مسلمانان جهان

ماه رمضان در کویت

کویت، کشوری در خاورمیانه با جمعیتی معادل 1/4 میلیون نفر است. از میان ساکنان کویت 60 درصد عرب و نزدیک به 38 درصد آسیایی تبار هستند. دین بیشتر شهروندان کویت اسلام است.
کد خبر: ۹۱۷۸۰۲

ماه رمضان و توجه به سنن

ماه رمضان در کویت رسم و رسوم ویژه و متمایزی دارد که مردم همیشه آن را زنده نگه می‌دارند. مردم در این ماه از مراسم سنتی گرفته تا درست کردن سحری، افطاری و برگزاری جشن‌های عید رمضان به تمام جزئیات توجه می‌کنند. در حقیقت چند خانواده از پیش از شروع ماه رمضان در هر محله‌ای تمام سازماندهی‌های مربوط به ماه رمضان را انجام می‌دهند. باوجود پیشرفت زندگی و مدرن شدن فضای زندگی، مراسم ماه رمضان رنگ و بوی سنتی دارد.

ابوطبل‌های سحرخیز و مراسم قریش

در کویت روز آخر شعبان، مراسم ویژه‌ای به نام قریش برگزار می‌شود که در این مراسم پایان ماه شعبان و شروع ماه رمضان را جشن می‌گیرند و بین همه انواع شیرینی و حلوا پخش می‌کنند.

در این روز اعضای خانواده دور یکدیگر جمع می‌شوند و آخرین ناهار پیش از ماه رمضان را کنار هم صرف می‌کنند. سپس روز بعد، به استقبال اولین روز ماه رمضان می‌روند.

در کویت افرادی با نام ابوطبل یا مسحراتی وجود دارند که در سحرهای ماه رمضان، مردم را با نواختن طبل از خواب بیدار می‌کنند. برخی مردم صبح‌ها و هنگام سحری به آنها غذا یا هریسه ـ حلیم ـ می‌دهند.

خوراکی‌های سنتی ماه رمضان

غذاهایی که کویتی‌ها در این ماه درست می‌کنند، از قدیم و نسل به نسل به آنها رسیده است. مهم‌ترین غذای این ماه، هریسه یا همان حلیم است. این غذا طرفداران بسیاری دارد و همراه نان صرف می‌شود.

غذای دیگر محبوب آنها جریش ـ حلیم بلغور گندم ـ است که در شب‌های ماه رمضان سرو می‌شود.

شب راندن شیطان از دل و خانه

شب قدر برای مسلمانان بسیار مهم است و مسلمانان کویت خود را برای برگزاری مراسم شب قدر آماده می‌کنند. در این شب، تمام مساجد کشور پر از عبادت کنندگان می‌شود و آنها به عبادت می‌پردازند و از خداوند می‌خواهند تمام بدی‌ها و شیطان را از وجود و همچنین محیط زندگی‌شان دور کنند. در این روز برخی افراد هم اعتکاف چند روزه‌شان را شروع می‌کنند.

روزهایی ویژه بازی

کودکان کویت در چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم این ماه با بازیکرکیعان ـ که از عادات و سنت‌های قدیمی این کشور است ـ جشن می‌گیرند و فروشندگان نیز آجیل مخلوطی از نقل، انجیر خشک، گلبرگ و گردو که به کرکیعان معروف است، می‌فروشند. در روز تولد امام حسن مجتبی (ع) نیز مراسم خاصی در این کشور برگزار می‌شود به گونه‌ای که پس از افطار کودکان با لباس‌های سنتی و نو به خیابان‌ها آمده و با سردادن سرودهای محلی ویژه‌ای، این روز را تبریک می‌گویند.

عید فطر، جشن هفت روزه

مسلمانان کویت، هفت روز جشن عید فطر برگزار می‌کنند. آنها قبل از عید، تمام کوچه و خیابان‌ها را تزئین می‌کنند و به پاکسازی خانه‌ها و محله‌ها می‌پردازند. حتی برای کودکان و خانواده خود لباس‌های نو می‌خرند.

در روز عید در مساجد برای برگزاری نماز عید فطر جمع می‌شوند و نماز می‌خوانند. پس از نماز به یکدیگر تبریک می‌گویند و برای هم دعا می‌کنند. پس از مراسم نماز عید فطر به دیدن اقوام و افراد بزرگ خانواده خود می‌روند و دیداری تازه می‌کنند.

شیرینی‌های مخصوص کویتی‌ها در این روز همه جا دیده می‌شود. در ضمن کودکان در این روز از بزرگ‌ترهای خود عیدی می‌گیرند.

منبع: islamweb.net

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها