این فرصت در راستای اصلاح ساختاری در مدیریت کشور استفاده کنیم.

چاره‌اندیشی برای مسائل کشور در جلسات مشترک

مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز در ابتدای این مراسم با ابراز خرسندی از برگزاری جلسه مشترک دولت یازدهم و مجلس دهم در ماه مبارک رمضان ابراز امیدواری کرد با تعامل سازنده بین دو قوه، همکاری‌ها در راستای پیشرفت و آبادانی کشور و انقلاب اسلامی بیش از پیش گسترش یابد.

گرچه نفس برگزاری نشست‌های مشترک میان قوای مختلف از جمله میان مجلس و دولت می‌تواند مفید باشد اما برخی کارشناسان معتقدند چنین نشست‌هایی نیازمند ساماندهی بیشتری هستند.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده آمل در مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم در همین زمینه اظهار کرد: در نشست مشترکی مانند نشست یکشنبه‌شب، بیش از 270 نماینده از مجلس و نزدیک به 50 نفر از سوی دولت حضور داشتند و چنین نشستی باید خروجی بیشتری داشته باشد. وی با بیان این‌که مشکلات مهم کشور در حال حاضر به چند معضل اقتصادی از جمله مساله اشتغال، مساله تولید و مساله گردش اقتصادی کشور محدود می‌شود، گفت: اگر این نشست‌ها ساماندهی شود و در هر نشستی حداقل برای یک مشکل کشور چاره‌اندیشی شود، آن‌وقت این نشست‌ها به جلساتی کاربردی تبدیل می‌شوند که مردم نیز آثار چنین نشست‌هایی را لمس می‌کنند. یوسفیان‌ملا افزود:‌ البته نفس برگزاری این نشست‌های مشترک را به فال نیک می‌گیریم و معتقدیم در جهت همدلی و همراهی و سخن گفتن رو‌در‌رو و تبادل نظر، بسیار مفید و موثر است و می‌تواند در رفع کدورت‌ها اثرگذار باشد.

تحکیم برادری

عبدالرضا مصری، نماینده کرمانشاه در مجلس هم در گفت‌وگو با جام‌جم برگزاری نشست‌های مشترک میان مجلس و دولت را مفید دانست و در خصوص نکات مثبت چنین دیدارهایی گفت: این نشست‌ها باعث تحکیم برادری‌ها می‌شود و دل‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

وی‌ با اشاره به رایزنی دولت و مجلس درباره مسائل مهم کشور در این نشست‌ها اظهار کرد:‌ بعضی مسائلی که رسیدگی به آنها در جلسات رسمی نیازمند تشریفات فراوان است و تنظیم وقت می‌خواهد، در این جلسات مشترک مورد رایزنی قرار می‌گیرد و بعضا در حاشیه این جلسات، بعضی از چنین مسائلی حل و فصل شده و درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود که می‌توان از این موضوع به عنوان یکی از نکات مثبت این دیدارها اشاره کرد. نماینده کرمانشاه بیان دیدگاه‌های کلی دو طرف از سوی روسای دو قوه و سایر سخنرانان در این جلسه را نیز بسیار مفید خواند و افزود:‌ به اعتقاد من در مجموع برگزاری چنین جلساتی، چیزی بجز حسن ندارد و بسیار مفید است. وی افزود: باید توجه داشت که این نشست‌های مشترک، جلسات کاری رسمی نیستند، بلکه بیشتر به منظور رایزنی‌های غیررسمی برگزار می‌شوند و نباید از آنها انتظار خروجی‌های عجیب و غریبی داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها