گفت‌وگو با سهراب هادی، نقاش

برخی گالری‌داران سرایدارند

گفت‌وگو با تاها بهبهانی، نقاش و مجسمه‌ساز

باغ‌ موزه می‌سازم

تاها بهبهانی یکی از هنرمندان پیشکسوت و از بزرگان نقاشی و مجسمه‌سازی کشور است. بهبهانی سال 1326 در تهران متولد شده و نزدیک 40 سال است به پرندگان روی بوم‌های نقاشی و فلزات مجسمه‌ها جان می‌دهد. آثار او پر از مضامین عرفانی است. این مضامین از علاقه بی‌حد و حصر بهبهانی به ادبیات کهن ایران سرچشمه می‌گیرد. آثار این هنرمند پیشکسوت در کلکسیون 55 مجموعه‌دار در نقاط مختلف جهان نگهداری می‌شود. تاکنون سه فیلم هم از زندگی و آثار بهبهانی ساخته شده است.
کد خبر: ۹۱۸۷۰۰
باغ‌ موزه می‌سازم

بعد از مصاحبه دو سال پیش با این هنرمند، در تماس‌هایی که با او داشتم، شنیدم متاسفانه دزد به او زده و بسیاری از وسایلش را برده است. حالا بعد از این همه مدت متاسفانه بهبهانی می‌گوید هنوز نتوانسته دزد را پیدا کند. بخش زیادی از گنجینه علایق این هنرمند در آن سرقت ربوده شد.

در این گفت‌وگو بهبهانی خبر خوشی به ما داد. این‌که قصد دارد باغ‌موزه‌ای شخصی راه‌اندازی کند تا آثارش برای آیندگان بماند. مشروح گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

چند وقتی از شما خبری نیست. نه نمایشگاهی برپا کردید و نه آثار شما در حراج‌ها عرضه شده است. علتش چیست؟

گاهی لازم است کمی دور باشیم.

چرا؟

مشغول ساختن یک باغ‌موزه‌ام که دو سال و نیم است گرفتارش هستم. باغ‌موزه در جاجرود است. یک باغ‌موزه شخصی و غیردولتی است. دعا کنید تمام شود.

چه آثاری قرار است در این باغ موزه نمایش داده شود؟

بیشتر کارهای مجسمه است که در فضای آزاد به نمایش درمی آید. اغلب کارهای خودم است، اما برای آینده قصد دارم در دل آن برنامه‌هایی برای هنرمندان دیگر در نظر بگیرم. فعلا که تا اینجا خیلی سختی کشیدم.

آیا حمایت‌های دولتی هم از شما برای راه‌اندازی این باغ‌موزه صورت گرفته است؟ مثلا آیا شهرداری شما را در این کار همراهی کرده است؟

ابدا و هرگز. علت تاخیر کارم هم همین است. برای هر قسمتی باید خودم دوندگی کنم و به هیچ وجه هیچ نهادی همکاری نکرده است.

با هنرمندان دیگر هم صحبتی کردید که آثارشان آنجا به نمایش گذاشته شود؟

حتما این کار را می‌کنم. اما اجازه بدهید اول کارها انجام شود تا بعد. امیدوارم به نتیجه مطلوبی که خودم می‌خواهم برسم.

آثار نقاشی هم در این باغ‌موزه نمایش داده می‌شود یا فقط مجسمه‌هایتان را در معرض دید قرار می‌دهید؟

نقاشی‌ها به صورت موقتی عرضه می‌شود، اما مجسمه‌ها به طوردائمی نمایش داده می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در عرصه هنرهای تجسمی این است که خیلی از سرنوشت خانه، آتلیه و آثار هنرمندان پیشکسوت ما بخصوص آنها که دیگر در قید حیات نیستند، خبری نیست و بیم این می‌رود آثارشان فراموش یا پخش و پلا شود. نظر شما در این باره چیست و آیا با همین ایده، تصمیم به راه‌اندازی باغ‌موزه گرفتید؟

حدود دو سال و نیم پیش لازم دیدم جایی به عنوان باغ‌موزه باشد تا کارهایم آنجا بماند و آیندگان آنها را به صورت متمرکز ببینند. 25 سال پیش اینجا را خریدم و کم‌کم توسعه دادم. در طول این دو سال و نیم که قصد راه‌اندازی باغ‌موزه را دارم، خیلی صدمه خوردم. چند بار می‌خواستم منصرف شوم. بیشترین موانع آنهایی بود که از ناحیه شهرداری به من وارد شد. با این حال مقاومت کردم چون مهم این است که این کارها بماند برای آیندگان. در خارج مثلا در پاریس موزه زادکین یک خانه کوچک است که شهرداری آن را راه‌اندازی کرد و اکنون از آن نگهداری می‌کند. جالب اینجاست که زادکین اصلا هنرمند فرانسوی نبوده است. یا مثلا خانه پیکاسو اکنون در پاریس موزه است، در حالی که یک نقاش اسپانیایی است، اما حمایت شده است. همه جا، خانه نویسندگان و هنرمندان را موزه می‌کنند. هنوز اینجا این مطلب جا نیفتاده است. دلیلش هم این است که خود هنرمند در قالب جامعه جا نیفتاده است.

مشغله شما برای راه‌اندازی باغ‌موزه باعث نشده که از خلق اثر بازبمانید؟

اتفاقا باعث شده بیشتر کار کنم. باید برای باغ‌موزه مجسمه بسازم. آبان‌ماه هم نمایشگاهی در نیاوران دارم.

در حراج‌ها چرا حضور ندارید؟

می‌دانید که خود هنرمندان در حراج شرکت نمی‌کنند. معمولا یا گالری‌داران یا مجموعه‌داران آثار را عرضه می‌کنند. حضور هنرمند در حراج غیرمستقیم است. خود هنرمند پیشنهاددهنده نیست.

حدودا دو سال پیش خاطرم هست دزد، بسیاری از وسایل شما را برد. او را پیدا کردید؟

نه پیدا نشد و کاری هم برای ما نکردند. هیچ اتفاقی نیفتاد.

چه چیزی را از شما سرقت کردند؟

همه زندگی مرا. تمام چیزهایی که طی 50 سال براساس علایقم جمع کرده بودم. چیزهایی بود متعلق به فرهنگ و هنر ایران که همه را برد.

سجاد روشنی

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها